Gå til innhold

Ulike typer Hoya UV-filter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man trenger egentlig ikke UV-filter, men jeg kjøper det fordi jeg ønsker å beskytte linsen på objektivet (heller ødelagt filter enn objektiv). Og i denne oppgaven er UV-filter til 200 kr er like bra som en til 900 kr.

8670491[/snapback]

 

Feil, problemet med billige UV filtere er dårlige coating noe som skaper mye refleks. Satt her i senga her om dagen med et billig Fotodiox filter og et Hoya profilter, og jeg kunne speile meg i Fotodiox filteret mens Hoya pro filteret hadde null refleks.

 

Så ganske enkelt skal man først ha et filter på et dyrt objektiv bør man ha et godt filter, for det er tullete og bringe masse reflekser inn i bildene dine fordi du har et dårlig filter, da bør man heller droppe filteret og være mer forsiktig. Heldigvis får man kvalitetsfiltre veldig billig når man bestiller fra Ebay.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Man trenger egentlig ikke UV-filter, men jeg kjøper det fordi jeg ønsker å beskytte linsen på objektivet (heller ødelagt filter enn objektiv). Og i denne oppgaven er UV-filter til 200 kr er like bra som en til 900 kr.

8670491[/snapback]

 

Feil, problemet med billige UV filtere er dårlige coating noe som skaper mye refleks. Satt her i senga her om dagen med et billig Fotodiox filter og et Hoya profilter, og jeg kunne speile meg i Fotodiox filteret mens Hoya pro filteret hadde null refleks.

 

Tror du har rett her mht. å sette inn et dårlig eller middelmådig filter på et etter sigende bra objektiv som dette. Prisen derimot er jo helt på jordet. Har aldri handla på Ebay, men jeg ser at jeg bør vurdere dette. Gjelder dette Objektiver også (er på jakt etter en vidvinkelzoom med bra kvalitet, risiko for å bli lurt ??)

 

/L

Lenke til kommentar
Tror du har rett her mht. å sette inn et dårlig eller middelmådig filter på et etter sigende bra objektiv som dette. Prisen derimot er jo helt på jordet. Har aldri handla på Ebay, men jeg ser at jeg bør vurdere dette. Gjelder dette Objektiver også (er på jakt etter en vidvinkelzoom med bra kvalitet, risiko for å bli lurt ??)

8675489[/snapback]

Jeg har selv aldri kjøpt moderne objektiver på ebay, jeg handler stort sett småting som Difusere, filtere osv. og klassiske kameraer/objektiver som man kan få relativt billig. Min bror handler derimot en del nytt utstyr fra Ebay og har gjort en del gode kjøp, blant annet en vidvinkel zoom. Det eneste man må huske på er at for varer som er verdt mer enn 200 kroner må man betal moms både for varen og for frakten. Selvsagt er det noen som sniker seg unna dette med å inngå en avtale med selgeren (hvis han er en privatperson) om å skrive på en lavere verdi på varen enn hva den egentlig har.

Lenke til kommentar

Takk for svar modin,

Jeg har handlet litt mye foto i det siste (D80 KIt, 200mm VR, SB600 Blits, hurtiglader, Hoya filter, fotobag og litt annet småsnaks....

 

Tror jeg bør finne ut av om dette holder, men tror jeg kommer til å anskaffe

et vidvinkel zoom objektiv og det tør jeg ikke kjøpe på Ebay...

 

/L

Lenke til kommentar
Feil? Jeg forteller bare at jeg bruker UV-filter til å beskytte linsen min. Og det gjør jeg.

8679500[/snapback]

 

Ja alle med DSLR bruke jo bare UV filter til å beskytte objektivet sitt, det som er feil er at et UV filter til 200 kroner gjør like god jobb som et til 900 kroner. Fordi et UV filter vil alltid innføre mer reflekser i bilde, særlig når man tar bilder i motlys. Jo dårligere coating filteret har jo mer slik reflekser vil bli innført. Derfor stemmer det ikke at man kan kjøpe et billig filter hvis man bare skal bruke det til beskyttelse, hvis man ikke skrur av filtere hver gang man skal ta bilder da, men da er vel lens cap like greit (så slipper man å slite ut gjengene på objektivet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...