Gå til innhold

Sammenligning Sigma 18-50 vs Canon EF-S 18-55


Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte et Sigma 18-50mm F2.8 EX DC til mitt Canon 400D. Dette var satt ned fra kr 4 300 til kr 3 500 i januar. Selger sa det kun var levert tilbake pga en softwareoppdatering og at det ikke skulle være noe feil på objektivet.

 

Jeg er imidlertid ikke fornøyd med dette objektivet og skal prøve her og poste noen sammenligningsbilder mellom Sigma 18-50mm F2.8 EX DC og kit-objektivet Canon EF-S 18-55 F3.5-5.6. Det burde vel være en viss forskjell i skarphet og kvalitet mellom et objektiv til over kr 4 000 og et til noen skarve 100-lapper :hmm: Synes til tider at kit-objektivet er bedre...

 

Originalbildet:

post-11871-1179178568_thumb.jpg

 

F 3/5:

post-11871-1179178608_thumb.jpg

 

F 5/6:

post-11871-1179178650_thumb.jpg

 

F 7/1:

post-11871-1179178680_thumb.jpg

 

F 5/6:

post-11871-1179178718_thumb.jpg

 

Er Sigma-objektiver generelt dårlige eller er det kun et mandags-objektiv jeg har fått? Vil det hjelpe å sende det inn på service eller burde jeg kreve et nytt? Eller kan jeg ikke vente at det skal være bedre?

 

Klarer dere å bedømme kvaliteten på objektivet ut fra bildene som er lagt ved eller burde jeg ta et annet type bilde for å sjekke skarpheten?

Endret av Skikongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd Sigma 18-50mm, men jeg har planer om å kjøpe det. Men jeg håper at det er noe feil med objektivet ditt, siden de ser noenlunde like ut. Jeg er enig med at det burde være bedre når du betaler tusenlapper ekstra.

 

Men jeg har lagt merke til at når du har mindre blenderåpning på Sigma, tar det skarpere bilde enn Canon på f5.6 og 7.1. Men Canon tar skarpere bilde når det er f3.5. Merkelig. Også ser det ut som Sigma tar lysere bilde? Selv om du har satt på samme blenderåpning på begge, eller er det bare at dagen ble mørkere? hehe

Lenke til kommentar
Også ser det ut som Sigma tar lysere bilde? Selv om du har satt på samme blenderåpning på begge, eller er det bare at dagen ble mørkere?

8615975[/snapback]

 

Dette kan ha noe med at glasset som er brukt i Sigmaen er av bedre kvalitet enn Canons. EX DC skal jo være Sigmas bedre serie...

 

Andre synspunkter relatert til skarphet?

Endret av Skikongen
Lenke til kommentar

Canons kitobjektiv gjør en grei jobb i sentrum, så man må se etter forbedringer litt ut mot kantene. Ser man på testene på Photozone.de, så ser man at det spesielt er @18mm Canons kitobjektiv sliter (voldsomt!), men her sliter også Sigmaen (selv om den ikke er så ille som Canonen).

 

Sigmaen gir deg 1-2 blendertrinn ekstra med akseptabel kvalitet over hele zoomområdet og en større del av bildeflaten. Noen stor forbedring i skarphet kan man ikke forvente, men litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...