Gå til innhold

Aspire 5100 - Kjoeleproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Acer Aspire 5100 med kjoeleproblemer. Problemer oppstaar kun hvis jeg spiller, men det som skjer er at naar cpu-temp stiger over 80°C (saavidt jeg vet), senker PC'n hastigheten fra 1600 mhz til rundt 800, og det medfoerer bestandig en reduksjon fra f.eks 25 fps til rundt 3-4 fps i ca. 10 sekunder. Dette er ekstremt irriterende, og alle forsoek paa aa fikse problemet har saa langt gaatt rett i dass.

Noen som har noe forslag paa hva jeg kan gjoere for aa fikse dette? Og ja, jeg har lest stickyen ang. undervolting etc. Lastet ned baade Speedfan og Notebook Hardware Control, men ingen av dem lar meg undervolte eller forandre paa viftehastighetene. Har forsoekt meg paa ACPI, men det virker litt vel komplisert til aa ta det saann paa sparket.

Hvis denne er feilpostet, ber jeg moderator om aa flytte traaden til den korrekte kategorien.

Paa forhaand takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan går viftene når du spiller?

Har du sjekket om det er mye støv i viftene?

Har dette holdt på hele tiden, eller begynt i det siste?

Du kan prøve å legge noe under maskina bak, slik at det blir mer luft rundt vifteutkastene.

BIOSoppdateringer kan av og til hjelpe.

Skrevet (endret)

Der har du et godt poeng. Sidevifta ser ikke ut til aa registrere de hoeye temperaturene under spilling. Det begynte for kanskje 5 mnd siden. Har ikke gaatt over med aircan enda, men jeg boer nok gjoere det. Jeg skal proeve aa legge noe under maskina. Takk for inputen!

Edit: Skrev innlegget paa PSP'n, og det var litt mer langdrygt enn jeg likte, hehe. Jeg flashet nettopp BIOS, og skal dra og faa i en aircan i morgen. Skal ogsaa finne noe aa legge under laptopen for aa faa litt mer hoeyde mellom vifteinntakene og bordet. Det er noe jeg har fundert litt paa, hvordan vet maskinen at CPU overhetes? Er det en intern sensor med parametere innebygd i BIOS, eller er det et installert program paa harddisken? Dersom det er det siste, har jeg en viss peiling paa hva jeg kan gjoere for aa fikse det.

Endret av V36a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...