Gå til innhold

HD eller ikke, en eller tre sensorer?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe nytt kamera. Jeg har en Sony PC8 fra 2002, som fungerer fint, men jeg har altså lyst på noe nytt.

 

Et par ting jeg lurer på:

 

Er det noen grunn til ikke å kjøpe HD kamera?

 

HD kamera med tre sensorer er ganske dyrt. Bør jeg prioritere tre sensorer før HD, eller vil et HD kamera med en sensor være bedre enn et vanlig kamera med tre sensore?

 

Ja, jeg vet at dette avhenger av objektiv osv. osv. Men sånn grovt sett, hva gir best kvalitet tre brikker eller HD? Begge deler blir for dyrt for meg.

 

Jeg tenker som så at HD-tv allerede her, så hvis jeg ikke kjøper HD kamera, får jeg aldri utnyttet den høye oppløsningen som ligger i HD tv'ene....

 

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Panasonic sine 3CCD-kameraer vinner visst tester over HD-kameraer i sine prisklasser. Det jeg lurer på er brenning av HD-opptak på DVD. Blir det ikke dårlig kvalitet, og man må vel ha en avspiller som takler HD-formatet? :dontgetit:

8601458[/snapback]

Det finnes pr. i dag ikke utstyr i en fornuftig prisklasse som brenner film i HD kvalitet på avspillbart media. Man må fortsatt spille av direkte fra kameraet koblet til en HDTV for å få full kvalitet.

 

Ellers er vel ikke HDV formatet helt kvitt alle barnesykdommene enda. Personlig ville jeg ventet litt til, eller kjøpt et GS500 som banker alle andre kamera i samme prisklasse på bildekvalitet og fargegjengivelse. Men jeg HAR sett bluerayfilm på en 42" HDTV og det var intet mindre enn... sweet (ikke et ord jeg vanligvis bruker). Så hvis kameraene begynner å nærme seg det om noen år, så har vi mye bra i vente. Men pr. i dag er det dessverre noen mil unna... blant annet fordi en time blueray er en 25-30GB, mens en time HDV er 13GB (kraftig komprimert altså, faktisk mer komprimert enn vanlig SD AVI fra vanlige mini-DV kamera).

Lenke til kommentar
Men jeg HAR sett bluerayfilm på en 42" HDTV og det var intet mindre enn... sweet (ikke et ord jeg vanligvis bruker). Så hvis kameraene begynner å nærme seg det om noen år, så har vi mye bra i vente. Men pr. i dag er det dessverre noen mil unna... blant annet fordi en time blueray er en 25-30GB, mens en time HDV er 13GB (kraftig komprimert altså, faktisk mer komprimert enn vanlig SD AVI fra vanlige mini-DV kamera).

8602726[/snapback]

Nå blir det litt feil å sammenlikne spillefilmer på Blueray, dv og hdv...

En spillefilm på Blueray kan i utgangspunktet være skutt i ukomprimert hd som tar noe sånt som 850gb i timen, kontra dv sine 13gb, kommer vi opp i 4K oppløsning er det ett GB/time antall som er helt uhørt. Så det blir helt feil å sammenlikne 25-50gb blueray filmer som i utgangspunktet var hundrevis av GB eller ett par TB mot dv. I tillegg er mpeg4 en mye mer effektiv komprimering(som feks. blueray bruker) enn både gamle mpeg2 og dv komprimeringen. Hadde man komprimert filmene helt ned til 13gb som er dv så ville fremdeles en blueray film hatt bedre bilder enn dv/hdv, OG lyd sist men ikke minst.

 

JEg ville heller gått for ett AVCHD kamera enn hdv, spesiellt ettersom en del programvare etterhvert kan redigere det formatet og det er mer effektivt enn hdv i forhold til komprimering(avchd) OG man er kvitt tapen!

Lenke til kommentar
Nå blir det litt feil å sammenlikne spillefilmer på Blueray, dv og hdv...
Var bare ment som et eksempel på hvor bra ting kan bli når vi kommer noen år frem i tiden. Er selvsagt klart at konsumerutstyr aldri vil kunne konkurrere med proff-utstyr, men poenget er at jeg ser god forskjell på dagens DVD kvalitet og Blueray-kvalitet. På samme måte vil vi se forskjell på dagens DV utstyr, og fremtidens kamera med Blueray-kvalitet.

 

Enkelt og greit et innlegg for å si at vi har noe å glede oss til... forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Virker som det er stor forkjærlighet for Panasonic sine kameraer i dette forumet.

 

Ja GS 500 er kanskje det beste Sd kameraet i sin prisklasse, men Hd er en helt annen verden.. Det blir litt som å sammenligne de første digitale stillbilde kameraene mot dagens digitalkameraer!

 

Anbefaler å sjekke forumet "www.dvinfo.net" for nyttige opplysninger.

 

Det beste Hd-kameraet for oss med normal lommebok er Canons "Hv20" (Ca 8900,-), dette finnes i en mindre utgave "Hv10" (Ca 7500,-) som har samme opptikk og sensor men mindre funksjonalitet.

 

For videosnutter og kommentarer sjekk: http://www.dvinfo.net/conf/forumdisplay.php?f=139

 

Eneste som er verdt å merke seg er ved filming i mørke omgivelser har det ikke skjedd noen forbedringer, da må man opp en prisklasse, ala 2x prisen

 

Har selv et Sony DCR-PC101e som jeg skal bytte i en Hv10 til datra vårres kommer i juli:)

Lenke til kommentar
Ja GS 500 er kanskje det beste Sd kameraet i sin prisklasse, men Hd er en helt annen verden.. Det blir litt som å sammenligne de første digitale stillbilde kameraene mot dagens digitalkameraer!
Så er det nå slik at oppløsning ikke er alt da, noe noen fortsatt later til å tro.

 

HDV kamera har nok bedre detaljgjengivelse enn dagens SD kamera, men til tross for dette kan bildet på et SD kamera både oppleves mer skarpt, mer stabilt og med bedre farger. Grunnen? Optikk, sensorteknologi, signalbehandling og lagringsmetode.

 

HDV er faktisk fortsatt underlegent SD i raske bevegelser på grunn av hardere komprimering.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nytt kamera i forrige uke. Valget var enkelt, det måtte bli HD. Hvrfor i all verden skal jeg kjøpe meg gammel teknologi når jeg sitter med feit flatskjerm rå pc for redigering osv. Valget falt på HDR-HC7, noe jeg ikke har angret på et sekund. Bildene er helt RÅ! Har også en HD paraboltuner (Humax 2000) som gir meg HD blider, mitt kamera er absolutt på høyde med HD bildene jeg får inn på mange av HD kanalene der. Har du råd til HD kamera så kjøp!

Endret av paalwa
Lenke til kommentar

Er helt enig med deg paalwa, Sony Hc7 og Canon Hv20 er det beste du kan skaffe deg i dag med tanke på bildekvalitet. Har lest tester et halvt år nå på en rekke forskjellige sider og forumer. Et Sd-kamera ser skarpt ut på vanlige små bilderørsskjermer, men så snart man anskaffer seg en flatskjerm eller prosjektør med stor skjermflate ser d plutselig heller stusselig ut. Det er jo en grunn til at nye digitalkinoer bruker 2000K og 4000K prosjektører og ikke VGA 640x480 på kinolerretet!

 

Anbefaler alle å vurdere Hd når de kiker etter kamera, selv om de bare sitter med en gammel billedrørs tv (Vell ikke så gammel at den ikke kan kobles sammen med kameraet da).

Dette er minnene dine og det er best å ta dem opp så klart som mulig :thumbup:

 

Driver man mye med redigering og har en litt treg pc, er ikke det noe problem. De fleste Hd-kamera i dag har mulighet for å ta opp i vanlig Sd også :)

 

For videosnutter tatt med Hv20 og Hc7:

http://www.fxsupport.de/21.html <<<Siden er på tysk

 

http://www.google.com/translate?u=http%3A%...n&hl=en&ie=UTF8 <<<Oversatt til engelsk, merk at lastingen kan kødde på denne

Endret av malbex
Lenke til kommentar

Anbefaler alle å vurdere Hd når de kiker etter kamera, selv om de bare sitter med en gammel billedrørs tv (Vell ikke så gammel at den ikke kan kobles sammen med kameraet da).

Dette er minnene dine og det er best å ta dem opp så klart som mulig :thumbup:

 

8617484[/snapback]

 

Et litt nysgjerrig på hvordan du videreformidler filmen du filmer. Hvis f.eks du filmer en framføring av avkommet ditt, og skal gi en kopi til hver av de andre som deltok i framføringen. F.eks en konsert el.? Er den noe spesiell måte å brenne det på DVD eller noe? Eller må filmen konverteres til SD?

Om det er som Afseth sier, er jo HD ubrukelig om man må bruke kamera som avspiller?

I dag redigerer jeg AVI-filene og brenner filmene på DVD, og gir eksemplarer videre til andre som ønsker et eksemplar.

Hilsen nysgerrig :roll:

Lenke til kommentar

Anbefaler alle å vurdere Hd når de kiker etter kamera, selv om de bare sitter med en gammel billedrørs tv (Vell ikke så gammel at den ikke kan kobles sammen med kameraet da).

Dette er minnene dine og det er best å ta dem opp så klart som mulig :thumbup:

 

8617484[/snapback]

 

Et litt nysgjerrig på hvordan du videreformidler filmen du filmer. Hvis f.eks du filmer en framføring av avkommet ditt, og skal gi en kopi til hver av de andre som deltok i framføringen. F.eks en konsert el.? Er den noe spesiell måte å brenne det på DVD eller noe? Eller må filmen konverteres til SD?

Om det er som Afseth sier, er jo HD ubrukelig om man må bruke kamera som avspiller?

I dag redigerer jeg AVI-filene og brenner filmene på DVD, og gir eksemplarer videre til andre som ønsker et eksemplar.

Hilsen nysgerrig :roll:

8620214[/snapback]

 

For å vise HD har du 4 muligheter:

 

Blueray DVD

 

HD-DVD

 

PC og skjerm(feks. lcdtv)

 

Redigere å spille tilbake til tape om det er hdv og spilt av på en hdtv forutsatt at kamera har HD ut enten over komponent eller hdmi.

 

Ut over det er det kun SD du får vist ja. Problemet er at Dvd for HD koster og det samme gjør programmene for å lage BD/HD-dvd. Derfor er nytten akkurat nå for mange ikke veldig stor med HD. Men å filme poden med HD framfor SD ville jeg gjort ja, men til bruk nå, feks. kortfilm eller hobby bruk for filmspirer er SD like greit å satse på.

Endret av chma
Lenke til kommentar
Men det går kanskje enkelt å konvertere HD-fila til SD-AVI uten at det blir dårligere kvalitet enn vanlig SD-DV-kamera? Og så brenne på DVD, for å enkelt gi andre en kopi? :dontgetit:

8621009[/snapback]

Selvfølgelig, det er ikke noe problem å skalere ned til SD størrelse fra HD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...