Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Xp går i loop ved oppstart #2

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk beskjed om at det var best å starte egen tråd (la inn dette i en eksisterende tråd nemlig). Har hørt at dette er et meget kompetent og behjelpelig forum, så jeg prøver lykken!

Jeg sliter veldig med min håpløse HP (har hatt samme problemet twice). Jeg var inne i Windows som vanlig, og plutselig klikka den helt, og jeg måtte til slutt avslutte den ved å holde inne av-tasten i 5 sek. Da jeg skulle slå den på igjen, kom jeg imidlertid ikke tilbake til Windows.

Maskina starter på vanlig måte, XP-logoen vises en stund, men kommer det opp en blåskjerm som vises i 0.5 sek (får ikke sett hva som står der), og så starter den på nytt igjen. Dette holder på i en evig sirkel til jeg evt. slår den av.

Dette har jeg forsøkt (uten hell):

1. Prøvd "siste konfigurasjon som virket"

2. Prøvd sikkerhetsmodus

3. Prøvd gjenopprettingsalternativet på XP-cden (det går tilsynelatende greit, men det kom ikke opp noe c:\windows eller lignende som visstnok skal komme opp etter en stund - det eneste jeg fikk opp var en kommandolinje, men intet windows-alternativ, og ingen filer vises når jeg skriver "dir")

4. Prøvd Knoppix (lastet ned og hentet etter tips fra en kar, men fikk feilbeskjed også der)

5. Hentet, brent og kjørt "Ultimate Boot CD", skjønt, det blir litt inviklet for meg, så den er lite utforsket.

Det virker som om den ikke finner c:\, men det er litt rart, da XP-logoen kommer opp i oppstartsfasen, og XP ligger vel installert på c:\windows?

Siden jeg kan skrive kommandoer etc etter at gjennopprettinga ikke funker, prøvde jeg med "chkdsh /p /f" som var blitt foreslått i en annen tråd, men fikk opp "the command is not recognized", så da prøvde jeg med bare chkdsk /r (vet ikke helt hva r står for, men den var tydeligvis gyldig), og da kjørte den "additional checking og recovery". Dette var en treg prosess. Etter omlag 3 timer hadde den nådd 75%, da gikk den tilbake til 50%, og stod der til hele greia klikka (ble svart).

Jeg er ikke spesielt datakyndig, så det kan godt hende det er ting jeg har oversett. Har viktige studiestikkord og mailer etc på maskinen, så en formatering vil jeg helst unngå i den grad det lar seg gjøre. Det jeg først og fremst vil er å berge dataene - etter den tid kan jeg godt formatere, eller for den saks skyld kaste dritten i søpla. Forrige gang dette skjedde endte det hele med at jeg formaterte (måtte ha tilgang til maskina raskt, og "hjelpen" fra HP hjalp lite), men håper å unngå dette igjen.

Alle svar tas imot med takk! :)

Endret av madforTIL
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nå forsøkt chkdsk, men den stopper på 75% - dette er forsøkt tre ganger.

Har også forsøkt å skrive fixboot, og fikk beskjed om at "den nye oppstartssektoren ble skrevet uten feil", men da jeg restarta skjedde ingenting.

Har også forsøkt å skrive "bootcfg /rebuild", men da fikk jeg beskjed om at "Feil: Mislyktes med søk etter Windows-installasjoner på disker. Denne feilen kan skyldes at filsystemet er skadet, noe som vil hindre et vellykket søk med Bootcfg. Bruk chkdsk til å finne eventuelle diskfeil".

Skrevet
Har nå forsøkt chkdsk, men den stopper på 75% - dette er forsøkt tre ganger.

Har også forsøkt å skrive fixboot, og fikk beskjed om at "den nye oppstartssektoren ble skrevet uten feil", men da jeg restarta skjedde ingenting.

Har også forsøkt å skrive "bootcfg /rebuild", men da fikk jeg beskjed om at "Feil: Mislyktes med søk etter Windows-installasjoner på disker. Denne feilen kan skyldes at filsystemet er skadet, noe som vil hindre et vellykket søk med Bootcfg. Bruk chkdsk til å finne eventuelle diskfeil".

8582828[/snapback]

"Sjekk tennpluggene først"

Man kan aldri utelukke RAM feil. Har du mulighet for å brenne en CD på en annen maskin lage en Ultimate Boot CD (bruk google kronglete å finne nedlastningssidene). Boot fra den og kjør Memtest86 i en time eller to. Det er selvfølgelig også mulig å lage en boot floppy med Memtest86. Dersom du har flere RAM brikker kan du jo forsøke å ta dem ut og prøve å boote med en og en.

Men ...

Det høres ut som om din harddisk har crashet skikkelig. Dersom du har en annen liggene bør du forsøke å installere Windows på den og se om du kan lese av den gamle uten å boote fra den. Kanskje harddisk produsenten har noen diagnose/reparasjons verktøy du kan bruke.

Etter min erfaring med symptomene du beskriver er jeg redd harddisken din har tatt kvelden for alltid.

Skrevet

Takk for svar!

Apropos det siste, nemlig at harddisken har tatt kvelden for alltid, så tror jeg nok ikek det er riktig, for NØYAKTIG det samme skjedde i februar, og da formaterte jeg, og den virka bra helt til nå. Prøvde mye rart, men ingenting funka - annet enn å formatere. Denne gangen gir jeg imidlertid ikke opp så lett.

Men jeg er i likhet med deg redd for at filene som ligger på maskina er tapt for godt, dessverre. Om jeg ikke har kommet i mål over helga, så stikker jeg innom butikken der jeg kjøpte den og krever å heve kjøpet, for den har nemlig hatt "fatale" feil tre ganger i løpet av 14 måneder, og det må jo kunne kalles en "ikke uvesentlig mangel" etter forbrukerkjøpsloven. Riktignok en billig maskin, men en skal jo kunne forvente at den virker uansett.

Har brent Ultimate Boot CD, men den virka veldig innvikla for meg (mye rart på den!), så jeg har langt fra utforska den til det fulle. Men tusen takk for tipset om Memtest86. Skal sette på den right away! :)

Skrevet

Pass complete, no errors, press Esc to exit, ergo er det ingenting i veien med minnet.

Må uansett ha ny ekstern harddisk snart, så jeg tror jeg kjøper en ekstern harddisk imorgen eller noe og prøver å installere windows på den (det går vel an ja?). Hvis jeg da går inn i XP via den eksterne harddisken, da skal vel c:\ vises, og filene (forhåpentligvis) være tilgjengelige? Jeg er nemlig skråsikker på at harddisken funker, da dette problemet skjedde også i februar, og da gikk det an å formatere, og da funka den som bare det.

Skrevet

Fra konsollen skriver du chkdsk og la den kjøre. Skriv deretter chkdsk /f og se om den får kjørt innen rimelig tid.

Skriv deretter fixmbr

Restart og gå igjen ut i konsollen

Skriv bootcfg /rebuild, og se om du nå får fullført prosedyren.

Restart normalt og se om du nå ikke får kommet deg helt inn i windows.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...