Gå til innhold

"Lure" VMware Server til å kjøre på XP?


Anbefalte innlegg

Har en boks med 5.5 Workstation i dag, men kunne egentlig tenkt meg å kjøre et par av disse som services - kjekt å ha ved strømbrudd osv (ja, jeg vet jeg kan ha autologin, putte VM'ene i startup katalogen eller andre lignende triks). Så VMWare Server hadde vært glimrende som "motor", men 1) Jeg vil helst slippe å skaffe en serverlisens bare for dette, og 2) jeg har allerede XP installert, blir mye dobbeltarbeid å installere 2003 server for marginalt bedre oppetid og plunder.

 

I følge google sier noen at det lar seg gjøre for betaen, (http://www.vmwarez.com/2006/05/installing-vmware-server-on-windows-xp.html), men dette sikkert er "plombert" med den final versjonen. Eller kan det trikses til på noe vis? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

....Hvis du ser på http://www.vmware.com/pdf/server_admin_manual.pdf - i manualen, side 15 står det nevnt bare 2000 og 2003 server "i Host OS requirements". XP er ikke nevnt i det hele tatt, og Googling gir inntrykk av at det er få eller ingen som gjør det. Hvis du ser i linken i forrige post, så er det også litt "knot" virker det som.

 

Men jeg forstår det slik at du har prøvd det selv? Uansett, skal gi det et forsøk og se hvor langt jeg kommer!! :-)

Lenke til kommentar
....Hvis du ser på http://www.vmware.com/pdf/server_admin_manual.pdf - i manualen, side 15 står det nevnt bare 2000 og 2003 server "i Host OS requirements". XP er ikke nevnt i det hele tatt, og Googling gir inntrykk av at det er få eller ingen som gjør det. Hvis du ser i linken i forrige post, så er det også litt "knot" virker det som.

 

Men jeg forstår det slik at du har prøvd det selv? Uansett, skal gi det et forsøk og se hvor langt jeg kommer!! :-)

8573418[/snapback]

Ja. kjører windows 2003 server på XP-klient maskinen min via Vmware Server akkurat nå. Kjør på ;)

Lenke til kommentar

Aha - så det funker altså helt glatt, de vil bare at folk skal kjøpe Workstation til et par tusen i stedet for gratis VMware Server? :!: :!: :!: Hehe, luringer.... Men seriøst, de KUNNE jaggu oppgitt XP hvis det funker, siden det IKKE står så gikk ihvertfall jeg ut fra at det ikke var støttet - kanskje det er bare det, at det sannsynligvis fungerer men i utgangspunktet ikke er supportert? :hmm:

 

I Server kan du jo lage nye images og all ting, så lenge du ikke driver med linked clones og alt det der så er jo Server helt glimmers det - ok, da kjører jeg på!! Takk for tipset! :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Aha - så det funker altså helt glatt, de vil bare at folk skal kjøpe Workstation til et par tusen i stedet for gratis VMware Server?  :!:  :!:  :!:  Hehe, luringer....  Men seriøst, de KUNNE jaggu oppgitt XP hvis det funker, siden det IKKE står så gikk ihvertfall jeg ut fra at det ikke var støttet - kanskje det er bare det, at det sannsynligvis fungerer men i utgangspunktet ikke er supportert?  :hmm:

 

I Server kan du jo lage nye images og all ting, så lenge du ikke driver med linked clones og alt det der så er jo Server helt glimmers det - ok, da kjører jeg på!! Takk for tipset! :-)

8573605[/snapback]

 

Nå er det en rimelig stor forkjell i kjernen på 2000/2003 og på XP. Dessuten minnes jeg at det står ikke støttet - ikke at den ikke fungerer - på XP.

 

Men nå har du vel fått den til å kjøre, og om du legger til IIS så får du full (?) utnyttelse av Server-modulen :)

Lenke til kommentar

...ja, jeg mener også å ha lest at den spesifikt IKKE støtter XP - men siden arnizz har gode erfaringer her så er det verdt et forsøk.

 

Det er nok store forskjeller i kjernen ja, men samtidig tror jeg nok 2003 er den som skiller seg ut i så måte. Eller som dere kanskje husker forskjellen på NT 4 Workstation og NT 4 Server - "Server=1" i Registry..... :!: Heia MS! :)

Lenke til kommentar
...ja, jeg mener også å ha lest at den spesifikt IKKE støtter XP - men siden arnizz har gode erfaringer her så er det verdt et forsøk.

8614769[/snapback]

 

VMware Server er et serverprodukt og støtter derfor å kjøre på Serveroperativsystemer istedet for desktopoperativsystsmer. Dette først og fremst er noen grunnleggende forskjeller mellom VMware Server og VMware Workstation. VMware Server kjører de virtuelle maskinene som tjenester "i bakgrunnen" og ytelsen på konsollet (gjennom VMware Server Console) er ikke allverden å skryte av (men bra nok for installasjon av et OS, så kan man bruke ssh/rdp etterpå).

 

VMware Workstation har bra gfx ytelse (støtte for directX 8.1), bedre usb-støtte (usb 2.0), støtte for flere monitorer, integrering med utviklingsmiljøer som Visual Studio/Eclipse, multiple snapshots, osv...

 

Se også her: http://www.virtualization.info/lab/VMwareW...VMwareSVR10.pdf

Lenke til kommentar

Ja, jeg må nesten bare gjenta meg selv - i utgangspunktet trodde jeg ikke dette lot seg gjøre, da hadde jo "Gud og hvermann" gjort det og Google burde hatt tonnevis med søkeresultateter på det - noe som ikke er tilfeller. Men arnizz får det tydeligvis til (se post nr 4), så da er det vel verdt et forsøk. :)

Lenke til kommentar

Har du ikke prøvd enda? Tar jo ikke mange minuttene.

 

Testa først Vmware Server 1.0.2. Og oppgraderte i ettertid til 1.0.3 og still no problems. Bruker remote desktop og ssh for å styre VMene, da det ble litt tregt via administration console (? Husker ikke navnet).

Lenke til kommentar
Ja, jeg må nesten bare gjenta meg selv - i utgangspunktet trodde jeg ikke dette lot seg gjøre, da hadde jo "Gud og hvermann" gjort det

8617418[/snapback]

Dette er faktisk ganske utbredt, spesielt for privat bruk. Det er til og med mulig på Vista, selv om det er noen issues der.

Lenke til kommentar

På linux gjelder også samme som på windows. VMware Server har offisiell støtte kun for et gitt antall linuxdistroer, og den eneste gratis Linuxdistroen som er supportert er så langt Ubuntu. Dette betyr ikke (i likhet med XP) at det ikke vil fungere på andre distroer som Debian eller CentOS, fordi de fungerer bra. Det kan forøvrig lønne seg å holde seg til en supportert kernel (max 2.6.18), selv om det finnes måter å få kompilert ting på nyere versjoner også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...