Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp med bytting av CPU

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg klarte å ødelegge noen pinner (eller hva det heter på godt norsk?) til min P4 2.66 GHz CPU da jeg skulle rense CPU-viften. :(

Mitt hovedkort er MSI 865PE Neo2 og jeg har en Samsung 160 GB IDE harddisk hvor Windows XP Pro SP2 er installert.

Hvis jeg får takk i en P4 Socket-478 CPU (kanskje på bruktmarkedet) og evt. bytter CPUen, må OS (Windows XP Pro) installeres på nytt eller går det greit med gammel installasjon? Jeg spør fordi jeg har masse viktig data (inkl. min masteroppgave) liggende på min harddisk og derfor har jeg ikke lyst til å installere XP på nytt på denne harddisken.

Jeg har tenkt å kjøpe en ny harddisk uansett men lurer på om jeg skal ha SATA eller IDE, forresten HKet mitt støtter SATA. Går det an å ha en harddisk på SATA og den andre på IDE, og evt. SATA disk som "MASTER" og IDE disk som "SLAVE"? Hvis det går, da kan jeg installere XP på ny harddisk og gjøre den gamle IDE disken til "SLAVE" og da får jeg tigang til data. (?)

Jeg har ikke noe erfaring med bytting av CPU og lignende, er det noen som kan hjelpe meg med forslag, råd etc. og hvis dere vet om noe online-guide til dette?

Tusen takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
det er bare å sette inn en ny cpu uten å reinstallere OS. du kan også putte in en SATA disk uten problemer ja :)

8570403[/snapback]

Så det vil si at jeg kan bare sette inn en ny CPU og maskinen skal fungere som den skal, ikke noe reinstallering av XP og ikke noe installering av DRIVERS på nytt?

Endret av LuckySingh
Skrevet
Så det vil si at jeg kan bare sette inn en ny CPU og maskinen skal fungere som den skal, ikke noe reinstallering av XP og ikke noe installering av DRIVERS på nytt?

8575886[/snapback]

Ja. Bare i helt ekstreme tilfeller vil du trenge å endre noe som helst, f.eks. hvis du har en custom linux distro med kun en cpu driver i kernel.

Forresten, har du sjekka om den gamle CPUen faktisk er ødelagt? Så vidt jeg vet, er noen av pinnene redundante så det er mulig at den fortsatt virke. Er pinnene knekt, eller bare bøyd? Du kan jo prøve å bøye dem forsiktig tilbake.

Kanskje kan man til og med lodde pinnene på plass, men det krever vel uhyre nøyaktighet og lav temperatur. Vet ærlig talt ikke.

Skrevet (endret)

Ja da, Jeg er helt sikker på at den gamle er ødelagt. Til å begynne med var pinnene bare bøyd men da jeg prøvde å rette dem opp så klarte jeg å knekke 4-5 pinner. Da jeg satt den inn på plass igjen i HK og startet maskinen, begynte HK å pipe og maskinen startet ikke.

Men nå har jeg kjøpt en brukt P4 3,2 Ghz Northwood og satt den inn i HK og den fungerer utmerket. Dere hadde rett, jeg trengte ikke noe å installere på nytt. Alt fungerer som den pleide å gjøre!

Tusen takk for hjelpen som jeg fikk av dere!

Long live the Hardware.no! :w00t:

Endret av LuckySingh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...