Gå til innhold

Utvide mitt hjemmestudio


ådne

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å utvide mitt hjemmestudio med sannsynligvis en kondensator mic. Fra før av har jeg et M-audio firewire 410 lydkort og en Røde NT1-a. Tar opp alle instrumenter med dette, inkludert trommer, noe som fører til at en mic blir litt lite, sannsynligvis to og. Allikevel har jeg ikke økonomisk mulighet til å gå til innkjøp av egne trommemicer fordi dette fører til jeg må ha nytt lydkort (lydkortet mitt har bare 2 innganger), stativer, kabler etc.

 

Derfor er den eneste muligheten jeg ser å gå til innkjøp av en til kondensator. Endel folk jeg kjenner mener at jeg kan få grei lyd med to micer, og jeg har selv sett Thomas Dybdahl ta opp trommer til sangene sine med 2 kondensatormicer og en basstrommemic. Allikevel mener en kamerat at det er mye smartere å kjøpe en basstrommemic istedenfor en til kondensatormic. Derfor lurer jeg på hva dere ville gjort? Har 2000 kr til rådighet og har som sagt sett for meg en Røde NT1-a kondensator mic siden jeg er meget fornlyd med den jeg allerede eier. Kan vel legge til at det er et rimelig lite trommesett som skal mikkes opp; skarp, to tammer, basstrome, crash, ride, hihat.

Endret av ådne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

det går helt greit og taopp med 2 kondisser, men jeg ville ha hat en kick mic...

og 1 OH mic, hvis det er alt du har..

spander på deg selv en SM57 også...

den svarte shure PG52 er bra til kick...

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

du kan gjøre det, men 1 mic kan holde i senter av trommesetet over.

men du vil ikke få noe kick, noe du burde ha.

da tar den ene kondissen cymbaler/tammer og skarp, og en bass tromme mic på kicken, det ville jeg ha gjort i ditt tilfelle..

Lenke til kommentar

Du kan ikke kjøpe deg en rimelig mikser, slik at du får flere innganger, da?

 

Man kan si hva man vil om Behringer, men både mikrofoner og miksere gir utrolig mye lyd for pengene. Mange vil sikkert rynke på nesa, men jeg handlet en B2 pro og to B5 for en tid tilbake, etter å ha testet og sammenlignet. Jeg har holdt på med dette på litt forskjellig nivå i fryktelig mange år, og jeg har aldri hørt noe som gir så mye lyd for pengene. Har fire dyre kondensatorer også, og b5-ene holder fint følge. Vet flere lydteknikere som har kjøpt en neve, som de bruker live, så slipper de å risikere at "godsakene" går i gulvet.

Lenke til kommentar

Har tenkt endel på dette med å gå til innkjøp av en mikser, men vil gjerne ha lyden fra alle mikrofoner inn i på pcen slik at jeg kan mixe der, derfor har jeg (nesten) lagt fra meg den tanken...

 

Takk for svar uansett!

Lenke til kommentar

Tror faktisk du vil få bedre lyd med litt flere miker og en trommemiks, enn med få mikrofoner og muligheten til å mikse en mik på hvert spor. Vet ikke helt hvor bra lokale du har å spille inn i, men du vil også kunne få bedre kontroll på rom- ambience på denne måten. Men dette vet du sikkert. Uansett- de Behringer- mikene er skremmende gode for pengene. Stormembranen koster jo ikke stort mer en holderen som følger med, hvis du skal kjøpe den løst hos andre fabrikanter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Har tenkt endel på dette med å gå til innkjøp av en mikser, men vil gjerne ha lyden fra alle mikrofoner inn i på pcen slik at jeg kan mixe der, derfor har jeg (nesten) lagt fra meg den tanken...

 

Takk for svar uansett!

8538829[/snapback]

 

hvorfor kan du ikke gjøre det med en mikser?

men på disse mikserne er det Pre-ampene som gjør den største faktoren.

han over nevner behringer, disse synes jeg at ikke har noe bra pre.amper.

men det spørs hvilket nivå du er på...

de beste innebygde i en mikser pre-amper jeg har testet er mackie onyx.

men dette blir litt dyrere igjen..

Lenke til kommentar

Tror vel vi trolig er helt enige i at Behringer ikke akkurat er "high- end", og at det finnes bedre miksere. Nå var det jo snakk om et ganske begrenset budsjett her, og poenget mitt er at man får veldig mye for pengene. Mikrofonene er "enda mer for pengene" enn mikseren.

 

Har eid en god del miksere opp gjennom årene, men har aldri opplevd å få så mye for pengene som den Behringer- mikseren jeg kjøpte i fjor. Den er faktisk studiostille, eller i hvert fall nesten, og har en forbausende myk og åpen lyd. Men nok om det, er helt enig at det ikke er førstevalg hvis man har romslig lommebok.

 

Kan kort nevne at jeg har vært med på en blindtest mellom de mikrofonene som Behringer selger for 299 kroner for tre stykker, og eh shure sm 57. Var sammen med flere andre musikere/lydfolk, og vi tenkte at dette ble lett match. Det ble det ikke, kortversjonen er at vi ble regelrett lurt. På en vanlig PA av god kvalitet, så var det nødvendig med en liten EQ- tweak, og så kunne man ikke høre hva som var "best".. (Nå har jeg flere Shure- miker, så av rent prinsipp har jeg ikke kjøpt en pakke av disse, det får være måte på..)

 

Når man i tillegg får en mik med et solid chassis, må man bare bøye seg i støvet for hva de lager for under en hundrelapp per stykk. De kunne glatt ha solgt dette for det mangedobbelte av den prisen, hvis de hadde hypet navnet litt.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Jeg ville ihvertfall prøve Behringers C-1, tror den koster ca.4-500 kroner. Det er riktig som det ble skrevet at de er bra. Jeg bruker en B-C1 selv i studio, jeg er riktignok godt voksen(med stort diskant-tap i hue)men lar alltid yngre folk kontrollytte. Ingen merker eller sier noe om lydkvaliteten...musikken derimot... :hmm:

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!

 

På musikkbutikken jeg pleier å handle på anbefalte de å kjøpe en til NT1-a slik at jeg får stereo-par. Tror jeg går for dette også får jeg heller kjøpe nytt lydkort når økonomien tar seg opp. Da har jeg jo to kondensator mikker fra før av så da slipper jeg i alle fall kjøpe det senere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...