Gå til innhold

Over 50 Grader på Abit AT7 Max2!?!?


kikk0

Anbefalte innlegg

Mitt Abit AT7 Max2 hovedkort har en temperatur på +- 50 grader. er dette uforsvarleg temperatur. Hva bør jeg gjøre for å få ned temperaturen? Eg har 4 kabinettvifter i et Chieftec Scorpio Big Tower. to bak som blåser ut lufta, ei inn i døra og ei inn frammfor harddisken. Bør jeg bytte om på viftene? Ny plassering?????

Noen som har peiling??

Når når hovedkortet det kritiske punktet med tanke på varme??

Temperaturen vart målt med sisoft sandra

 

 

På forhand takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du trenger ikke å gjøre noen ting. 50 grader er for pokker ikke noen høy temp det. Kritiske punktet for AMD kommer ikke før rundt 90 grader, så ro deg helt ned.

 

Nå virker det jo som om han mener at system tempen hans, altså temperaturen på selve hovedkortet er 50 grader.

I så fall er vel dette litt høyt..

 

Kan du bekrefte om det er prosessoren eller hovedkortet som holder 50 grader? :)

Lenke til kommentar
Det er tempen på hovedkortet som er 50grader. prosessortempen ligger på rundt 45 grader.

 

Hm.. Høres veldig merkelig ut. Du bruker ikke vannkjøling eller lignende på prosessoren? Skulle ikke tro du klarte å få prosessoren din kaldere enn hovedkortet..

 

Du har sjekket at en eventuell chipsetvifte på hovedkortet ditt fungerer? Prøv å varièr litt på hvordan du bruker kabinettviftene, for å se om det kan hjelpe..

Lenke til kommentar

Er du sikker på dette? kan cpu være kaldere enn i systemet?

Dette hørtes rart ut..

 

Mitt system ligger på rundt 35 grader når det er rundt 20 grader i rommet, og da ligger cpuen på ca 40'c (athlon xp 2000+ overklokket til 1,8ghz) Håper ikke det er meg som driter meg, men cpu kan da umulig være kaldere enn systemet? Må være no sensorproblemer spør du meg.. kanskje du burde flashe bios?

Lenke til kommentar

Når jeg leser av temparatur på mitt Abit KT7E, blir alle stokket helt om. PÅ CPU temp vises systemtemp, på system temp vises PSU, (der det ikke er måler) osv. Det kan vel hende det er slik på andre hovedkort også.

 

Jeg bruker Motherboardmonitor jeg kan velge hvilken sensor som hører til hva.

Lenke til kommentar
Chipset vifta går for fult den;)

Bruker GlacialTech Igloo 2320 på prosessoren.

Har ingen vasskjøling.

 

Kan det vere feil på varmefølerne til hovedkortet?

 

Flashe bios?

Hva er det?

Hva gjør det?

Hvordan gjør eg det?

 

Kan nok godt være sensorene som er feil, eventuelt blir de stokket om på, slik en annen her sier.

 

Flashe bios kan selvfølgelig være en mulighet. Det må da sies at dette ikke er helt uten fare. Går noe feil under flashingen, risikerer du jo at du sitter igjen med et ubrukelig hovedkort. (Kan vel repareres i noen tilfeller).

 

Det du må gjøre, er å laste ned riktig bios fra produsentens hjemmeside..

Så må denne biosen pakkes ut, enten på en diskett, eller et sted på disken.

 

Så restarter du maskinen til dos. (Bruk en oppstartsdiskett hvis nødvendig).

Så kjører du flasheprogrammet herfra. Så er det vel bare og restarte, og du er ferdig. :)

 

Dette står også godt forklart i biosens readme fil.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Når jeg leser av temparatur på mitt Abit KT7E, blir alle stokket helt om. PÅ CPU temp vises systemtemp, på system temp vises PSU, (der det ikke er måler) osv. Det kan vel hende det er slik på andre hovedkort også.

 

Jeg bruker Motherboardmonitor jeg kan velge hvilken sensor som hører til hva.

 

Motherboardmonitor? Er det et program?

Dersom sensorene er stokket om, er det greit med en cpu temp på litt over 50grader og hovedkorttempen på ca 43 grader?

Lenke til kommentar
Hvilke kabinett vifter bruker du bios?

 

Har fire av disse: http://www.akasa.com.tw/akasa/fans/ak1702bl.htm

 

To foran i kabinettet, som blåser inn, og to bak, som blåser ut.

 

Jeg har også to vifter av ukjent merke;

En 80mm foran, som blåser inn, og en oppe, bak i kabinettet, på 90mm, som blåser ut.

 

Pluss 80mm i sidedøren, som blåser inn luft.

 

(De viftene med lys ser skikkelig bra ut med plexiglass i døra :D)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...