Gå til innhold

Lurer på noen ting ang. Overflate å mønster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du tenker på de "pinnene" som stikker opp. De gir mer areal og gir da bedre kjøling. Noen har tilogmed dyser som sender vannet fortere gjennom CPU blokka (tror det var noe sånt).

 

Bilde eksempel:

 

WC-ZAWB4.jpg

 

Mer mønster, mer kjøling. Men husk på at det ikke skal hindre flow noe særlig da :)

Endret av Nets
Lenke til kommentar
Tror du tenker på de "pinnene" som stikker opp. De gir mer areal og gir da bedre kjøling. Noen har tilogmed dyser som sender vannet fortere gjennom CPU blokka (tror det var noe sånt).

 

Bilde eksempel:

 

WC-ZAWB4.jpg

 

Mer mønster, mer kjøling. Men husk på at det ikke skal hindre flow noe særlig da :)

8505949[/snapback]

 

så vist jeg lager en stooor overflate vill dette kjøle bra alså ?:)

Lenke til kommentar

Jeg har en liten teori om at ingangsdysene er ganske små, så vannet blir "skutt" inn i blokka. Uten at jeg kan si med sikkerhet at det er sånn.

 

Se på konstruksjonen av andre vanblokker, les anmeldelser - der demonterer de ofte vanblokkene.

Lenke til kommentar
Det gjelder også å få litt turbulens i vannet i blokken. Vet ikke helt hvorfor egentlig, bare noe jeg har hørt :whistle:

8509167[/snapback]

 

Turbulens øker varmeoverføringen. Når strømningen er turbulent er det blanding i vannet hele tiden (flåsete sagt), slik at mer av vannet kommer i kontakt med overflaten som skal kjøles.

 

Når det gjelder overflaten, vil en større overflate bidra til en større kontaktflate. Siden kontaktflate er proporsjonal med varmeoverføring, vil en større overflate føre til at den kan overføre mer varmeenergi til vannet.

 

Turbulens er forøvrig direkte proposjonalt med hastighet, og måles med Reynoldstallet:

Re = tetthet * hastighet * strømningstverrsnitt / viskositet

Hvis det er over ca 10 000 er det sikkert at strømningen er turbulent ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...