Gå til innhold

Av og på knapp, hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, siden Av/På-bryteren på nyere maskiner er en impulsbryter, og den du har linka til (som er utrolig kul, har en liggende her sjøl :thumbup: ) ikke er det, så trenger du vel noe logikk som sender ut en puls når du flipper bryteren opp, og en ny en når du flipper den ned.

 

På de fleste nyere maskiner så er det vel sånn at hvis du holder av/på-bryteren inne i ~8sekunder så slår den seg av, så hvis du vil tvinge den av når du flipper bryteren ned så må du ta hensyn til dette.

 

Hvordan du skal klare dette er en annen sak...

 

En måte er å koble den i serie med PowerGood-signalet fra PSU, men det er en veldig 'brutal' løsning syns jeg. Det burde være mulig å kunne koble den til den vanlige inngangen på hovedkortet, men med unntak av en mikrokontroller (som blir veldig 'overkill') så kommer jeg ikke på noe akkurat nå.

Lenke til kommentar

"Tilbakefjærende" står det på den, så jeg antar at den vil fungere på nøyaktig samme måte som den vanlige av/på-knappen.

Da trenger du ikke mer enn litt ledning til å koble den til hovedkortet, enten som erstatning for den orginale knappen, eller i parallell. Nøyaktig hvordan du gjør det kommer vel an på hva du har tilgjengelig. Det går an å få kjøpt sånne kontakter/tilkoblinger som er lik den som står på ledningen fra knappen som sitter i kabinettet, eller så kan du bare klippe av og skjøte inn den nye knappen i parallell.

 

Vil ikke anbefale å lodde direkte på hovedkortet!

Lenke til kommentar
"Tilbakefjærende" står det på den, så jeg antar at den vil fungere på nøyaktig samme måte som den vanlige av/på-knappen.

Da trenger du ikke mer enn litt ledning til å koble den til hovedkortet, enten som erstatning for den orginale knappen, eller i parallell. Nøyaktig hvordan du gjør det kommer vel an på hva du har tilgjengelig. Det går an å få kjøpt sånne kontakter/tilkoblinger som er lik den som står på ledningen fra knappen som sitter i kabinettet, eller så kan du bare klippe av og skjøte inn den nye knappen i parallell.

 

Vil ikke anbefale å lodde direkte på hovedkortet!

8500062[/snapback]

 

Takker for svar!! men kan noen være vennlig å hennvise til noen kontakter og ledninger som vil fungere, på biltema/clas ohlson?

 

Har som sagt ingenting fra før av!

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du får tak i det du trenger på Biltema/CO, men et alternativ kan være DISSE, og da kan du bare klippe kablene til bryterene, og sette på dine egne. Et alternativ er Disse, og da kan du lodde/feste på bryteren på de. (Send pm viss du vil ha hjelp...)

8500822[/snapback]

 

Hmm...funker det ikke med to kobber ledninger og noe klips o.l. til å feste med?

Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å halvveis ofre av/på-knappen på kabinettet, eller evt reset-knappen hvis du ikke bruker den så ofte, og har tilgang på loddeutstyr, så kan du koble slik:

 

vise.jpg

 

Da bare splitter du opp den ledningen som allerede går der, og lodder på den nye bryteren i parallell. Eneste du trenger da er loddebolt og litt ledning...

Lenke til kommentar
Hvis du er villig til å halvveis ofre av/på-knappen på kabinettet, eller evt reset-knappen hvis du ikke bruker den så ofte, og har tilgang på loddeutstyr, så kan du koble slik:

 

vise.jpg

 

Da bare splitter du opp den ledningen som allerede går der, og lodder på den nye bryteren i parallell. Eneste du trenger da er loddebolt og litt ledning...

8503214[/snapback]

 

Hmm...vet ikke om du forstår hva jeg vil, hehe

 

Skal bare ha en av og på knapp. Jeg har den trykkbryteren som nevt ovenfor.

Lurer bare på om jeg kan ta to kabler fra bryteren end på hovedkortet og feste de fast med noen klips (evt lodde)

 

mvgh vegard

Lenke til kommentar

Da bare splitter du opp den ledningen som allerede går der, og lodder på den nye bryteren i parallell. Eneste du trenger da er loddebolt og litt ledning...

8503214[/snapback]

 

Hmm...vet ikke om du forstår hva jeg vil, hehe

 

Skal bare ha en av og på knapp. Jeg har den trykkbryteren som nevt ovenfor.

Lurer bare på om jeg kan ta to kabler fra bryteren end på hovedkortet og feste de fast med noen klips (evt lodde)

 

mvgh vegard

8504366[/snapback]

 

Det var det jeg prøvde å illustrere med den sjukt fine ( :ermm: ) tegningen min. Du trenger bare å koble den nye bryteren på samme sted som den gamle, og en måte å gjøre det på er å koble deg inn på den ledningen som allerede går der.

Du kan såklart bare lodde, eller for den saks skyld, lime ledningene fast til hovedkortet, men det er ikke å anbefale :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...