Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

noen som selger elektronikk deler i oslo?


Anbefalte innlegg

Jeg leter etter en mosfet transistor til min bilforsterker som eksploderte for 2. gang.

 

Første gang var det den ene kanalen og denne gang er det den andre. da jeg bodde i stavanger kunne jeg få en ny transistor hos en butikk som heter WIGO han skaffet hva enn det skulle være, men nå bor jeg i oslo og jeg finner ikke noen slik butikk på nettet (prøv og søk på elektronikk i gule sider) Noen som har en anbefaling?

 

Jeg liker ikke å kjøpe nytt, man lærer så mye av å fikse det gamle. Dessuten var jeg veldig fornøyd med forsterkeren og den nye mosfet chipen som selges nå er en forbedret utgave så den ryker nok ikke igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

håper ikke du mente å kjøpe "brukte komponenter" :) men bestilt fra ELFA ellers er jo Blekken elektronik men de selger ikke til private, hvilken mosfet er dette? er det en ic? siden den kommer i "forbedret utgave"? finnes mange som selger deler i oslo ville jeg tro, Arne Green var greie sted å handle i "gamle dager"

 

merkelig at den går i stykker for andre gang... da har du nok ikke finne rottårsaken til feilen ;)

 

lykke til anyway ;)

Lenke til kommentar

Det er en IRFZ44N. det fantes to stykker i forsterkeren men det var en tidligere modell husker ikke navnet på den og de gamle var så ødelagte at jeg bare såvidt klarte å tyde hav som sto der. Da jeg ville bytte den ut sa selger at modellen var gått ut og ny type var IRFZ44N så jeg byttet den ene og brukte forsterkeren i ca 1 år til og så pofff igjen denne gangen var det den ved siden av, den som var igjen. Jeg burde vel ha ant det.

 

anyway hvis jeg bare får fatt på delen tar det bare 15minutter å fikse...

Lenke til kommentar

ELFA har den. De har butikk i Oslo, og kan også bestilles over nett. Bestillingsnummer er 71-175-42.

 

NB: Bytter du den ene må du (bør du) bytte begge. Dette fordi dataspredningen på halvlederkomponenter er relativt stor, og egenskapene endres dermed i de forskjellige seriene. Du må også muligens justere hvilestrømmen på utgangen for å unngå at de ryker igjen. De fleste forsterkere har et potmeter et sted for å justere denne strømmen, og det skal stå i servicemanualen hvordan man skal vite om den er korrekt justert.

 

Adresse til ELFA-butikken

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
NB: Bytter du den ene må du (bør du) bytte begge. Dette fordi dataspredningen på halvlederkomponenter er relativt stor, og egenskapene endres dermed i de forskjellige seriene. Du må også muligens justere hvilestrømmen på utgangen for å unngå at de ryker igjen. De fleste forsterkere har et potmeter et sted for å justere denne strømmen, og det skal stå i servicemanualen hvordan man skal vite om den er korrekt justert.

 

Så det var vel derfor den røyk da den andre gangen iallefall, men hvis jeg bytter denne så har jeg to like igjen og da burde det jo gå bra? Jeg forstår ikke hva du mener med hvilestrømmen men jeg finner ingen interne potmetre i denne forsterkeren iallefall. Ville dette stått i nerheten av høyttaler utgangene?

 

Jeg har faktisk fått tak i en ny IRFZ44N også, men den må ha vert feil i utgangspunktet for sikringen røyk idet jeg skulle koble på strømmen og etter litt feilsøking så var det den nye IRFZ'n som det var full kontakt imellom alle bena, med denne av var det ikke kortslutning lenger. Denne fikk jeg og hos wigo.

Lenke til kommentar

Det er slik at to transistorer med samme navn kan ha to helt forskjellige egenskaper pga. de forskjellige seriene har stor dataspredning. Det er derfor nødvendig at transitoren for begge kanaler byttes samtidig. Hvis man blar opp i et datablad så ser man hvilke verdier de skal holde seg innenfor, men likevel har de stor mulighet for variasjon.

 

Det er svært skjeldent at transitorer er noe galt med. Når de ryker, så betyr det at de er forspent feil. Dette kan f.eks være pga. nullpunktet er justert feil slik at hvilestrømmen grunnet at forspenningen blir feil. Nullpunktet må justeres pga. den nevnte dataspredningen.

 

Jeg ville forsøkt å ta ut begge transistorene og målt forspenningen mellom gate og source (sjekk datablad for å finne ut hvilke pinner). Denne skal såvidt jeg husker på den transistoren ligge på 1V ca. Dersom den f.eks ligger på 3V, så leder transistoren for fullt og det er ikke rart den ryker.

 

Dersom du ser at forspenningen er korrekt, så putt inn to NYE transistorer som du bestiller samtidig, ikke en kjøpt for 2 år siden og èn ny, men to helt nye.

 

Det er også svært viktig å unngå statisk elektrisitet. MOS-komponenter tåler svært lite statisk elektrisitet, så unngå å ta på pinnene under montering. Du kan evt. kortslutte dem med alufolie el.l som du fjerner etter montering. Unngå også å varme den opp for mye. Gjør loddingen svært kjapt og effektivt for å unngå oppvarming. Gjerne fest den til en form for kjøleribbe mens den blir montert.

 

.. og sist. Ofte når transitorer står koblet på en felles kjøleribbe ligger det noe isolerende mellom kjøleribba og transistoren, som samtidig leder varme godt. Dette gjøres fordi den metalltingen som de skrus fast på somoftest er koblet til source, men kan også være koblet til drain. Dersom to transitorer med forskjellig spenning på casen står koblet til samme kjøleribbe uten å være isolert vil det føre til kortslutning mellom dem.

Lenke til kommentar

Javel... Det er en slags isolerende padding imellom de to transistorene og kjøleribba, som er aluminiums ramma rundt. Nå har jeg handlet 2 stk også fordi han jeg snakket med anbefalte det samme som du gjør her.

 

Men jeg hadde ingen anelse om at de var sensitive for statisk elektrisitet så da kan det være dette eller at den har blitt for varm den første jeg prøvde altså.

 

Men da er det på gang. Jeg kjøpte delene av en som heter Svein Buch, Han sa han hadde masse elektronikkdeler på lager og reparerer gjerne forsterkere o.l. for en billig penge. hjemmesiden hans er: http://home.online.no/~elbuc/deler.cfm Han sa den er ikke ofte oppdatert så bare send han en mail hvis dere trenger deler eller hjelp.

Lenke til kommentar

hadde ikke tenkt å svare men nå skal jeg være stor i kjeften: dere begge 2 tar feil... :) fordi den transistoren du nevner sitter i strømsforsyningen og ikke i utgangsdelen... så: ingen DIREKT betydning om man justerer hvilestrømmem på utgangene... det andre som høres rart for meg er at det er "BARE" 2 stk switch trasistorer (den IRF brukes som switch transistorer) og med bare 2 stk vil den ikke kunne levere nok strøm så jeg tror at det finnes 2 transistorer til som er i den andre halv perioden/vikling av toroid trafon og sansynligvis disse også burde vært skiftet da du har usymetri i trafon og da vil de rykke -av samme grunn som jonepet nevner og pga 2 forkjellige typer... :cool:

 

Når du bytter ut disse transistorene til andre enn originaler bør man justere andre parametre... selv om de fleste ganger funger ok men ikke optimal hva effekt gjelder. :innocent: kanskje forskelleng på å betale for en "billig reparasjon" eller en ordentlig reparasjon...

 

håper for din egen del at jeg tar feil eller har misforståt da :)

Lenke til kommentar

Hvis de sitter i strømforskyneren, så kan det være mye rart. Jeg kjenner ikke noe til akkurat den forsterkeren, så jeg vet egentlig ingenting annet enn på helt generelt grunnlag.

 

Dersom det er strømforskyneren, så kan det være svært mye som er galt. Alt fra noe i selve strømforskynermodulen til helt ytterst i utgangstrinnet.

 

Nå er det slik at den transistoren tåler 160A pulsert spenning, så helt avhengig av hvor høy effekt forsterkeren skal kunne levere, så er det er mulig at den kan stå i utgangstrinnet uten å være paralellkoblet med en annen. Egenskapene til den tilsier derimot at den nok brukes i strømforskyneren.

 

Kom forresten nå til å tenke på noe.. Sikker på at de to transistorene faktisk skal være av samme type? Den ene av dem kan kanskje være en annen type (P-kanal f.eks?).

Lenke til kommentar

De var like så vidt jeg kunne se til å begynne med, den ene var jo halvsprengt og svidd, men det jeg kunne se og lese var likt den andre.

 

Den står i forbindelse med strømforsyninga, den har 12 volt + og - inn på to av bena og det var her kortslutningen oppsto. Den nye IRF'en jeg fikk tak i nå sist var fullstendig kortsluttet.

Lenke til kommentar

De skal kortslutte om de får spenning over ca. 5V på gate, da dette er transistorens funksjon. Nå fant jeg absolutt ikke noe sted i databladet til International Rectifier om pinnekonfigurasjonen (ARG!), så jeg kan ikke si hvilken pinne dette skal være.

 

Sansynligvis er det noe feil med styreelektronikken som får den til å kortslutte kontinuerlig og ikke pulsert slik den skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...