Gå til innhold

Finne areal på solcellepanel?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var med skolen på NTNU hvor vi fikk noen oppgaver ang. solcellepaneler. På den ene oppgaven må vi beregne arealet på et solcelle panel med X% virkningsgrad og som skal produsere XTWh/år.

 

Men hvordan kan jeg regne ut dette?

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm,

Nå får du vel tenke... areal er vel hvor mye solpanelet tar opp og er vel da også forbundet med antall watt panelet leverer? Da må jo "x" i dette tilfellet kunne benyttes for begge to.

 

Du får vel tenke selv, som NTNU-student synes jeg du skal tenke litt mer selv :cool:

Men start med å finne et forhold/funksjon for sol/areal inn i forhold til watt ut. (input/output sier de vel der du var på besøk) Ja som jeg nevnte tidligere vil da "x" etter litt tankegang få sin naturlige plass :D

 

Lykke til :w00t:

Endret av -_Brukernavn_-
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg var med skolen på NTNU hvor vi fikk noen oppgaver ang. solcellepaneler. På den ene oppgaven må vi beregne arealet på et solcelle panel med X% virkningsgrad og som skal produsere XTWh/år.

 

Men hvordan kan jeg regne ut dette?

 

På forhånd takk.  :)

8446317[/snapback]

 

 

La oss si at X=60% virkningsgrad.

Antar at paa jorden er det P/A=1kW/m^2.

I et aar er det 365dager*24timer = 8760timer.

 

Vi har ligningen Energi = effekt*tid = P*t

1TWh/aar krever:

 

E= 1TWh = 600W/A * 8760h

--> A= 1000000000Wh/(600W*8760)=190m^2

Lenke til kommentar

Takk for svar! Skal se om jeg skjønner det nå.

BTW: Jeg går ikke på NTNU men første året på videregående. Vi var på besøk på NTNU for å se på et eksperiment med solcellepaneler. :)

 

EDIT: Oppgaven var å finne ut hvor stort et solcellepanel må være hvis det skal produsere 118 TWh/år med en vikningsgrad på 8.13% og innstrålt solenergi er 900 kWh/m2.

Alltså:

8.13*9000=73170

118000000000Wh/(73170*87640)=18.4m^2.

 

Stemmer dette? Er veldig usikker på hvordan du fikk tallet 600W/A.

Endret av 0lav
Lenke til kommentar
Takk for svar! Skal se om jeg skjønner det nå.

BTW: Jeg går ikke på NTNU  men første året på videregående. Vi var på besøk på NTNU for å se på et eksperiment med solcellepaneler. :)

 

EDIT: Oppgaven var å finne ut hvor stort et solcellepanel må være hvis det skal produsere 118 TWh/år med en vikningsgrad på 8.13%.

Alltså:

118000000000Wh/(81,3*8760)=165686.58m^2.

Har jeg skjønt det rett da?

8446681[/snapback]

 

hmm, ble kanskje litt feil det jeg skrev. Jeg som er student synes du skal feks. søke litt med google for å finne sammenhengene. Feks "soolpanel +effekt" osv.

Da blir hjernebarken din så mye bedre rustet enn om vi gir deg hele pakka gratis :thumbup:

 

men ddd-king gav deg nok til å løse det, så med litt søk og hans innlegg har du det :)

Lenke til kommentar
Takk for svar! Skal se om jeg skjønner det nå.

BTW: Jeg går ikke på NTNU  men første året på videregående. Vi var på besøk på NTNU for å se på et eksperiment med solcellepaneler. :)

 

EDIT: Oppgaven var å finne ut hvor stort et solcellepanel må være hvis det skal produsere 118 TWh/år med en vikningsgrad på 8.13% og innstrålt solenergi er 900 kWh/m2.

Alltså:

8.13*9000=73170

118000000000Wh/(73170*87640)=18.4m^2.

 

Stemmer dette? Er veldig usikker på hvordan du fikk tallet 600W/A.

8446681[/snapback]

Gang med 0.0813 istedenfor, så blir det riktig.

 

600 W/A = 0.6*1000W/A.

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Jeg husket det var 1kW/m^2 paa jorden.

Googlet og fant:

 

" reaches the Earth's upper atmosphere at a rate of 1366 watts per square meter (W/m2).[1] The first map shows how the solar energy varies in different latitudes.

 

While traveling through the atmosphere 6% of the incoming solar radiation (insolation) is reflected and 16% is absorbed resulting in a peak irradiance at the equator of 1,020 W/m².[2] Average atmospheric conditions (clouds, dust, pollutants) further reduce insolation by 20% through reflection and 3% through absorption.[3] Atmospheric conditions not only reduce the quantity of insolation reaching the Earth's surface but also affect the quality of insolation by diffusing incoming light and altering its spectrum."

 

Saa man kan egentlig anta at det er 1kW/m^2. (Legg merke til ingen komma etter 1. alt fra 0.5kW til 1.49KW "er" 1kW :) )

 

Her gikk benevningene hit og pine... Litt uheldig at bokstaven A (areal) er enheten til stroem. Derfor [P/A] = Volt ;)

 

600W/m^2 kom frem slik Mr.Burns viste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...