Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

er det noen farts grense til lett mc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
driver å tar lappen nå!

å da har jeg fått opplyst att farten på lett mc skal maksimalt være 80 km/t!

men læreren sier også att det er en regel som de færeste vet om!  og noe politiet ikke bryr seg om!

 

så hold fartsgrensa, da skal det ikke være noe problem :p

8447464[/snapback]

Det er ikke noen begrensning på hastighet her i Norge meg bekjent. Men du må selvsagt holde fartsgrensene som andre nevner. I Tyskland derimot, har jeg hørt at det er sperre på 80 km/t. En kamerat av meg fikk problemer med hjernen som var sperret på 80km/t med sin Yamaha DT125 importert fra Tyskland. Ble en voldsom regning til slutt :nei: Det gøye var jo at sykkelen ikke gikk mer enn 80km/t med fullt effektanlegg :yes:

Endret av stkmydla
Lenke til kommentar
På kjøreskolen sa de at de ENESTE kjøretøygruppene som kan kjøre over 80 km/t her i landet er klasse A og B, altså vanlige biler og motorsykler. Dvs at buss, lastebil, lett mc (klasse A1) mm. ikke kan kjøre mer enn 80 km/t.

8449231[/snapback]

Det er godt mulig, men jeg synes jo det er litt merkverdig at kjørelæreren aldri sa noe når jeg passerte 80 med kjøresykkelen :hrm: Og i så måte hadde aldri sykkelen være lovlig. Og for kjøreskoler gjelder spesielle krav. Blant annet måtte skolen min koble ut det ene nærlyset (sykkelen var originalt påmontert to), for å få den godkjent. Dette hadde aldri vært nødvendig dersom det ikke hadde vært en skolesykkel.

 

Har du noe dokumentasjon på at det er en begrensning på dette? Har vanskelig for å tro at jeg kjører ulovlig :roll:

Lenke til kommentar

Har aldri livet hørt om denne regelen her. Det er ikke noe fartsbegrensning på lett mc, ifølge statensvegsen/biltilsynet. Det eneste er at du kan MAKS har 11kW (som tilsvarer 15hk) - På NOEN sykler står det registrert i vognkortet. "Konstruert for maks fart: 100km/t" eller noe sånt. Sjekk vognkortet ditt hvis du er i tvil, hvis ikke det står noe så er det ikke noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...