Gå til innhold

Hvordan få lavere fettprosent


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Det kreves ganske mye protein hver dag når man vil bygge eller opprettholde muskelmasse. Et absolutt minimum må sies å være 2gram per kg kroppsvekt per dag, og de mest seriøse spiser ca 3-4 gram per kg kroppsvekt per dag

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=555

8594762[/snapback]

 

Hvem tror du på? Han eller han? Hvilken utdanning har førstnevnte? Latterlig artikkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det. Har tatt det for god fisk siden han er redaktør på iform.no. Den siste artikkelen har jeg ikke lest. Men 150-200 som jeg nevnte over var da bare "målet" mitt, på en måte. Jeg har (heldigvis?) sjeldent kommet over 150g på én dag. Snittet ligger sikkert litt over 100g.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for oppklaringen. Det var altså ikke uten grunn at jeg var sjokkert over hvordan styrketrenere hadde økonomi til å bruke en 3kg-boks på bare en uke eller to. Da fortsetter jeg som jeg har gjort hittil da, med 100-150g rent protein daglig, minus det jeg får i meg fra skikkelig mat. Det skal tilsvare 1-1.5g per kg kroppsvekt. Krysser fingrene for at det kommer tilbud på kyllingfilét kommende uke.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Jeg klør meg litt i hodet her nå. Jeg ligger jo langt under det som er anbefalt for de som trener styrke. De sier 2-4g protein per kg kroppsvekt. Med mine 98-100kg så tilsvarer det 200g pulver daglig som et absolutt minimum, siden whey tech inneholder 88% protein. Fortell meg gjerne hva jeg har misforstått.

8594710[/snapback]

Du har misforstått det at det meste av proteininntaket bør komme fra vanlig føde. Det eneste stedet jeg vil anbefale pulver fremfor vanlig mat er etter trening, ellers er det en fordel med mest mulig av næringa gjennom ordentlig mat. Pulver er ikke negativt, men husk at det er et tilskudd. Om du prøver å nå 2g protein / kg kroppsvekt, så kan du ta 0.5 av disse i en shake etter trening (sammen med raske karbohydrater (ca. dobbelt så mye), ellers mister du det meste av de muskelbyggende egenskapene fordi proteinet blir brukt som energikilde). Da har du 1.5g igjen per kg kroppsvekt. Egentlig holder det med litt mindre også i følge enkelte kilder (bare spør wh1te om å få noen :p). Dette skal gå fint å få i seg gjennom vanlig mat, og det er en fordel om mest mulig av det kommer gjennom vanlig mat.
Lenke til kommentar

Det forstår jeg, men om man skal få i seg over ett gram protein per kg kroppsvekt gjennom vanlig mat så blir det grusomt dyrt. Hva om jeg tar tre shaker daglig i tillegg til maten, for å oppnå det daglige "behovet" for protein? Fordelt ca slik:

Frokost, ved siden av en solid porsjon havregryn: Minst

Etter trening sammen med en banan eller to: Størst

Like før leggetid: Medium

 

Så kutter jeg den største porsjonen på treningsfrie dager. Er usikker på hvor mye karbohydrater jeg trenger etter trening med tanke på størrelsen min. Er det gunstig å feie over to gjennomsnittlig store bananer når jeg er 100kg og 188cm, eller blir dette for mye igjen og går negativt utover blodsukkeretet eller lignende?

 

Alt dette ble veldig offtopic iht topic. Wh1te må gjerne spleise postene i kosttilskudds-tråden.

Lenke til kommentar
Det forstår jeg, men om man skal få i seg over ett gram protein per kg kroppsvekt gjennom vanlig mat så blir det grusomt dyrt.

8598929[/snapback]

Ikke narr meg til å le ! Hvor mye er din fettfrie kroppsvekt på? Hvis vi tipper f.eks. 80kg så tilsvarer det 400g kjøttprodukter. Altså fullt mulig å få i seg på én middag, selv om det er mye. La oss si at du spiser 250g kylling til middag, og så spiser du et par brødskiver med en del makrell i tomat. Da er du allerede oppe i greie tall på proteininntaket, og klarer resten rimelig fort.
Lenke til kommentar
Det forstår jeg, men om man skal få i seg over ett gram protein per kg kroppsvekt gjennom vanlig mat så blir det grusomt dyrt.

8598929[/snapback]

Ikke narr meg til å le !

Unnskyld? :hmm:

 

Hvor mye er din fettfrie kroppsvekt på? Hvis vi tipper f.eks. 80kg så tilsvarer det 400g kjøttprodukter. Altså fullt mulig å få i seg på én middag, selv om det er mye. La oss si at du spiser 250g kylling til middag, og så spiser du et par brødskiver med en del makrell i tomat. Da er du allerede oppe i greie tall på proteininntaket, og klarer resten rimelig fort.

 

Har aldri målt fettprosenten profesjonelt, så jeg aner ikke. 15-20% er sikkert ikke urealistisk. 400g karbonadedeig (som er den billigste proteinrike og samtidig fettfattige kjøttsorten etter min kjennskap) koster 45-50kr på rema om jeg ikke husker helt feil. Å ha dette et par ganger i uka går greit. En økonomipakning kyllingfilét på 750g er 89,-. Blir vel sånn roughly en drøy femtilapp per middag da med tilbehør. Det går for så vidt fint. Takk for rådene så langt.

Lenke til kommentar

Kjøp kylling fra first price. 150kr for 2kg, og det smaker godt. Ikke la deg lure av proteinhysteriet på diverse bodybuilder-sider. De er beregnet på folk som har mye mer masse enn deg, og mindre fett å vedlikeholde. Dessuten må du regne med proteinene i alt du har i deg. Havregryn og melk er gode proteinkilder. Brød har til vanlig rundt 10% protein.

Så lenge du trener styrke, så skal det grov underernæring til før du mister musklene. Ingen vits i å overdrive pulverspisingen. Begrens det til en scoop morgen og kveld, og 1-2 scoops etter trening.

Mitt deffe-kosthold de siste ukene har sett slik ut: (jeg veier 92,5kg)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

En liter skummet melk hver dag. 33g protein

Frokost: 80g Havregryn med 1 scoop 90+, 5g tran og 5g olivenolje. 30g protein

Skolemat: En kyllingfilet 150g+, 50g ris, 30g protein+ris. eventuelt 5 skiver med skinke 20g protein+brød

Middag: En kyllingfilèt, 60-70g ris 30g protein+ris

Kvelds: Omelett med noen skiver skinke og 2 egg, eller to knekkebrød med mye cottage cheese minst 20g protein.

Rett før køya: en scoop 90+ og eventuelt resten av melka 20g protein.

 

I tillegg får jeg i meg en og annen frukt om jeg er sulten. Drikker mye kaffe og vann når jeg gidder. Dette blir omtrent 2g protein pr. kg kroppsvekt, og jeg har faktisk økt i markløft.

(og ja, jeg vet jeg bør spise mer selv på deff, men jeg vil fort ned).

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar

Jeg er redd dere misforsto meg angående pulverbruket, med god grunn. Selvfølgelig tar jeg proteinet i maten med i beregningen, og tro meg beregningen er nøye. Bruker som sagt CalorieKing der jeg har lagt inn alle de vanligste matvarene jeg bruker og det tilhørende næringsinnholdet. Pulveret bruker jeg for å oppnå ønsket proteinmengde de dagene maten ikke strekker til. Brød spiser jeg aldri. Holder meg til havregryn, frukt, og grovt knekkebrød en gang i blant. Melken er skummet og det går unna 1-1.5L om dagen til havregryn og shake. Men jeg kommer uansett til å droppe styrketreningen en periode nå, og heller svette bort noen kilo, noe jeg tror kommer godt med. 10-12kg ned mot slutten av sommeren er realistisk for min del. Noen synes det høres mye ut, men jeg kjenner min egen kropp etter all jojo-bevegelsen de siste 8 årene, så jeg trenger ingen kommentarer på akkurat det. Kan godt sette en solid strek for denne kostholdsdiskusjonen her og nå, da det ikke hører hjemme i tråden i det hele tatt. Men jeg takker til de som har kommet med råd.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Hvis du har vært på jojo-bølgen, så vet du vel om muskeltapet en sånn livsstil vil føre med seg?

Styrketrening sammen med noen kardio-økter hver uke (for eksempel etter hver styrketrening) vil faktisk være positivt for å minske på fettet fordi du samtidig må bruke næringen din til å vedlikeholde massen du faktisk bruker. Dette forutsetter selvfølgelig kaloriunderskudd. 10-12 kg er kanskje ikke umulig, men om du ikke trener styrke vil mye av vekttapet være muskler du kommer til å legge på deg igjen uansett.

Jeg veide 112kg på vårparten i fjor. Ja, det er litt kult å være slankere, men gud som jeg savner muskelstyrken jeg hadde.

Lenke til kommentar
Styrketrening = bra for slankere. Liten grunn til å kutte det helt ut, prøv å behold noen økter.

8607719[/snapback]

 

Enig der. Men kalorioverskudd og kaloriunderskudd samtidig er jo som kjent vanskelig. Som et siste spørsmål, så kan jeg jo spørre om regelmessig styrketrening (med manualer og/eller naturlige øvelser som pushup o.l.) vil være med på å bevare muskelmassen under slanking, selv om jeg ikke kan regne med at massen øker under perioder med kaloriunderskudd? At styrketrening øker forbrenningen kjenner jeg til, så jeg kommer til å ta daglige situps og andre ymse øvelser av og til i tillegg til å svikte bussen til fordel for beina.

 

edit: trenger jo for så vidt ikke være siste spørsmål når jeg tenker meg om. Dette er jo rimelig on-topic.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...