Gå til innhold

Varme problemer (Sapphire Radeon X1600Pro)


tsk2k

Anbefalte innlegg

Hei, har nylig kjøpt meg nytt skjermkort, X1600Pro, å det funker fint utenom en ting, det er veldig varmt. Temeraturen ligger på Ca. 65 Grader Celsius når dataen ikke jobber.

Vet at det gamle skjermkortet mitt( Radeon 9700, 128M) ikke var så varmt, vet dog ikke nøyaktig hva temperaturen var på dette da det ikke hadde noen måler.

 

Så det jeg lurer på er om denne temperaturen er normal og hvor grensen går for at kortet kan blir skadet, om jeg ikke tar helt feil så er vel mer en 70 grader i aller meste laget.

 

Takk på forhånd

 

- Krister R.

Endret av tsk2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har AKKURAT samme problem. Har radeon x1600xt. Idle = 60 grader, når jeg luncher wow går den helt opp i 90-100 og det er jo skadelig for kortet. I andre spill så ligger det på ca 60 grader. Jeg har sjekka at vifta funker, blåst ut støv av ribbe og vifte.. har ikke anelse om hva det er. Jeg slet ikke med dette før btw, kan det være noe me driverne?

Lenke til kommentar

For de av dere som har hatt kortet en liten stund vil støv i ribbene øke tempraturen enormt. Ellers er det å bytte vifte en veldig god ide, både pga kjøling og støy. En fet vifte fra feks Zalman i kobber med minimum støy ligger på 250 kr. Bytte av vifte er svært enkelt å gjøre selv om du alldri har tatt i en skrutrekker :p

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har akkurat fått mitt andre x1600 pro da mitt første "tok kvelden helt uten videre"(demovare fra komplett),fikk nytt i retur!

 

Jeg har en kjempebillig og nokså enkel løsning på varme problemet!

 

Det som er grunnen til at det blir så varmt er at mellom prossessoren på kortet og kjøleren har, i mitt tilfelle Sapphire smørt på ett tykkt lag med kjølepasta, som gjør at pastaen blir til VARMEpasta.

 

Så det du enkelt og greitt gjør er at du skrur av vifta/kjøleren, er festet med ca 3-4 skruer på motsatt side, tørker vekk det tykke laget med kjølepastaen og smører en TYNN hinne med noe av det du tok av. gjorde dette med mitt kort og tempen gikk ned med OVER 10 grader!

 

PS!

med t.d. atitool kan du justere vifte hastigheten, også etter forskjellige temp nivåer!! mitt kort stod vifta på 30 %, før jeg fiksa på det!

Endret av Sammy88
Lenke til kommentar

Når det gjelder x1600 serien, så har jeg sett at mange som har kjøpt dette kortet nevner dette med temperaturen, og at det er skadelig viss temperaturen ligger over 65-70 grader i snitt...altså er dette kortet i faresonen!

 

Vil anbefale alle å gjøre det jeg nevnte i forrige innlegg, det med kjøleren, gikk fra 60-65 til 45-50 grader på idle!!

Lenke til kommentar
Når det gjelder x1600 serien, så har jeg sett at mange som har kjøpt dette kortet nevner dette med temperaturen, og at det er skadelig viss temperaturen ligger over 65-70 grader i snitt...altså er dette kortet i faresonen!

 

Vil anbefale alle å gjøre det jeg nevnte i forrige innlegg, det med kjøleren, gikk fra 60-65 til 45-50 grader på idle!!

8440967[/snapback]

 

wow. varmesensetivt må jeg si. Nvidia 6800 gt har ingen problemer med å ligge på 85 grader.

Lenke til kommentar
Når det gjelder x1600 serien, så har jeg sett at mange som har kjøpt dette kortet nevner dette med temperaturen, og at det er skadelig viss temperaturen ligger over 65-70 grader i snitt...altså er dette kortet i faresonen!

 

Vil anbefale alle å gjøre det jeg nevnte i forrige innlegg, det med kjøleren, gikk fra 60-65 til 45-50 grader på idle!!

8440967[/snapback]

 

wow. varmesensetivt må jeg si. Nvidia 6800 gt har ingen problemer med å ligge på 85 grader.

8471094[/snapback]

Litt enig der. Mitt 6600GT lå på ca 90 grader ++ i load :!:. Men det er jo forskjell fra kort til kort. Jeg ville nok prøvd å holde meg under 75-80 frader load ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...