Gå til innhold

kan det komme luft inn i vannkjølingen?


Anbefalte innlegg

Har ett merkelig problem. Hvert 5 min eller noe så får jeg lyder fra pumpa mi som høres ut som den får lite vann. Står å ser på prosessen men alt tyder på at vanngjennomstrømmingen er god. Lurer da på om det er mulig at selv om slangene ikke slipper ut vann om det kan komme luft inn å tulle med systemet? Har luftet godt ut , bøyd og vent på alle deler og stoppet og startet systemet flere ganger for å se etter luftbobler og slikt. Det eneste jeg har igjen er å tømme ut alt å starte på nytt noe som ikke er veldig fristende. Med det samme jeg poster dette har jeg et annet spørsmål. Er det mulig å bruke for mye acfluid i systemet så det kan påvirke pumpa? Har eheim 1250 pumpe og ac acquatube tank. Er tanken for liten? Har ikke hatt problemet før og tanken er høyeste punkt så luft og slikt burde jo samle seg der

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja ja det var visst ikke bare den bobla... hver gang jeg slår av pumpa nå så kommer det masse luftbobler. Skjønner ingenting jeg. Har tømt systemet og fylt det på nytt. ristet på pumpe og radiator og sjekket at alt er tett . Er pumpa gåen eller? Får ikke ut luften, det danner seg bare nye bobler. har skrudd den fra hverandre og impelleren ser fin ut. Noen som har en ide? Står bom fast her.. hjelp!!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har ett spørsmål. Trenger vannpumper en viss motstand for å virke 100 prosent? Ser ut til at hvis jeg lager en liten knekk eller klemmer på slangen som går ut fra pumpa , så stopper bråket. Det samler seg luft inne i pumpa , når jeg så slipper knekken , så ser jeg mange luftbobler som drar avgårde.. trenger jeg større tank? Bruker jeg for store slanger? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Hei

 

Hadde også problemer med at pumpa dro luft. Jeg løste det med og fylle på mere vann. Jeg trudde det var nok at vannet skulle dekke utgående nipel. Men jeg måtte fylle den nesten helt full, slik at den dekket nesten helt inngående nipel også.

 

Ser du skriver at du har ac acquatube, men i siggen står det swiftech vanntank. Har du prøvd begge?

Lenke til kommentar

Må være noe jeg har glemt å rette på da. Har ikke den tigjengelig nå og slik som oppsettet er så er aquatuben i toppen av kabinettet med en slange fra bunnen og ned til pumpa som igjen går til raddis. Jeg fyller hele slangen med vann slik at nesten hele anlegget er fullt før jeg starter pumpa. Det går bra i 10 sek og så begynner bråket. når jeg slår av så kommer boblene. Har nå skiftet ut eheim pumpa med en hydor3 pluss skiftet alle slanger. Lurer på om at det er for god sirkulering i systemet til at pumpa klarer å gjøre jobben sin... har 1\2 " id slanger over hele linja og dangerden komponenter som liker høy gjennomgang på alle plasser. Det eneste som står igjen som jeg kan tenke på er at det blir en vannvirvel i aquatuben pga liten tank og stor gjennomstrømming. når så vannet går ned til pumpa er det mange små vannbobler der... høres søkt ut og jeg skjønner ikke helt hvorfor siden det samme oppsettet har fungert i snart 2 år.. Skjønner ikke noe jeg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du sliter nok med noe luft i systemet ja... Hvis du kjøper deg en T kobling, og kobler på en slange og henger den opp i systemet, slik at den henger over alt annet av vannkjølingskomponenter så skal lufta til slutt ende opp her. Lufta klatrer jo oppover! :) Så på den måten får du lurt den ut.

 

 

Du kan også prøve å vende og vri litt på pumpa under drift, for å løsne litt på eventuelle luftbobler o.l

 

Sjekk også din radiator for luftbobler!

Lenke til kommentar

Vel jeg har gjort det meste av risting og slikt og snudd å vridd på alle komponenter . Men når aquatuben er direkte koblet til pumpa og jeg fyller vann til hele slangen opp til den er full , nesten hele anlegget og så starter så skal det jo gå bra. luft som ligger i blokkene og slikt vil jo fjerne seg når de kommer opp til den.?? Det som er så merkelig er at det er ingen luftbobler i resten av systemet. det virker som om det er pumpa som produserer de. om jeg slår den av og på så er alt bra i 10 sek men så er det samme greia igjen.. fatter ingenting. har gitt opp vannkjøling til fordel for luft nå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...