Gå til innhold

Hvordan plassere en ip på en bestemt plass(DHCP)


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har lest mye om hvordan lan skal holde et lan på nettverks siden, men det er en ting som jeg ikke skjønner. Jeg har lest at man har en DHCP server som gir hver pcen er bestemt ipadresse, slik at man kan finne personene hvis man ser at det foregår noe tull på den ipen ut i nettverket. Men hvordan kan man finne ut hvor personen sitter? Gir man hver ip en bestemt port, og hver port leder til en bestemt plass?? Manged switch?

 

:hmm:

 

Håper dere skjønner hva jeg mener :)

 

Takk :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved hjelp av en manged switch kan jo du dele nettet opp i ulike VLAN, og sette ulike dhcp scoop for hver av VLAN`ene.

Og viss du har oversikt over MAC adressene til de ulike kortene så kan du vel sette IP adresser i DHCP serveren ut fra det, noe som vel ikke er aktuelt på et lan-party.

 

En ting er at på DHCP serveren så kommer det opp hostnavnet på hver enkelt pc, og mange har samme hostnavn på pcen som de bruker som nick, og slik kan finne ut hvem de er. Men vil ikke fungere i alle tilfeller.

 

Så går det ann å lage et system der folk logger seg inn med brukernavn og passord, for deretter å få utdelt IP-adressen, da har du full oversikten. Men dette kreves litt å sette opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...