Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Definisjon på hacking/cracking

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som kan gi meg en nøyaktig definisjon på hacking og crackin?

Har googlet litt, men finner litt forskjellig. Hvis jeg har forstått det hele riktig, så er en hacker ikke noe mer en en uskyldig fyr som kan veldig mye om data, mens en cracker er en som bruker sin kunnskap til ulovlige ting ved hjelp av data, som f.eks. å bryte seg inn i andre systemer.

Videoannonse
Annonse

Blir vel noe i den duren ja, en hacker kan f.eks. bryte seg inn uten å nødvendigvis gjøre skade, men dette kan nok også være ulovlig..

Cracker er mer brukt om de som endrer software ulovlig slik at f.eks. piratkopier fungerer... Ofte må man f.eks. skifte ut en fil med modifisert kode for å få en kopi av en kopibeskyttet cd til å fungere, dette forbinder jeg med cracking..

Hacking forbinder jeg mer med innbrudd i nettverk f.eks. ved at man kommer seg forbi hindringer som brannmurer og passord osv. og f.eks. endrer eller stjeler innholdet..

• 2 uker senere...
Jeg lurer på om det er noen som kan gi meg en nøyaktig definisjon på hacking og crackin?

Har googlet litt, men finner litt forskjellig. Hvis jeg har forstått det hele riktig, så er en hacker ikke noe mer en en uskyldig fyr som kan veldig mye om data, mens en cracker er en som bruker sin kunnskap til ulovlige ting ved hjelp av data, som f.eks. å bryte seg inn i andre systemer.

Litt lesestoff:

http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/hacker-howto.html

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/12/11/356064.html

Blir vel noe i den duren ja, en hacker kan f.eks. bryte seg inn uten å nødvendigvis gjøre skade, men dette kan nok også være ulovlig..

Cracker er mer brukt om de som endrer software ulovlig slik at f.eks. piratkopier fungerer... Ofte må man f.eks. skifte ut en fil med modifisert kode for å få en kopi av en kopibeskyttet cd til å fungere, dette forbinder jeg med cracking..

Hacking forbinder jeg mer med innbrudd i nettverk f.eks. ved at man kommer seg forbi hindringer som brannmurer og passord osv. og f.eks. endrer eller stjeler innholdet..

hum...feil... Men det gjer ikkje noke, mange så tar feil på dette emnet. Det er helder ikkje rart. Og feilen ligger hos media :x

--

Hacking = Cybergeek eller kva du vil kalle han, bryter seg inn og tusler rundt uten å gjere noen skade eller stjeler/titter? på informasjon han ikkje skal ha tilgong til.

Cracking = Bryter seg inn i eit system og gjer enten skade eller stjeler/titter? på informasjon han ikkje skal ha tilgong til. (vil også gjelde, en key til nero o.s.v)

Btw, backups er lovlig, men du må eige det du tar backup av og ikkje modifisere det seff. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...