Gå til innhold

iiyama HM903DT 19"...erfaringer?


napalm

Anbefalte innlegg

Prøver på nytt...

 

Noen som har erfaringer med denne skjermen? Er den å anbefale? Eventuelt noen andre bra skjermer i samme prisklasse...?

iiyama HM903DT 19"

 

Litt fakta:

 

Bildyta 19"

Aktiv bildyta 18"

Bildrörstyp Diamondtron

Dot pitch/Spaltavstånd 0.25mm

Rekommenderad upplösning 1280x1024@121Hz

Max upplösning 1800x1440@87Hz

Bandbredd 345MHz

Inbyggda högtalare Ja

USB-hub Ja

TCO TCO99

Dimensioner (BreddxDjupxHöjd) 450x447x450mm

Nettovikt 24kg

Garanti 3 years on-site service

 

3695 kroner synes jeg var billig...noen innvendinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har desverre ikke noe direkte erfaring med den eller andre skjermer av det merket, men da jeg shoppet rundt etter 19" selv for 18 mnd siden, så var det merket øverst på ønskelisten min. Men de selges ikke i Norge. De lager noen av de beset skjermene på markede og vinner masse tester. Jeg tror det merket er som Sony, Eizo skjermer..you cant go wrong.

 

Selv endte jeg med en Nokia 446 pro 19" den gang.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Quote:


napalm skrev (2002-12-18 09:53):

Prøver på nytt...


Noen som har erfaringer med denne skjermen? Er den å anbefale? Eventuelt noen andre bra skjermer i samme prisklasse...?

iiyama HM903DT 19"


3695 kroner synes jeg var billig...noen innvendinger?


Har ikke hatt den skjermen selv, Men da eg kjøpte min 19" no name skjerm annbefalte de en iiyama. I den tiden kostet de skjermene ca10000 for 19" og ca12000 for 21", Eg har hørt mye skryt av det merket men har ikke hatt en selv? Du må huske på at alle crt skjermene er billige nå. Men eg har og sett billige LCD skjerm ca2500-3000kr? Men det er ikke 19"
Lenke til kommentar

Jeg har også hatt litt lyst på Iiyama. Men jeg bekymrer meg for hva som vil skje hvis skjermen trenger service i garantitiden. Undersøkte litt på databutikken.com, og ut fra det som står der, virker det som om man blir nødt til å sende skjermen til Sverige. Infocare har ihvertfall ikke ansvar for garantiservice på Iiayma-skjermer.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Jeg har selv er Iiyama Vision Master Pro 510 (22") og den rocker...jeg får stadig skryt av mine kamerater om kvaliteten - og de har selv merker som Sone og Eizo...

 

 

Iiyama vinner *mange* tester og det er garantert en suksess og handle dette merket.

 

Jeg kjøpte min i England og ser stadig etter en norsk forhandler for de nye LCD skjermene til Iiyama er strålende

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-19 20:28, skrev Kamerat:

Den skjermen kom ganske bra ut på Tom's Hardwares test av 19" skjermer i Mars:
.


Er litt skeptisk til den testen, siden Eizo T765 var testvinner, noe som var en av flere grunner til at jeg kjøpte den. Og denne var jeg misfornøyd med, i likhet med to andre Eizo CRT-skjermer jeg har vært så uheldig å kjøpe. Uskarp tekst var fellesnevneren på disse skjermene.

 

Men ser at Iiyama-skjermen også får god omtale i engelske PC Pro.

 

Synes i det hele tatt det er mye kvalitetsproblemer med CRT-skjermer, og særlig de nyere, av en eller annen grunn. (Alt var bedre i gamle dager. :wink:) Derfor vurderer jeg sterkt å kjøpe LCD, men er litt skeptisk til det også, siden utviklingen går så fort på den fronten at du risikerer å sitte med en gammeldags skjerm ganske fort.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-19 20:59, skrev AlexK:

Quote:


Den 2002-12-19 20:28, skrev Kamerat:

Den skjermen kom ganske bra ut på Tom's Hardwares test av 19" skjermer i Mars:
.


Er litt skeptisk til den testen, siden Eizo T765 var testvinner, noe som var en av flere grunner til at jeg kjøpte den. Og denne var jeg misfornøyd med, i likhet med to andre Eizo CRT-skjermer jeg har vært så uheldig å kjøpe. Uskarp tekst var fellesnevneren på disse skjermene.

 

Men ser at Iiyama-skjermen også får god omtale i engelske
.

 

Synes i det hele tatt det er mye kvalitetsproblemer med CRT-skjermer, og særlig de nyere, av en eller annen grunn. (Alt var bedre i gamle dager. :wink:) Derfor vurderer jeg sterkt å kjøpe LCD, men er litt skeptisk til det også, siden utviklingen går så fort på den fronten at du risikerer å sitte med en gammeldags skjerm ganske fort.

 

 

da har du tydeligvis ikke prøvd sony crt skjermer spes g420 trolig beste skjermen du får kjøpt idag men koster svin men er trolig verdt det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-19 21:39, skrev Danny:

da har du tydeligvis ikke prøvd sony crt skjermer spes g420 trolig beste skjermen du får kjøpt idag men koster svin men er trolig verdt det.


Joda, kjøpte G420 etter at jeg var ferdig med Eizo. Den var bedre, men ikke bra. Ikke engang etter justering hos InfoCare ble teksten helt skarp, man kunne se grønn- og rødskjær som et tydelig bevis på miskonvergens. Men dette var innenfor fabrikkens spesifikasjoner. Ikke imponert...

Lenke til kommentar

Til deg som ikke får skarp tekst på Sony og Eizo skjermer:

Dette har jeg faktisk hørt før, så det stemmer nok... Trinitron billedrør er ikke best når det gjelder skarphet på store kontraster (tekst), men er derimot uovertruffen på fargeektehet, noe som gjør dem til førstevalg for mange folk som jobber med grafikk og design.

 

Er sikkert folk her inne som kan teorien bak dette mye bedre enn meg, håper noen tar seg tid til å forklare hvorfor det er slik...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-19 22:10, skrev Cueball:

Til deg som ikke får skarp tekst på Sony og Eizo skjermer:

Dette har jeg faktisk hørt før, så det stemmer nok... Trinitron billedrør er ikke best når det gjelder skarphet på store kontraster (tekst), men er derimot uovertruffen på fargeektehet, noe som gjør dem til førstevalg for mange folk som jobber med grafikk og design.


Du har rett i at det er slik, i teorien i det minste. Den tekniske forklaringen er jeg ikke helt stø på selv, men det har å gjøre med at aperture grille-bilderør (Trinitron, Diamondtron) osv. benytter vertikale tråder, i motsetning til shadow mask-rørenes runde punkter (dots).

 

Men i praksis har jeg sett AG-skjermer som viser mer enn skarp nok tekst. Felles for de fleste av dem er at de er litt eldre skjermer, fra tiden før AG-bilderørene ble helt flate. De gamle var bare flate vertikalt. På nyere, helt flate skjermer synes kvaliteten å variere langt mer, noe som også var mitt opprinnelige poeng - uten at jeg kan forklare hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...