Gå til innhold

hjelp til oppsett av webserver


Anbefalte innlegg

Hjemme hos oss kommer vi snart til å få lyse sine fiber-linjer (20/10 mBit). Jeg vil da sette opp en server, som skal fungere som en webserver, og som en ruter. Maskinen jeg vil bruke har disse spesifikasjonene:

 

AMD Athlon XP 1500+ prosessor

PC133 256 MB RAM

TNT2 32MB skjermkort

3 nettverkskort

+ diverse andre ekspansjons-kort.

 

Det jeg lurer på er hvilket operativsystem er det beste å kjøre med tanke på sikkerhet, stabilitet osv. Det kommer sansynligvis til å kjøre en nettside på serveren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 til internett og to til lokalnett kanskje?

 

eg meiner windows. windows er like sikkert viss du sørger for å oppdatere det så snart det kjem oppdateringar og har en god brannmur installert. det er ingen som aktivt går inn for å hacke deg, så einaste måten du kan bli angrepen på er angrep som går på alle. dei kjem vanlegvis ikkje gjennom viss du har oppdatert systemet ditt.

 

 

men så kjem det sjølsagt an på kva du kan om dei forskjellige serversystema og kva du skal bruke det til. routerfunksjon i windows veit eg ingen ting om.

Lenke til kommentar

det er dhcp server i windows server

 

 

edit: og som ueland skriver, så gir xp ut ip adresser frå 192.168.0.2 og oppover når det er konfigurert til å dele ei internetttilkobling.

 

edit2: nei xp er ikkje en god server. bruk 2003 i tilfelle

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar

Semikolon: hjelper ikke at ny windows er sikkert. Han spør jo om hva som er best brukt til hans formål, og det er på ingen måte windows. Legg merke til kravene hans:

 

- Skal route

- Skal kjøre webserver

 

Og legg merke til specs på maskin han skal bruke:

 

-256 Mb ram

 

Linux klarer disse oppgavene glatt (jeg kjørte selv router + webserver med ganske høy load på 128 Mb ram uten problem)

 

Tror du virkelig Windows 2003 + webserver kjører glatt på 256 Mb ram? Til og med xp er jo sirup på 256 Mb ram..

Lenke til kommentar

har sjøl kjørt 2003 på ei betydelig dårlegare maskin, uten problem i heile tatt med ganske tung nettverksaktivitet.

 

eg veit ikkje kva som må til for å route i windows, men det er nok ikkje ei større sak å få det til under 2003 enn linux. god webserver er det og i 2003.

 

 

grunnen til at eg nevnte sikkerhet er at det alltid har vore et av hovedargumenta mot windows.

Lenke til kommentar
såg nett litt og fant "Routing and Remote Access". ser ut som en helt enkel veiviser for å sette opp router. ser ut som det er veldig enkelt...

 

 

edit: tredjepartsprogramvare kan jo og brukast..

8321519[/snapback]

Det er fortsatt mer tungvint enn med f.eks. linux, spesielt om man bruker en spesialdistro laget for slikt, hvor alt kan gjøres gjennom et webgui, litt på samme måte som man konfigurerer en hardwareruter.

 

Og hvorfor punge ut flerfoldige tusenlapper for en Windows server lisens? Det ser ut som mange glemmer prisaspektet her. Hvis man virkelig trenger Windows til noe, så for all del... men til slike ting? Nei!

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vil gå for linux, sidan jeg er lite interesert til å kjøpe programvare...

 

Jeg har lastet ned CC tidligere, og hvrdan er dette til å sette opp til mine formål, til å laste opp hjemmesiden, til å sperre porter osv... Det er greit viss det er enklest mulig, siden jeg er ~grønn i linux...

 

Hvordan er sikkerheten i CC? Jeg har inntrykk av at den bare sender alt rett i gjennom...

 

Hvordan settes det opp en brannmur, og hvor enkelt er noe slikt å oppdatere?

 

Hva er sjansen for å bli angrepet viss det er to sider som kjører der (10-1200 besøkende), og hva vil konsekvenene bli i et "Worst case senario"?

 

EDIT:

3 nettverkskort er bare fordi det er det som står i, men jeg trenger nok bare to...

Eneste som hadde vert interesant, hadde vært å kunnet gitt 60% av internettlinja til det ene, og 40% til det andre....

Endret av Disippel i lære
Lenke til kommentar
Hjemme hos oss kommer vi snart til å få lyse sine fiber-linjer (20/10 mBit). Jeg vil da sette opp en server, som skal fungere som en webserver, og som en ruter.  Maskinen jeg vil bruke har disse spesifikasjonene:

 

AMD Athlon XP 1500+ prosessor

PC133 256 MB RAM

TNT2 32MB skjermkort

3 nettverkskort

+ diverse andre ekspansjons-kort.

 

Det jeg lurer på er hvilket operativsystem er det beste å kjøre med tanke på sikkerhet, stabilitet osv. Det kommer sansynligvis til å kjøre en nettside på serveren.

8320053[/snapback]

 

Har nettopp satt opp to webservere. Prøvde meg først med windows xp og windows 2000, men hadde problemer med at maskinen krasja ca hver 14 dag. Etter det har jeg installert Ubuntu linux (LAMP server) på begge maskinene og de har fungert feilfritt i et halvt år uten å behøve å reboote.

 

Den ene serveren har ny hardware mens den andre har gammel (192 MB ram, 233 MHz cpu). Om du ikke er vant med linux kan du installere med et grafisk grensesnitt så er det enklere. Btw.. jeg hadde aldri tatt i linux før jeg satte opp min første server og klarte det på egen hånd.

 

Det er virkelig utrolig lett å installere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...