Gå til innhold

Canon 30d, råd om utstyr (objektiv, blitz osv)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Dilemma når det kommer til valg av objektiv til mitt canon 30d (som jeg snart skal kjøpe vel og merke). Det har seg nemmelig slik at jeg satt på et canon 20d og et canon 17-85mm objektiv fram til nå nyelig da det ble frastjålet. Har egentlig vært fornøyd med det objektivet, MEN jeg vurderer kanskje å bytte til et som er litt mer "lyssterkt" (større blender 2,8 eller noe). Derfor lurer jeg på om noen kan anbefale et godt allround-objektiv i 5-6 tusen kroners klassen?

Grunnen til at jeg kjøpte det 17-85mm forrige gang er det "overlegne" zoom-området. Må si jeg er fornøyd med både vidvinkel og en brukbar zoom på samme tid. Har tenkt på canon 17-55mm men jeg må si at jeg var veldig begeistret for zoomen det forrige hadde å by på.

Med andre ord. Kan noen overbevise meg om at et annet objektiv enn canon 17-85mm er det lurereste valget? OG kunne noen tenke seg å linke opp noen sider med triks og miks for å unngå støv?

-Martin

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er vel ikke så mye i prisklassen du beskriver, det meste ligger over eller under. Alle objektivene som er nevnt nedenfor er nok optisk bedre enn ditt tidligere objektiv

Til ca 3-4000 har du f.eks :

Sigma 18-50 2.8 og Tamron 17 -50 2.8

Har bare erfaring med Sigmaen. Får du et godt eksemplar, er den bra. Tamronen har godt rykte på seg den og.

Canon : 17-40 4.0L, 17-55 2.8 IS og 24-105 4.0 L IS. Disse ligger mellom 6500 -9000.

Tenker du fullformat i framtiden, hadde jeg valgt sistnevnte som er glimrende på 30D og ikke minst 5D. Litt lite vidvinkel på 30D, dog.. Er ikke fullformat aktuelt, hadde jeg gått for 17-55is, som skal være sylskarpt allerede fra 2.8. Flere brukere av denne her på forumet som sikkert kan dele av sine erfaringer

For å redusere støv på sensor :

- holde kamera med sensorsiden ned mot gulvet ved objektivskifte

- skifte objektiv i et mest mulig støvfritt rom (badet??)

- holde kamerautstyret mest mulig "rent", spesielt bajonettfestet på objektivet, jeg blåser av dette ved hvert skifte.

- bruke blåsebelg på sensor ved jevne mellomrom. Dette hjelper til at støvet ikke "fester" seg på sensoren

Gudd løkk både med støv og valg av objektiv

Endret av olar0701
Skrevet (endret)

Canon 17-85 er et greit men lyssvakt objektiv som også gir deg en relativt mørk søker i 30D. Selv kjøpte jeg dette objektivet som en kit sammen med 30D og ble skuffet over den mørke søkeren i forhold til f/2.8 objektiver. Veien til et brukt Canon 17-55 var derfor kort og kan anbefales på det varmeste. Vedr. brennvidde så går det jo an å bevege seg litt nærmere objektet...

Sener kan du skjøte på men noe som virkelig gir deg brennvidde som en Canon 70-200 f/4 eller etter min anbefaling 70-200 f/2.8. Om du trenger IS er helt avhengig av hva du forgraferer eller om du har innebygd parkinson....

Et tips er at du finner både 17-55 og 70-200 pent brukt på foto.no nå uten at jeg har noe med selgerne å gjøre. Har handler der flere gangen og har bare gode erfaringer.

Endret av bengh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...