Gå til innhold

Hva er DX? detta bra?


Anbefalte innlegg

hei skal kjmøpe meg nytt objektiv , har cam Nikon D40 å lurer på om dette passer ? siden det var DX "Nikon lanserer AF-S Nikkor DX VR 55-200 mm f/4-5,6G ED " Å menes dette med blender osv ? --> f/4-5,6G ED

 

leste att : Objektivet er kun tilpasset kameraer med DX-type bildebrikke , er det en spesiell type brikke det elr ? hvordan vet jeg att jeg har den (kan vell sikkert lese men) hehe

 

thx for svara tipsa.

Endret av IvanD40
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skriver mer forståelsesfult; Les bokmål, vil du sikkert få flere svar i fremtiden.

Du kan drite deg så ille som bare det ved å snakke om ting du ikke har peiling på, det er uansett ikke verre enn å poste emner hvor annenhvert ord er en forkortelse, eller feilskrevet :)

 

Selv gidder jeg ikke svare slike, fordi de gir et utsagn om lite eller ingen interesse om å virke seriøs.

 

Bare et tips som kan få deg langt på forumet :thumbup:

Lenke til kommentar
Marius olsen,02/04-2007 : 21:19]

Om du skriver mer forståelsesfult; Les bokmål, vil du sikkert få flere svar i fremtiden.

Du kan drite deg så ille som bare det ved å snakke om ting du ikke har peiling på, det er uansett ikke verre enn å poste emner hvor annenhvert ord er en forkortelse, eller feilskrevet :)

 

Selv gidder jeg ikke svare slike, fordi de gir et utsagn om lite eller ingen interesse om å virke seriøs.

 

Bare et tips som kan få deg langt på forumet :thumbup:

 

Hmm var vell ikke meningen å være pro akkurat da men , leste noe av disse tingene om DX på en shopside da.

Og Tittelen kom kanskje litt feil ut "svarer til hva Dx er" det fikk jeg svar på får det viste jeg ikke hvha var ! Å "detta bra " ,mente jeg med di objektivene som jeg la til post`n , kom kanskje litt feil ut ,men tror dere forstod det.

 

Men du har vell sikkert rett i det , skal se litt mere nøye hva jeg skriver neste gang så folk fårstår dette bedre å ikke bruke evntuelt "shortwords"

 

Dette med att jeg skrev "Å menes dette med blender osv ? --> f/4-5,6G ED"

Mente att hva betyr egentlig f/4-5,6G ED (som sto etter Hvilket objektiv det var)

Har hørt fra en bekjent att det hadde noe med lyset å gjøre med linsa ,men jeg er ikke helt sikker.

Endret av IvanD40
Lenke til kommentar

Kan svare fort på de tingene jeg tror du lurer på.

 

Det som bestemmer om et D40 kan bruke et objektiv med full utnyttelse (inkl. autofokus) er om det står AF-S i betegnelsen til objektivet. Og det gjør det i dette tilfellet. Hadde det imidlertid stått kun AF ville det passet fysisk, men du hadde ikke fått autofokus.

 

DX er betegnelsen på objektiver som kun passer på digitale speilrefleks fra Nikon. Men det behøver ikke stå DX på et objektiv for at det skal passe på et digitalt speilrefleks.

 

f/ -tallet betegner blenderåpning. Jo mindre tall, jo større blenderåpning. Første tallet (i dette tilfellet 4) viser største mulige blenderåpning på minste brennvidde (vidvinkel, minst zoom) mens det andre tallet viser største mulige blenderåpning på største brennvidde (tele, mest zoom). Blenderåpningen øker når man øker brennvidden. Noen objektiver har kun et tall, og da har man samme største mulige blenderåpning ved alle brennvidder. 1,0 vil bety at objektivet ikke reduserer lysstyrken på vei gjennom objektivet til sensor/filmen, men det er meget få objektiver som har denne egenskapen. Beste tilgjengelige blenderåpning på objektiver er i dag 1,2 og det er DYRT. 1,8 er meget bra på objektiver med fast brennvidde (f.eks 50/1,8), mens 2,8 er meget bra på zoomobjektiver. Når man begynner å snakke blenderåpninger over 5,6, så begynner det å bli ganske dårlig lysstyrke, og da trenger man mer lys. 4-5,6 er derfor ganske standard og helt ok på et zoomobjektiv av denne typen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...