Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer å se film via PCen


Anbefalte innlegg

Når jeg ser på film via PCen får jeg alltid merklige horsisontale flimmer linjer/riving når bilde beveger seg eller er mye bevegelse.

Dette skjedde med CRT, LCD og på projekor. Så det er ikke skjermens feil ivertfall.

 

Særlig ved spilling av DVD/ISO/VOB.

 

Som du kan tenkte deg er dette forferdlig plagsomt.

 

Har Nvidia kort kjører Windows XP.

 

 

Noen ideer på hva som er årsaken?

Endret av nosync
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Spiller du av DVD filmer(uansett om det er ISO eller annet) fra PCn, vil du se streker over bildet. Det kommer av at du spiller av et PAL signal(standard norge, og stort sett resten av europa), og PAL signalet er interlaced.

 

Hvis du spiller av PAL video i et program som ikke de-interlacer videoen, vil dette bli veldig synlig. Panoreringer provoserer, som du nevner, dette fram så det blir veldig synlig.

 

Med ATI skjermkort, kan man bruke catalyst til de-interlacing. Vet ikke hvordan det er med andre kort.

 

Som nevnt er PowerDVD veldig bra til DVD video, og har forskjellige innstillinger til de-interlacing.

 

pal.gif

Sånn ser det, veldig forenklet ut. Ved panoreringer, vil halvbildene ikke "passe" sammen, og du ser streker.

 

 

Sånn som du forklarer problemet høres det for meg utelukkende ut som at det er dette som er problemet. Så det skal være greit å fikse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...