Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan innstallere OS på en laptop uten CD-rom

Anbefalte innlegg

Skrevet

God kveld!

En kamerat av meg har fått tak i en liten, lett og gammel laptop(Dell Latitude 400). Den kjører pentium 3 hvis jeg husker rett, har 256 mb RAM og 20GB HD. Tingen er at maskinen verken har cd-rom eller floppystasjon. tenkte på å putte i en HD som det allerede var et OS på. HD'en plugges rett i den bærbare. Ingen kabler mellom HD og hovedkortet. Har hørt at man kan boote via minnepinner. Prøvde å se meg om etter en ekstern CD-rom, men det billigeste jeg fant var DVD-brennere som alle kostet over 500 kr.

Noen som vet om noen billigere måter å løse problemet på?

Takker på forhånd for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes flere måter å løse dette på.

Letteste er vel ekstern cd-rom, eller en usb-disk/pen om maskinen støtter dette.

Selv pleier jeg å boote opp via PXE, og installere os'et via nettverket.

Skrevet
Finnes flere måter å løse dette på.

Letteste er vel ekstern cd-rom, eller en usb-disk/pen om maskinen støtter dette.

Selv pleier jeg å boote opp via PXE, og installere os'et via nettverket.

8290890[/snapback]

Nå er jeg ikke sikker på at trådstarter aner hva du snakker om. Det er ikke normalt å ta en installasjon via nettverket, med mindre du er ansatt i en bedrift el.no...

Men som duden her sier, letteste er via ekstern enhet med f.eks CD-ROM eller USB stick. Tror tilogmed Windows har en oppskrift for det om du googler litt.

Mener jeg har lest at du må lage om en USB pen med stor nok plass med en boot partisjon. Det som kreves da er jo at du har satt i BIOS at 1.boot = USB. Da er det bare å tute å kjøre, mener jeg. Google litt på det :)

Skrevet (endret)

Men støtter de fleste maskiner USB boot? Er som sagt en ganske gammel maskin.

ZyberZone: Hva er PXE?

Edit: Fant sånn ca. ut hva PXE var. Virket litt komplisert. Hvordan bruker jeg det?

Endret av Raijin
Skrevet
Men støtter de fleste maskiner USB boot? Er som sagt en ganske gammel maskin.

ZyberZone: Hva er PXE?

Edit: Fant sånn ca. ut hva PXE var. Virket litt komplisert. Hvordan bruker jeg det?

8292185[/snapback]

Hvis maskinen er gammel, så kan du heller ikke regne med at den støtte USB boot.

..:: Dette er PXE ::..

Skrevet (endret)

Den støttet faktisk boot fra "removable devices". Men vet ikke om dette inkluderer USB Boot. Googlet litt rundt etter USB Boot. Lastet ned et program som heter MKBT, men når vi prøvde å skrive inn kommandoen mkbt -x bootsect.bin I: så kom det opp at den ikke fant filen...

Maskinen støtter booting over nettverk. Googlet litt etter network boot og kom frem til en side som sa at jeg trengte en DHCP server eller noe sånt? Nettverk er virkelig ikke mitt felt...

Men tester ut den linken du ga der. Takker for svar!

Edit: Den siden du linket til hadde en link til en "HowTo", men det var for Linux... Finnes det noen network boot guider for win 2k?

Endret av Raijin
Skrevet

For å benytte RIS må du ha en egen maskin dedikert til dette

Da vil nå jeg si at det er enklere å kopiere inn setupfilene på en egen partisjon på pcen for deretter starte disse via en bootdiskett. Hvis du har floppy da vel og merke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...