Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Honda SFX 50


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp kjøpt en Honda SFX 50.

Den er uplombert, (brukt) så den går i 60-65.

 

Er bota for å bli tatt uten plombe 4200 + avskiltning?

 

 

Hvis jeg setter inn plomba igjen nå, den vil yte bra som den gjorde fra starten av med plombe?

 

Den vil vel gå ganske bra? Den har gått ca 095000 så vidt jeg husker.. Er fra 02 eller 03.

Er det veldig langt for en scooter?

 

Er litt usikker på om jeg skal ta inn igjen plomba, hvis den vil gå dårlig med plomba PGA at tidligere eier har hatt den ute i 3 år. Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boten for å ha modifisert kjøretøyet slik at den går forere enn 45 km/t er på ytterlige 4200,- Du må deretter på visning og når de har sjekket det tekniske tar de den på trallen og hvsi den ikke går fortere enn 45kr får du tilbake skiltene (vet ikke helt hvordan reglene er på utbetaling av skiltene, men tror det er gratis så lenge de ikke er markulert)

 

øøø... Har den gått 95 000 (95 tusen) km? Det er en god del, muligens du har tatt et 0 tall for mye sånn den har gått 9500. Det er ikke så veldig mye, men 95 000 blir mer.

 

Tar du i plomben igjen vil scooteren gå dårligere, vil tenke meg at den i maks 45-50km/t da. Du får også mye dårligere akselerasjon.

Lenke til kommentar

Synes du skal sørge for at den høres ut som en dau moped. Da gidder ikke politiet å ta deg på tralla engang. Flip på choken dersom du blir stoppa, eller lag en turtallsperre i eksosen, eller gjennom tenninga.

 

mopedportalen.com har mange guider, og flere folk du kan spørre.

Lenke til kommentar

Kjør som folk og hold fartsgrensene! Da gidder ikke politiet lage masse papirarbeide ut av at mopeden din går 15 km/h for fort.

 

Mesteparten av de som blir tatt blir tatt fordi de kjører som idioter. Politifolk er vanlige folk de og, og de vil heller ligge bak en moped som klarer å holde fartsgrensa (ihvertfall så lenge mopeden går i 60. Når den går i 80 så kan det nok hende de reagerer..). Men de idiotene som ikke klarer å følge trafikkreglene, ja de gidder de å ta, både fordi de er en fare for seg selv og andre!

 

Og ja, mopeden vil nok gå en del dårligere med plombe ja. Både akselrasjon og toppfart blir svekket. Men 60 uplombert virka da ikke så fort. Derbi'en min fra 2004 går i 60 uten at jeg har gjort noen modifikasjoner. Det som mest trolig vil skje med meg dersom jeg skulle bli stoppa, er at jeg får beskjed om å sette den tilbake der jeg kjøpte den slik at de kan få ned farta på den..Men jeg har kjørt både foran og etter politiet i 60 i 60-sone, uten at de gadd å bry seg fordi jeg kjørte etter trafikkreglene. :)

 

Fra 2005 har jeg kjørt ca 7150 km med min, så dersom din har gått 9500 km så vil jeg ikke si det er så mye. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Kjør som folk og hold fartsgrensene! Da gidder ikke politiet lage masse papirarbeide ut av at mopeden din går 15 km/h for fort.

 

Mesteparten av de som blir tatt blir tatt fordi de kjører som idioter. Politifolk er vanlige folk de og, og de vil heller ligge bak en moped som klarer å holde fartsgrensa (ihvertfall så lenge mopeden går i 60. Når den går i 80 så kan det nok hende de reagerer..).  Men de idiotene som ikke klarer å følge trafikkreglene, ja de gidder de å ta, både fordi de er en fare for seg selv og andre!

 

Og ja, mopeden vil nok gå en del dårligere med plombe ja. Både akselrasjon og toppfart blir svekket. Men 60 uplombert virka da ikke så fort. Derbi'en min fra 2004 går i 60 uten at jeg har gjort noen modifikasjoner. Det som mest trolig vil skje med meg dersom jeg skulle bli stoppa, er at jeg får beskjed om å sette den tilbake der jeg kjøpte den slik at de kan få ned farta på den..Men jeg har kjørt både foran og etter politiet i 60 i 60-sone, uten at de gadd å bry seg fordi jeg kjørte etter trafikkreglene. :)

 

Fra 2005 har jeg kjørt ca 7150 km med min, så dersom din har gått 9500 km så vil jeg ikke si det er så mye. :)

8289036[/snapback]

 

Takk for info.

 

Den gikk i 70 idag.. på flata.. Den går fortere enn 60. ;p

Jeg har ikke lappen enda så har ikke fått testa ordentlig,,. Bare kjørt rundt..

 

Men altså, hvis det for eksempel er razzzia på skolen.. Har vært det i området her, så tar de vel alle på den tralla? Og da er det ikke noe vits å komme å si at man kjører i fartsgrensa.? ;p

 

Vil egentlig slippe å bekymre meg for plutselig å bli tatt og få 4200 i bot + avskiltning...

Men den vil gå like bra som andre SFX`er som er plombert?

Og, er det noe service som gjør at den går litt kjappere(axx osv) ? Lovlig.

Lenke til kommentar
Takk for info.

 

Den gikk i 70 idag.. på flata.. Den går fortere enn 60. ;p

Jeg har ikke lappen enda så har ikke fått testa ordentlig,,. Bare kjørt rundt..

 

Men altså, hvis det for eksempel er razzzia på skolen.. Har vært det i området her, så tar de vel alle på den tralla? Og da er det ikke noe vits å komme å si at man kjører i fartsgrensa.? ;p

 

Vil egentlig slippe å bekymre meg for plutselig å bli tatt og få 4200 i bot + avskiltning...

Men den vil gå like bra som andre SFX`er som er plombert?

Og, er det noe service som gjør at den går litt kjappere(axx osv) ? Lovlig.

8295299[/snapback]

Kom på skolen med tralla hos oss før. Trur de har slutta med det nå siden de ikke har vært her de to siste åra.. Men hvis du er livredd for å bli tatt, kan du ikke bare parkere noen hundre meter unna skolen da :)

 

Hvordan den vil gå vet jeg ikke. Men jeg vil tro den vil gå ca det samme som en som har vært plombert hele tiden. Stempelringer og slikt kan jo ha blitt mer slitt siden den har gått uplombert, men dette her vet jeg ikke. Selv om mopeder er helt like fra fabrikk, går de alltids litt forskjellig. Har ikke så mye erfaring med scooter, annet et at fettern min hadde det, helt til han gikk lei å kjøpte girmoped i stedet. Han drev å bytta lodd for å få den til å gå fortere, uten hell. Men i teorien skal dette gå, den skal da akse bedre. Mange av dagens er vel også datastyrt. Har hørt at man kan laste ned et program, brenne det ut på cd, putte den i Playstation, koble PS til scooteren og dermed programmere farten og slikt.

 

Men ingen modifikasjoner på motor/ytelse er lov så lenge det ikke er gitt tillatelse til det..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Takk for info.

 

Den gikk i 70 idag.. på flata.. Den går fortere enn 60. ;p

Jeg har ikke lappen enda så har ikke fått testa ordentlig,,. Bare kjørt rundt..

 

Men altså, hvis det for eksempel er razzzia på skolen.. Har vært det i området her, så tar de vel alle på den tralla? Og da er det ikke noe vits å komme å si at man kjører i fartsgrensa.? ;p

 

Vil egentlig slippe å bekymre meg for plutselig å bli tatt og få 4200 i bot + avskiltning...

Men den vil gå like bra som andre SFX`er som er plombert?

Og, er det noe service som gjør at den går litt kjappere(axx osv) ? Lovlig.

8295299[/snapback]

Kom på skolen med tralla hos oss før. Trur de har slutta med det nå siden de ikke har vært her de to siste åra.. Men hvis du er livredd for å bli tatt, kan du ikke bare parkere noen hundre meter unna skolen da :)

 

Hvordan den vil gå vet jeg ikke. Men jeg vil tro den vil gå ca det samme som en som har vært plombert hele tiden. Stempelringer og slikt kan jo ha blitt mer slitt siden den har gått uplombert, men dette her vet jeg ikke. Selv om mopeder er helt like fra fabrikk, går de alltids litt forskjellig. Har ikke så mye erfaring med scooter, annet et at fettern min hadde det, helt til han gikk lei å kjøpte girmoped i stedet. Han drev å bytta lodd for å få den til å gå fortere, uten hell. Men i teorien skal dette gå, den skal da akse bedre. Mange av dagens er vel også datastyrt. Har hørt at man kan laste ned et program, brenne det ut på cd, putte den i Playstation, koble PS til scooteren og dermed programmere farten og slikt.

 

Men ingen modifikasjoner på motor/ytelse er lov så lenge det ikke er gitt tillatelse til det..

8300087[/snapback]

Stempelringer blir ikke mer slitt (iallefall ikke nevneverdig), scooteren går ikke på høyere turtall selv om plomba er tatt ut. Virkningen av å ta ut plomba blir som å putte på to tyngre gir på en moped som bare har tre fra før. Scooteren er laget for å kunne gå fortere enn 45-50, så slitasjen overstiger ikke det den er laget for å takle. Om motor/eksossystem er orginalt skal også rullene være orginale.

 

Loddene bestemmer tidspunkt for girskift og hvilket turtall mopeden skal operere på. Forskjellige trimpotter kan kreve forskjellige ruller ut i fra hvilket turtall de gir mest effekt på. Uten å fjerne CDI-sperra vil en scooter stort sett gå på samme turtall hele tida. Om en fjerner den vil den ta ut de siste tusen omdreiningene etter at den tidligere toppfarten er nådd slik at den går litt fortere.

 

I tillegg til modifikasjoner på motor/ytelse er det heller ikke lov å endre girutveksling som gjør at den går fortere.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
I tillegg til modifikasjoner på motor/ytelse er det heller ikke lov å endre girutveksling som gjør at den går fortere.

8307425[/snapback]

Dette var grunnen til at Derbiene ble stoppet og bøtelagt i starten når de ble levert med det store bakdrevet orginalt. "Denne mopeden går ikke for fort, men den akselrerer for fort!" Slik fikk de som ble stoppet med orginal Derbi med 65 tenners bakdrev beskjed om i starten, helt til at man innså at dette var helt lovlig.

 

Tenk så teit da. Hva i all verden er det som er farlig med en moped som akselrerer bra? Det er jo livsfarlig å ha en treg mopden, spesielt på steder med kø og tett trafikk der det gjelder å hive seg uti og komme fort nok oppi akseptabel fart.

 

Norge er helt bak mål når det gjelder mange regler og slikt.. Et annet eksempel er at man har lov til å snuse og røyke fra man er 16, men man kan ikke kjøpe det før man er 18.. Noe sier meg atr det finnes mange tankeløse idioter oppe i systemene.. :hrm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

SFX'er kan også være litt skumle hvis de blir vinket inn i kontroller. Siden de har såpass spreke motorer i henhold til vekt, akselrerer de bra og kontrollørene kan fatte mistanke bare ved å kjøre den rundt på en liten plass. Det hendte med meg da ejg kjørte SFX. Kar'n fra vegvesenet sa at "her var det DEFINITIVT gjort noe ja!" Riktignok kjørte jeg med trim, men scooteren akser like godt uten :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...