Gå til innhold

CLS metode evt. klasse mellom .out.print?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Har ikke sjekka så mye selv enda, men er det noen som vet om en måte man kan tømme (clear screen), skjermbildet på? På lik måte som "cls" i "DOS".?

 

Kunne tenkt meg det i et lite program jeg mekker, som bruker en metode med diverse :

 

System.out.printf("<bla bla %.2f, <verdi> );

 

Jeg skulle gjerne ha tømt skjermbildet, for hver gang en verdi blir tastet inn f.eks.

 

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

Har ikke sjekka så mye selv enda, men er det noen som vet om en måte man kan tømme (clear screen), skjermbildet på? På lik måte som "cls" i  "DOS".?

 

Kunne tenkt meg det i et lite program jeg mekker, som bruker en metode med diverse :

 

System.out.printf("<bla bla %.2f, <verdi> );

 

Jeg skulle gjerne ha tømt skjermbildet, for hver gang en verdi blir tastet inn f.eks.

 

Noen som har tips?

8269457[/snapback]

 

For at du skal få til dette, må konsollet støtte ANSI escape sekvenser. I gamle DOS krevde dette at ANSI.SYS var på plass i CONFIG.SYS, men jeg er ikke sikker på om dette fungerer under moderne versjoner av Windows.

 

Først skrev man ASCII-kode 27 (ESC), deretter tegnene "[2J".

 

Det fantes en haug andre escape-sekvenser, som å forandre farge på skriften, etc, men de husker jeg ikke i farten. Du finner sikkert masse om dette i diverse nostalgiske forum på nettet (for jeg kan ikke tro at dette er noe man gjør så ofte lenger)

 

Hilsen Werner

Lenke til kommentar

For at du skal få til dette, må konsollet støtte ANSI escape sekvenser.  I gamle DOS krevde dette at ANSI.SYS var på plass i CONFIG.SYS, men jeg er ikke sikker på om dette fungerer under moderne versjoner av Windows.

 

Først skrev man ASCII-kode 27 (ESC), deretter tegnene "[2J".

 

Det fantes en haug andre escape-sekvenser, som å forandre farge på skriften, etc, men de husker jeg ikke i farten.  Du finner sikkert masse om dette i diverse nostalgiske forum på nettet (for jeg kan ikke tro at dette er noe man gjør så ofte lenger)

 

Hilsen Werner

8269773[/snapback]

 

Hmmm... Takk. Skal titte litt på det. Jeg har ikke konsa så veldig på å lage GUI osv, siden det er skoleoppgaver jeg holder på med på Nettskolen.

 

Jeg trodde kanskje at man kunne importere dette eller noe sånt. Jeg skal sjekke ut videre her og der...

Takk igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...