Gå til innhold

Bedre sortnivå med HDMI?


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om man får bedre sortnivå på en LCD tv hvis man bruker DVI til HDMI fra en pc til tven i motsettning til å brike VGA? Jeg har en LE40F71B og synes sortnivået er ganske dårlig :( Derfor ønsker jeg å vite dette i tilfelle jeg kanskje vil bytte tilbake tven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VGA inngangen til F71 har jeg sett på AVforums.com at har fått kritikk for "blasse" bilder. Mulig det er dårlig sortnivå de mener med dette.

 

Jeg klaget tidligere (som du kanskje husker) på sortnivået på min f71. Jeg endte opp med å gå rundt på steder hvor de selger lcd-tver for å sammenligne litt, spesielt oppsøkte jeg de utsalgsstedene som har egne rom dedikert til å vise frem utstyr, og som lyset kan dempes for at det skal være mer riktig i forhold til en vanlig stue. Det jeg fant ut er at F71 slett ikke har så galt sortnivå. Ikke den beste av de jeg sjekket, men slettes ikke den verste heller. Problemet ligger rett og slett i at lcd teknologien ikke klarer å lage svart. Jeg visste jo dette på forhånd, men har aldrig sammenlignet det på denne måten før.

 

Noen tips i alle fall:

Skru ned bakbelysningen (power saving) til medium. Kontrasten kan godt ligge på rundt 80-90 prosent, og lysstyrken på rundt 50. Farge har jeg satt til 45.

Det neste tipset er litt vanskelig; Prøv å ikke fokusere på feilene med den nye tven/teknlogien og prøv å nyte den store skjermen og det utrolig gode bildet den presterer i lyse scener :)

 

Jeg skal innrømme at jeg fortsatt legger litt merke til det, men det har blitt bedre :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk den oppgraderingspakken fra samsung i går, så nå kjører jeg på HDMI, Jeg må si, jeg tror faktisk at fargene blir bedre. Jeg kjørte også en sånn "screen optimzer" eller hva det heter. Da fikk jeg instillt tven ganske bra. Jeg fikk sortnivået faktisk mye bedre frem. Jeg kan gi dere innstillinger senere, er ikke hjemme nå.

 

Jimmith Postet i går, 19:15

  Må desverre inni servicemenyen for å skru DNIe av ja. Der kan du også skru av et valg som kaller seg "Gamma" som bare lager problemer for de mørke partiene på tven ved å lage en unaturlig lys/skygge vektor. I hvertfall i følge en test jeg leste.

 

Har du en link til siden slik at jeg kan teste det ut? Jeg er interessert i å få en perfekt tv :dribble:

Lenke til kommentar

Trusted reviews - Samsung F71b

 

Her står det nevnt og beskrevet med kurver. Når jeg leste i gjennom ser jeg at garantien tydeligvis blir brutt hvis man åpner service menyen, og at det visstnok er folk som har klart å "ødelegge" tven sin ved å justere på feil ting her.

 

..Men så lenge man ikke rører noe annet, og det ikke skjer noe galt så behøver man jo ikke å nevne på det hvis man må benytte seg av garantien en annen gang vel.. :innocent:

 

Edit:

I nyeste DigitalWorld blir 40F71 kåret til best i test (over blandt annet 40X2000 og Tatung tven). De peker blandt annet på at tven har et godt sortnivå.

Endret av Jimmith
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...