Gå til innhold

Overgang fra Windows til Linux.


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå over fra Windows til Linux på server siden. Foreløpig utviklingsserver og ikke produksjonsserver.

 

Mitt ønske med overgangen er å bli kvitt investeringskostnaden i programvare, samt å komme unna Microsoft sine siste lisensavtaler.

 

Valg av distribusjon har blitt Red Hat Linux. Det er sikkert mange gode argumenter for andre systemer, men valget ble gjort fordi RH har god støtte av andre programleverandører og at det er lettere å få support på RH.

 

Planen er å gradvis flytte tjenester over fra Windows til Linux.

 

Er det noen som kan komme med noen synspunkter på dette; fallgruver, hva man må passe på, tidsaspekt?

 

Mitt erfaringsområdet er stort sett Windows, og dette har stort sett fungert bra. Men det er nok mange som vurdere å flytte over, da ikke på grunn av ideologiske grunner, men kommersielle.

 

 

Typisk bruksområdet:

-CVS Server

-Java

-SapDB

-Tomcat/JBoss

-Apache/PHP

-(MySQL/PostgreSql)

-Filserver for Windows og Linux Klienter (Samba?)

-GUI for å bruke Linux vil være installert (jeg er ganske fersk).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns at Red Hat er helt greit å bruke som server og som work station.

 

Jeg styrer unna det siden jeg føler meg ikke helt i kontroll. De bruker egne løsninger i distroen og kernel som gjør det vanskelig å skreddersy. Mener at det fører til unødvendig bruk av resursser. Igjen noe må ofres til brukervennligheten.

 

RPM er pakkesystemet til redhat og er meget brukervennlig. Det gjør simpelt å oppgradere, installere og "fjerne" software. Eneste fallgruven her er at du må kunne dine "dependencies" :grin: Altså masse pakker er avhengig av andre pakker å fungere, og det ofte gjør at du må rote en del her. Dette er min erfaring med redhat i hvertfall.

 

Alt du nevner er ikke spesiellt vanskelig å få til på linux, men for en nybegynner alt er vanskelig nok.

Mesteparten av pakker funker "out of box" men skal nok litt konfigurering at det funker tilfredstillende. Eneste positive er at det finnes tonnvis med dokumentasjon og det er alltid folk på forskjellige forum, irc kanaler som er villig å hjelpe.

 

[ Denne Melding var redigert av: pine på 2002-12-12 20:16 ]

Lenke til kommentar

Red Hat Linux med GUI/apache/php/mysql/postgresql er fungerende out of the box på en time, hvis du ikke får noen uventede problemer.. (Det gjorde ikke jeg da jeg satte opp en, og jeg kunne ikke noe linux fra før..)

 

Samba er også ganske greit, men jeg slet en stund med det alikevel. Du bør passe på at Win98/Win98 SE/WinNT/Win2k fungere mot servern på litt forskjellige måter, bla.a. ved håndteringer av passord. Setter du opp samba som Primary Domain Controller blir ting litt enklere, særlig ovenfor NT/win2k.

 

Linux er ikke så vanskelig som noen skal ha det til, men skal man gjøre litt avanserte ting er det heller ikke så lett som andre skal ha det til.. Men leser man en del om det, og prøver seg fram kan man nok få til det meste :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 20:37, skrev -morten:

Red Hat Linux med GUI/apache/php/mysql/postgresql er fungerende out of the box på en time, hvis du ikke får noen uventede problemer.. (Det gjorde ikke jeg da jeg satte opp en, og jeg kunne ikke noe linux fra før..)


Samba er også ganske greit, men jeg slet en stund med det alikevel. Du bør passe på at Win98/Win98 SE/WinNT/Win2k fungere mot servern på litt forskjellige måter, bla.a. ved håndteringer av passord. Setter du opp samba som Primary Domain Controller blir ting litt enklere, særlig ovenfor NT/win2k.


Linux er ikke så vanskelig som noen skal ha det til, men skal man gjøre litt avanserte ting er det heller ikke så lett som andre skal ha det til.. Men leser man en del om det, og prøver seg fram kan man nok få til det meste :smile:


 

 

Det er viktig at ting fungerer out of the box. Slik jeg ser det så er jeg nødt til å installere en del tilleggstjenester ved siden av, men disse har dokumentasjon. Typisk fin tilpassning/konfigurering kan man ta etterhvert, slik man også gjør med Windows.

Lenke til kommentar

Vel virtual domains fungerer ikke ut av boksen, passordbeskyttelse av foldere på webserveren fungerer ikke ut av boksen, men dette er simpelt konfigurasjon.

 

Tror at samba skal vise seg å være vanskeligst ut av alt :grin: Ved bruk av swat og webmin som er konfigurasjonsverktøy blir det en del enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...