Espein Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Altså det har seg sånn nå. Jeg har innstalert Linux Sabayon. Har Windows XP på en partisjon, Linux på en annen. Når jeg booter maskina kan jeg velge mellom Linux (går helt fint) og Windows. Problemet er at Windows booter sånn: rootnoverify (hd0,4) chainloader +1 Og da blir det feil. Mens jeg egentlig skal boote sånn: rootnoverify (hd0,2) chainloader +1 Hvordan kan jeg få endret dette uten å måtte avinstaller Linux? Jeg vet at det er hd0,2 den skal boote fordi om jeg endrer det til det, så starter Windows, men instillingene blir tilbakestilt etter neste boot. Tips?
dabear Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Tja, spørs jo hvilken bootloader, samt hvor konfigurasjonsfila er lagra. I ubuntu og opensuse er det grub som gjelder, og den finner du i begge distroene ved å gå til /boot/grub og åpne menu.lst . Skal ikke være vanskellig å forstå syntaksen når du allerede har funnet ut hvordan du booter windows fra shellet til grub..
Espein Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Skrevet 20. mars 2007 Er GRUB ja. Hvor finner jeg /boot/grub og åpne menu.lst? Er det bare å gå inn i Linux, finne den mappa og endre det til det riktige?
dabear Skrevet 21. mars 2007 Skrevet 21. mars 2007 Yes, men du må ha admin-rettigheter. su - cd /boot/grub/ Deretter bruker du «nano menu.lst», evt pico, vim eller emacs istedet for nano
Espein Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Skrevet 21. mars 2007 (endret) den skjønte jeg ikke =/ EDIT: Får ikke åpnet filen du sa, hva skal jeg kjøre den i? EDIT2: Skrev nano menu.lst: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor # grub.conf generated by anaconda # # Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file # NOTICE: You do not have a /boot partition. This means that # all kernel and initrd paths are relative to /, eg. # root (hd0,5) # kernel /boot/kernel-genkernel real_root=/dev/sda6 # initrd /boot/initramfs-genkernel #boot=/dev/sda default=1 timeout=6 splashimage=(hd0,5)/boot/grub/splash.xpm.gz title Sabayon Linux x86 3.3 root (hd0,5) kernel /boot/kernel-genkernel-x86-2.6.20-sabayon-r3 root=/dev/ram0 ram$ initrd /boot/initramfs-genkernel-x86-2.6.20-sabayon-r3 title Other rootnoverify (hd0,4) chainloader +1 Skal jeg bare endre: Other til Windows XP rootnoverify (hd0,2) Det står at man lagrer med ^O Hvor skriver jeg dette? =/ Endret 21. mars 2007 av Ludacris
Espein Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Skrevet 21. mars 2007 (endret) Noen som kan hjelpe? EDIT: Tok å endra til det jeg sa og trykte ctrl x for å lagre filen. Tok å restarta og da fungerte Windows XP. Sjekka ikke hvem som boota først men om Linux booter først kommer jeg tilbake! Endret 21. mars 2007 av Ludacris
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå