Gå til innhold

Forslag til out-of-the-box-skjermkort til linux

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har et ati radeon x800 som jeg ikke får til å virke med linux. I tillegg er dette kortet ustabilt pga. at det er flashet(åpnet pipelines). Jeg kunne derfor tenke meg å kjøpe et nytt nVidia-kort siden de er mer kompatible med linux. Jeg er ikke interessert i å bruke så mye penger, ettersom hele systemet er gammelt(amd64 socket 754 3200+). Det er kun AGP, så det er ikke så fryktelig mye å velge blandt. For linux sin del trenger jeg ikke noe heftig(greier meg fint på den bærbare med intel GMA950), men det hadde vært greit å ha et som er godt nok til å spille half-life2 ep.2 når det kommer.

Hva er det billigste nVidia kortet som er ca. like bra som X800 PRO, eller kanskje et bitte lite hakk bedre?

Er det noen spesielle nVidia-kort man bør styre unna mtp. kompatibilitet med linux?

Endret av JeffK
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

7600GS:

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

Fra ca 950kr

7600GT:

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

Fra ca 1100kr

Edit: Men nvidia er heller langt fra out-of-the box på GNU/Linux, selv om det er mye mindre kluss med de og nvidia støtter ting som AIGLX mye bedre enn ATI... Skal man ha out-of-the-box må man gå for ting som har frie drivere og ikke krever proprietær firmware.

Endret av HavarN
Skrevet
Men nvidia er heller langt fra out-of-the box på GNU/Linux, selv om det er mye mindre kluss med de og nvidia støtter ting som AIGLX mye bedre enn ATI... Skal man ha out-of-the-box må man gå for ting som har frie drivere og ikke krever proprietær firmware.

8197806[/snapback]

Men disse er jo integrerte kort.

Det trenger ikke være out-of-the-box som i at det finnes drivere med opensuse-pakka, bare slik at proprietære drivere får ting til å virke uten mye jobbing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...