Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst på studentbynett med kablet 802.1X


Anbefalte innlegg

Jeg bor på en studenthybel med tilgang til et kablet studentbynett med 802.1X-godkjenning, med følgende konfigurasjon: Windows XP (802.1X).

 

Dette betyr at min trådløse router ikke blir godkjent av nettverket. Er det mulig å omgå dette på en måte?

 

Med andre ord: hvordan får jeg satt opp et trådløst nett under disse forholdene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du kan sette routeren din over i bridgemodus, kan du gjøre det. Da vil den bare sende signalene videre, og autentiseringen skjer mot maskinen din.

 

Det samme kan du oppnå ved å plugge nettet i en LANport på routeren, men husk å deaktivere dhcp.

 

Ellers kan du evt. kjøpe et trådløst AP, som egentlig bare er en bridge.

Lenke til kommentar
Dersom du kan sette routeren din over i bridgemodus, kan du gjøre det. Da vil den bare  sende signalene videre, og autentiseringen skjer mot maskinen din.

Takk for fruktbart svar.

 

Har 3Com OfficeConnect Router (3CRWE554G72T) og den har dessverre ikke noe bridgemodus som jeg kjenner til.

 

Det samme kan du oppnå ved å plugge nettet i en LANport på routeren, men husk å deaktivere dhcp.

Dette funker fint når jeg kobler til routeren med kabel, men av en eller annen grunn funker det ikke når jeg forsøker å koble til trådløst.

 

Jeg prøvde først å koble til uten kryptering i routeropppsettet, men 802.1X-godkjenning aktivert på den trådløse nettverktilkoblingen på PC-en. Da var jeg tilkoblet i omtrent et halvt sekund før forbindelsen ble brutt. Da jeg sjekket oppsettet på PC-en etterpå hadde det forandret seg: 802.1X-godkjenningen var da slått av. Jeg endret derfor på instillingene igjen og forsøkte flere ganger, uten hell.

 

Derfor valgte jeg WPA med 802.1X i routeroppsettet og prøvde igjen. Jeg får da opp et sertifikat som spør etter brukernavn, passord og påloggingsdomene. Dette virker lovende, men jeg får likevel ikke tilgang etter at jeg har skrevet inn brukernavn og passord (det samme som jeg bruker når jeg kobler til med kabel).

 

Hva kan dette skyldes, og hva må jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Etter nærmere undersøkelse har jeg funnet ut at sertifikatet (legitimisjonsbeskrivelsen) jeg får spørsmål om ikke har noe med studentbynettet å gjøre. Dette dukker nemlig opp selv om nettet ikke er plugget i.

 

Jeg har derfor mistanke om at jeg må fylle ut IP-adressen, porten og "secret" til studentbynettets RADIUS server i oppsettet på routeren. Kan dette stemme? Hvordan kan jeg i så fall finne denne informasjonen?

Lenke til kommentar
Jeg har derfor mistanke om at jeg må fylle ut IP-adressen, porten og "secret" til studentbynettets RADIUS server i oppsettet på routeren. Kan dette stemme? Hvordan kan jeg i så fall finne denne informasjonen?

8197522[/snapback]

 

Det er neppe noe USIT deler ut, og det løser heller ikke problemet ditt om du mot formodning skulle få tak i informasjonen. Du trenger å få aksesspunktet ditt til å autentisere seg på et 802.1X-nettverk, om du får tak i informasjonen ovenfor har du mulighet til å få aksesspunktet ditt til å autentisere brukere mot USITs brukerdatabase, men det hjelper deg ikke en millimeter i å få aksesspunktet ditt på nett.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Du trenger å få aksesspunktet ditt til å autentisere seg på et 802.1X-nettverk, om du får tak i informasjonen ovenfor har du mulighet til å få aksesspunktet ditt til å autentisere brukere mot USITs brukerdatabase, men det hjelper deg ikke en millimeter i å få aksesspunktet ditt på nett.

8198875[/snapback]

Mulig du har rett, men har du et tips om hvordan jeg kan få det til å virke?

Endret av RasMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...