Gå til innhold

Har dere riktig kalibrering av skjerm?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt ærlig? Det passet utrolig bra! Skulle ikke tro slike blasse bilder skaper interesse, men dette bildet fanget blikket mitt! Ikke puppene som ble senter her, noe det ellers ofte gjør. Håret, skyggen ved hånda, blikket (Det lukkede vel å merke) alt passet!

 

Noe imot å dele litt av etterbehandlingen? :innocent:

 

 

Marius

Lenke til kommentar
Helt ærlig? Det passet utrolig bra! Skulle ikke tro slike blasse bilder skaper interesse, men dette bildet fanget blikket mitt! Ikke puppene som ble senter her, noe det ellers ofte gjør. Håret, skyggen ved hånda, blikket (Det lukkede vel å merke) alt passet!

 

Noe imot å dele litt av etterbehandlingen? :innocent:

 

 

Marius

8171108[/snapback]

Hehe - DITTO..

Puppene bruker vanligvis å fange oppmerksomheten, men ikke denne gangen, derfor var det litt avslappende å se på :blush:

Endret av Kallileo
Lenke til kommentar
Helt ærlig? Det passet utrolig bra! Skulle ikke tro slike blasse bilder skaper interesse, men dette bildet fanget blikket mitt! Ikke puppene som ble senter her, noe det ellers ofte gjør. Håret, skyggen ved hånda, blikket (Det lukkede vel å merke) alt passet!

 

Noe imot å dele litt av etterbehandlingen? :innocent:

 

 

Marius

8171108[/snapback]

 

Hvis jeg husker rett så dro jeg ut endel farge med saturation og brukte levels (dro spakene mye over til ene siden. Ellers så var det noe småpirk!

Lenke til kommentar

NEIII, skjermen min er ikkje riktig kalibrert.

Måtte legge skjermen på laptopen nesten heilt bakover for å sjå bildet skikkeli.

Sikkert dårlig skjerm, men korleis kan eg kalibrere den litt? Nokon tips om korleis eg ser kva som er "den rette innstillinga"?

Lenke til kommentar
Den rette innstillina er å kjøpe en sånn:  ...og overlate alt til denne.

Nah. Det er greit at man kalibrerer fargene med slikt utstyr (har selv en Pantone Huey), men det folk flest må få orden på først er ytterpunktene til skjermens intensitet slik at man ikke mister det som er nesten hvitt eller nesten sort.

 

Det passet utrolig bra!

Vel, det passer veldig bra som en bakgrunn for litt tekst, da det er så utvasket at det ikke lenger er forstyrrende på noen som helst måte. Uten kontrast, finner nemlig aldri øynene noe særlig å se på - et fokuspunkt.

Lenke til kommentar
Nah. Det er greit at man kalibrerer fargene med slikt utstyr (har selv en Pantone Huey), men det folk flest må få orden på først er ytterpunktene til skjermens intensitet slik at man ikke mister det som er nesten hvitt eller nesten sort.

8225064[/snapback]

Kalibratorprogramvaren, i alle fall til Spyder, inkluderer da egne steg for innstilling av dette.
Lenke til kommentar

Og hvordan går det til? Hvordan kan programvare automatisk styre lys-styrke og kontrast på skjermer - som finnes i tusentalls varianter? Såvidt meg bekjent er det ingen standard for signalering til skjermen som slik programvare kan benytte - enda.

 

Fargestyring er tross alt bare styring av hva som sendes til skjermen fra skjermkortet, ikke selve skjermens arbeid.

Lenke til kommentar

Så på bildet hjemme i går med 19" Hitachi CRT og Matrox G400 - flott high-key bilde med duse, fine farger og en pen positur. på jobb har jeg en helt ny 20" LCD som hardware.no anbefaler koblet til en laptop. Det eneste jeg ser er litt grått hår til venstre.

 

Hvis jeg husker riktig har modellen også piercing. Dette sammen med tatoveringene synes jeg skurrer litt med det naturlige og organiske som jeg synes/tror bildet formidler.

 

- E

Lenke til kommentar
..flott high-key bilde med duse, fine farger..

Right.. High-key og "utvasket" er ikke det samme! Og dette er ikke high-key - for å si det sånn..

8225775[/snapback]

 

 

Kommer an på skjermen det, og det er godt mulig jeg har misforstått begrepet. Du må gjerne utdype det flåsete svaret, litt for mange er tøffe i trynet på forum. Sitat fra Dilbert: "Du er tøff i Cyperspace, flammetunge!"

Lenke til kommentar
Du må gjerne utdype det flåsete svaret..

Du synes det ja.. :nei:

 

Den mest klassiske definisjonen er basert på lys-setting og ikke etterbehandling, og kan greiest beskrives som et bilde hvor mesteparten av bildet er så sterkt belyst at motivet i all hovedsak består av høylys og mellomtoner uten å tømme bildet for kontrast. Det beste er vel et par eksempler, så jeg skal lete opp noe å poste i neste melding.

Lenke til kommentar
Det beste er vel et par eksempler, så jeg skal lete opp noe å poste i neste melding.

Dette viser hva jeg mente om at lyset kommer rundt motivet og svakt omhyller det. Når dette er gjort på "vanlige" portretter, gjerne i halv torso, av en fotograf som kan lys blir det veldig bra.

 

Ass.jpg

 

Her er også et godt eksempel, selv om jeg ville spandert ørlite mer svart i skyggetonene i/ved øynene. Små partier med god kontrast på/ved naturlige fokuspunkt gjør seg.

 

Her er det derimot kraftig overdrevet, og bildet mangler helt mellomtoner.

 

Jeg har selv laget et som tar skrittet for langt ut, rett og slett fordi det egentlig er et bilde som er "blåst" i høylysene p.g.a. sola. Heldigvis har motivet sjel som det holder i dette "magiske" øyeblikket.. Det var definitivt et øyeblikk som måtte reddes fra å være bare en "teknisk flopp".

 

Borgar_HighKey.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...