Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kabling av nettverk på hytta


Anbefalte innlegg

Skal bygge hytte til sommeren, og planlegger allerede infrastrukturen. Jeg skal legge kablet nett, og vil da legge disse skjult. Spørsmålet er: er dagens kabel og pluggstandard noe som kommer til å vedvare, eller er det nye standarder på vei? Så lenge det er skjult anlegg, så har jeg lyst at dette skal kunne vare en stund. Kjipt å måtte risikere at om 3-4 år så er RJ45 pluggen en museumsgjenstand og cat5e kabelen er en kjerrevei.. Er det nye standarder på vei som jeg bør vurdere?

 

Et annet spørsmål, er det uheldig å bruke samme flexrør til til nettverkskabel som til el.anlegget? er det "støy" fra el kabel som påvirker nettverkskabelen?

(mulig det finnes regler på at det ikke er lov, det har jeg ikke sjekket)

 

Og et siste spørsmål, der håper jeg dere kan komme med gode forslag:

Jeg ser for meg at alle nettverkspunktene dras til sikringsskapet der jeg ser for meg et patchepanel og ruteren skal stå. Kommer også til å ha strømstyring via sms/internett stående i samme skap. Noen ideer om den løsningen? Finnes det patchepanel/rutere som er tilpasset strømskap-standarder?

Endret av lucifer666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Legg Cat5 i rør så kan du jo bare trekke om om det skulle bli behov for det. Men på ei hytte tviler jeg at det er behov for å bytte det med det første. Legg skjermet kabel

 

2) Legg egen rør til strøm og egne til nettverk. Tror ikke (er ikke sikker) at det er lov å legge dette i samme rør. Du vil uansett få et problem i veggboksen, da det bare har plass til en av delene (strøm eller data)

 

3) Det finnes mange små og greie skap som kan settes på siden av sikringsskap. Elko har noen av disse. Kalles Elko Home Link og er 10" breie. Litt vanskelig å få tak i switch som passer, men ikke umulig. Planet har blant annet en!

 

Link skap

Link panel

Link hylle

Link meget lite skap. Ikke plass til switch

 

Håper dette var til hjelp.

 

Edit: Skriveleif

 

Edit2: Switchen fra Planet til 10" skap heter Planet FSD-1600. Router setter du bare på hylle, eller oppå Switchen.

Endret av chrisege
Lenke til kommentar

Meg bekjent er det ikke lov å trekke lavspentkabler sammen med nettkabler, så du må nok legge/få lagt egne flexrør til nettverkskablene dine. En bonus du får med det, er at det er mulig å trekke nye nettverkskabler om cat 5e / 100 Mb/s skulle bli for dårlig. Selvfølgelig, du kan jo få lagt cat6 som skal kunne bære GB nettverk, jeg tror de bruker samme plugger som 100Mb/s nettverk, så da skulle du være sikret ennå litt lengere. (Om du har tenkt å legge nett selv, det sies at GB / Cat6 nett er mere kranglete å få koblet og lagt riktig enn hva cat5e / 100 Mb/s nett er)

 

De patchepanelene og routerene jeg har sett er tilpasset 19", så om sikringsskapstandarden også er det, skulle ting være greit, men igjen, jeg har en følelse av at det kanskje ikke er lov å kombinere lavspent og nett i samme skap (men det blir jo selvfølgelig penest å ha to like skap over hverandre om du må splitte)

 

Lykke til!

 

M.

 

Edit: Leif på bsøk

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Skal bygge hytte til sommeren, og planlegger allerede infrastrukturen. Jeg skal legge kablet nett, og vil da legge disse skjult. Spørsmålet er: er dagens kabel og pluggstandard noe som kommer til å vedvare, eller er det nye standarder på vei? Så lenge det er skjult anlegg, så har jeg lyst at dette skal kunne vare en stund. Kjipt å måtte risikere at om 3-4 år så er RJ45 pluggen en museumsgjenstand og cat5e kabelen er en kjerrevei.. Er det nye standarder på vei som jeg bør vurdere?

 

Et annet spørsmål, er det uheldig å bruke samme flexrør til til nettverkskabel som til el.anlegget? er det "støy" fra el kabel som påvirker nettverkskabelen?

(mulig det finnes regler på at det ikke er lov, det har jeg ikke sjekket)

 

Og et siste spørsmål, der håper jeg dere kan komme med gode forslag:

Jeg ser for meg at alle nettverkspunktene dras til sikringsskapet der jeg ser for meg et patchepanel  og ruteren skal stå. Kommer også til å ha strømstyring via sms/internett stående i samme skap. Noen ideer om den løsningen? Finnes det patchepanel/rutere som er tilpasset strømskap-standarder?

8166127[/snapback]

Cat5e? Hvorfor ikke ta steget ut å legge cat 6 når du først holder på :hmm: ?

Lenke til kommentar

Gå for Cat6 kabler, så er du sikret GB ytelse i hvert fall. Burde nok holde på hytta! Har akkurat koblet Cat6 og RJ45 uten problemer. Så lenge du legger dem i rør, og ikke bare løst i vegger er det jo ikke noe stort problem å trekke om til fiber en gang i fremtiden!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...