Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsproblemer av 1år gammel maskin


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det er nå akkurat 1år siden jeg kjøpte min datamaskin. Men rimelig på ettårsdagen, så bestemte den seg for å slå seg vrang. Kom plutselig ned til å se at den hadde restartet. Men den kommer seg ikke forbi Bios. Men jeg kan hverken trykke f11 eller del. Kommer meg dermed ingen vei, rekker og stå hvilken prossesortype det er, jeg hører ett oppstarts pip, før alt fryser.

 

Er ikke spesielt datakyndig. Men det faktum at jeg ikke kommer forbi bios, dvs ikke får startet med booting av Windows kan bety at jeg har med en ødelagt harddisk og gjøre ?

 

Kan selvfølgelig legge til specs om ønskelig, men siden den har fungert som en drøm i 1 år, tviler jeg på at det har noe med det å gjøre.

 

Så, hjelp hjelp, jeg aner ikke hva som er feil med maskinen min :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey:)

Ja, og god morgen:)

Trekk maskinen ut av veggen og koble ifra alt, så inn igjen.

Har du prøvd F8?

Har du byggd maskinen selv eller er den kjøpt hel?

Har du skrudd eller "kødda" med den (en del garanti og rekl. ryker hvis du gjør så)

Hvis den er kjøpt, har du garranti eller reklamasjon!! det gjelder på de fleste deler!!

 

Hvis den kræsjer I bios, kan det være ram, prosessor eller hovedkort.. for meg kan det virke som det er hovedkort/prosessor ting som sliter..

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg ringt butikk som du kjøpte den i og fortalt problemet og spørr om råd. Hvis du har skrudd litt, bør du si at du "kan" litt, og ber om "hjelp", eller så vil de be om å få maskinen inn. Hvis du er usikker på skruing > send inn!

 

Hvis du, derimot, skrur.. Kan du prøve å resette bios og se om det hjelper..

 

 

 

Greb.

Lenke til kommentar

God morgen, ja.

 

Garanti osv er nok i sin skjønneste orden, kjøpt ferdig bygd, og har ikke tuklet med den i det hele tatt. Men tenker uansett det er greit og spørre her først, spesielt siden det haster litt med å få den igang igjen.

 

Skal prøve alt som ikke innebærer skruing når jeg kommer hjem fra jobb. Men jeg tviler kanskje litt på at det er prosessoren, siden det er den eneste komponenten bios'en faktisk "kjenner" igjen. Så det blir vel sannsynligvis til at den må sendes inn, måtte uansett prøve her først i håp om at det kanskje var et utrolig lett svar. Dessuten,, det greb sier med skru/ikke skru hjelper veldig. Ettersom jeg gjerne kan finne på å skru selv om jeg ikke kan noe om det :p Derfor er så godt som alt klart til sending, bare jeg får gjort noen av de små testene ;)

 

Skal se om jeg får prøvd ultimate boot cd, hvis jeg finner det.

Lenke til kommentar

Du burde prøvd ultimate boot som nevnt. Ellers er problemet slik at i slike tilfeller som dette, er det mange ting som kan være galt, og om du bare sender inn et komponent, kan du risikere at du sender inn noe som allerede fungerer.

 

Du nevnte det var et pip. Tenker du på det pipet som alltid har vært i oppstarten av maskinen, eller er det noe nytt som har kommet i sammenheng med problemet?

Lenke til kommentar

Samme pipet som før. Men tidligere har det naturlig nok vært litt flere.. Nå stopper den etter første. Hadde uansett ikke tenkt å sende 1 og 1 komponent, sender hele kassa, hvis noe. Takker for all hjelp så langt. Skal få testet det jeg nevnte i foregående post om et par timer, så får vi se om noe hjelper :w00t:

Endret av Zlascher
Lenke til kommentar

Vel vel.. Helt fantastisk.. Etter en lengre pause, så fikk jeg den igang igjen.. Om enn med en utrolig skjærende fæl lyd i oppstarten :p Men uansett, det viktigste var noen muntlig eksamens dokumenter som lå der.. Så nå kan resten være det samme ;)

 

Takk for ekstremt godt råd Greb :D

Lenke til kommentar

Håper det ordner seg for deg:)

 

 

 

det første jeg hadde gjort er å få prøvd med en annen PSU,(hvis du får tak i en).Det er bare å legge den på toppen av kabbet og koble til så får du sett om den "viktigste"delen i pc,en din er i orden.

8160329[/snapback]

 

Loddebolten.. Les innlegget først :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...