Gå til innhold

TTL blits på 20D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettop kjøpt et brukt 20D og med det fulgte det en blits kalt Bower 724 AFC. På den står det også auto focus og TTL Dedicated.

Problemet er at når jeg tar et bilde med kameraet blir bildene feil eksponert. Bakpå blitsen er en tabell hvor jeg leser av tallet 16 ved ISO 100 og 1,5 meter; antar dette tallet er EV. Stiller så kameraet (i manuell modus) til 1/125 s og f/18. Blitsen utløses, men bildet blir nesten helt mørkt. Dersom jeg kjører samme innstillingene, men med den innebygde blitsen får jeg grei eksponering. Kan det være en synkroniseringsfeil? Må jeg gjøre noen innstillinger for å få det til å funke? Og vil ikke blitsen gi noen informasjon til kameraet s.a. kameraet selv kan eksponere rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blitsen må være spesielt laget for digitale kamera om det skal gi riktig resultat på f.eks. et 20D. Vet ikke hva du evt. kan gjøre for å bedre resultatet, men det beste er nok å kjøpe en blits med full digital TTL styring.

Skrevet

I følge selger har denne blitsen blitt brukt på kameraet før uten problemer, men han kan ikke huske om det var noen spesielle instillinger.

Å kjøpe ny blits vil nok ikke skje med det første, så det hadde vært kjekt å få denne til å funke.

Skrevet
I følge selger har denne blitsen blitt brukt på kameraet før uten problemer, men han kan ikke huske om det var noen spesielle instillinger.

Å kjøpe ny blits vil nok ikke skje med det første, så det hadde vært kjekt å få denne til å funke.

Det fine med digitalt er at du kan prøve og teste så mye du vil uten at det koster ekstra penger, og du får se resultatet med en gang. Vil anbefale deg å prøve ut diverse innstillinger, også de som høres feil ut i dine ører, ettersom det kan være feil i utgangspunktet hvis blitsen ikke er 100% tilpasset digitalkamera. Lykke til :)
Skrevet

Du får garantert ikke TTL med denne - det er bare et fåtall blitzer fra Canon, Sigma og Metz som gir TTL med digitale kamera.

Mao. må du knekke koden ifht. hva dette "16" betyr (om ikke noen med erfaring fra manuelle blitzer kan fortelle deg det), og da er det jo, som Afset foreslår, å prøve seg frem ved å begynne med f/4 eller noe sånt, og så blende gradvis nedover til du får riktig eksponering...

Skrevet
Bakpå blitsen er en tabell hvor jeg leser av tallet 16 ved ISO 100 og 1,5 meter;
Tallet i tabellen er blenderåpningen. Ta fram målebåndet og sørg for at motivet er 1,5 meter fra kameraet og sett kameraet på ISO 100, f/16. Hvis motivet ikke er korrekt eksponert da så er det noe feil på instillinger eller noe annet.

Spesifikasjonene man finner med Google sier at Bower 724 AFC støtter TTL for eldre kameraer men ikke E-TTL for digitale kameraer. Det vil si at blitzen må være innstilt for manuell bruk for å gi korrekt eksponering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...