Gå til innhold

Tips om tilbehør til Cannon 400D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp gått til innkjøp av ett 400D

Noen som har tips om hvilke objektiver og evt tileggsutstyr "man bør ha" ?

-kommer til å ta bilder av fluer som jeg binder selv - macro

-mye brukt til tur/fiskebilder

- vanlige "familiebilder" :)

Hvor kjøpe dette rimeligst??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva skal dette koste?

Noen vil ha et objektiv som kan brukes til macro, samt til alt mulig, og helst for å ta bilde av en ugle som sitter i en tretopp i grålysningen, til helst under 1500,-

Gå på foto.no sitt bruktmarked og let etter Sigma 18-50 2.8 EX eller Tamron 17-50 2.8.

Disse går for rundt 2500-3000. Da har du til "litt av hvert".

Skal du ta noen skikkelige nærbilder trenger du et macroobjektiv, slik som Canon 60mm eller 100mm macro, eller f.eks Sigma sin 105 macro.

Et stativ er kanskje fint å ha, muligens en blitz?

Mvh,

Tore Stabell Kulø

Skrevet

Sigma 18-50 f/2,8 EX har jo også "macro" med 1:3 forstørrelsesfaktor, er relativt lyssterk og dekker både vid og normal. Sikkert ett flott begynnerobjektiv, til familie og enkle portretter.

https://prisguiden.no/product.php?productId=67807

Sigma har også denne dedikerte 50mm macroen med 1:1 forstørrelse:

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=12872

Som vil gi deg store fine bilder av fluene, til den nette pris av 2690kr, om du ikke finner det objektivet nevnt over forstørrende nok.

Jeg ville ha gått for ett slikt macro med relativt lav brennvidde, siden det er liten sjang for at fluene flyr sin vei om du kommer nært innpå, og det er sikkert praktisk å kunne være litt tett på dem.

Skrevet

1:3 kan ikke kalles macro, men god nærgrense. Skal man ta makrobilder, må man ha et dedikert 1:1 objektiv. Tamron 90/2,8 er legendarisk og regnet som det beste makroobjektivet i denne prisklassen (faktisk så kommer det også meget bra ut sammenlignet med betraktelig dyrere makroobjektiv). Personlig synes jeg det er bedre å stå et stykke unna det man tar makrobilder av, for det er faktisk en stor sjanse for at insekter flyr av gårde når man kommer nær nok. Ellers er også 90mm (med crop ca. 140mm) perfekt til portrettfoto, da man med 50mm gjerne må stå så nærme hovedmotivet at vedkommende føler kameraet blir for nær, og litt skummelt. En venninne av meg har tatt en rekke portrettfoto på et eldrehjem til en utstilling, og brukte Tamron 90/2,8 Makro til dette. Da hun først prøvde med en 60mm ble de eldre noe engstelige fordi kameraet ble veldig stort og skremmende da hun kom for nær. Bildene tatt med 90mm'eren ble derfor mye mer naturlige, varme og ekte. 90mm forutsetter imidlertid at du har litt plass til å gå bakover.

Ellers kan det også nevnes at Tamron 17-50/2,8 stort sett kommer mye bedre ut i tester enn Sigma sin 18-50/2,8. Tradisjonelt har også Tamron størst fremoverkompatibilitet med sine objektiver, slik at du har større sjanse for at de vil virke på ditt neste kamerahus. Feilraten er ut fra erfaringer fra brukere her på forumet noe lavere, og de er stort sett hakket mer solid skrudd sammen. Men rett skal være rett... skal ikke legge skjul på at jeg jobber et sted der vi selger mye Tamron, men lite Sigma (kuttet det mer eller mindre totalt ut på grunn av mye reklamasjoner for noen år siden).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...