Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Underklokke systemet? Varm CPU...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem med min maskin. Kan ta specs først:

A64 3500+

MSI Neo2 Platinum

1 GB RAM

ATI Radeon X800XT (AGP)

WinXP Home

 

Maskinen fungerer stort sett knirkefritt til vanlig kontorbruk, men så snart 3D-applikasjoner startes, så går det nedover... Etter en liten stund, kanskje 5-10 minutter, så henger maskinen seg. Enten kun i 30 sekunder omtrent, eller den fryser helt, og svenskeknappen må brukes.

 

Kabinettet står uten sidedør nå, så sirkulasjon er nok ikke noe problem. CPU-viften er en Zahlman ett eller annet. Et beist i alle fall!

 

Det jeg har prøvdd til nå for å få bukt med problemet er å underklokke skjermkortet med ATI-tool. Har redusert frekvensene der med omtrent 40 %, og maks temperatur på skjermkortet er nå 65 grader under spilling.

 

Hvordan kan jeg klokke ned CPU? Den hoppa opp i 67 grader kun ved å starte opp et spill...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har et problem med min maskin. Kan ta specs først:

A64 3500+

MSI Neo2 Platinum

1 GB RAM

ATI Radeon X800XT (AGP)

WinXP Home

 

Maskinen fungerer stort sett knirkefritt til vanlig kontorbruk, men så snart 3D-applikasjoner startes, så går det nedover... Etter en liten stund, kanskje 5-10 minutter, så henger maskinen seg. Enten kun i 30 sekunder omtrent, eller den fryser helt, og svenskeknappen må brukes.

 

Kabinettet står uten sidedør nå, så sirkulasjon er nok ikke noe problem. CPU-viften er en Zahlman ett eller annet. Et beist i alle fall!

 

Det jeg har prøvdd til nå for å få bukt med problemet er å underklokke skjermkortet med ATI-tool. Har redusert frekvensene der med omtrent 40 %, og maks temperatur på skjermkortet er nå 65 grader under spilling.

 

Hvordan kan jeg klokke ned CPU? Den hoppa opp i 67 grader kun ved å starte opp et spill...

8114140[/snapback]

Har selv samme HK og 3200+! Løsningen kan være: Bruk sølvpasta mellom kjøler og CPU, sett inn ekstra avtrekksvifte i bakkant av kabinett (vil da også kjøle HD), og hvis dette ikke gir nok kjøling, så bruk programvare som setter ned multiplikator (Crystalcpuid osv.).

Siste løsningen kan være å sette ned Cvolt og multiplikator..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Kjøleren din skulle klare å holde temperaturen litt lavere, så det virker som om du har en dårlig varmeoverføring.

 

I første steg ville jeg tilbakestilt innstillinger i BIOS og påført "kjøle"pasta på nytt. Følg gjerne guiden til HW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...