Gå til innhold

Innstalere XP etter Vista?


Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid nå kjørt vista på mitt raid-sett. Etter mange irriterende problemer har jeg nå bestem meg for å innstalere XP. Jeg prøvde derfor å lage en ny partisjon med Vista "shrink". Jeg klarte ikke å lage noen partisjon av en eller annen grunn(kan det være p.g.a. av det er en systemdisk?). Jeg har derfor lest rundt på nett. Har jeg forstått det rett kan jeg ikke på en ordentlig måte innstalere XP ordentlig uten å ødelegge Vista bootloader(kan noen fortelle meg hva denne gjør).

 

Er det i tilfelle noen annen måte jeg kan innstalere XP og Vista på uten å måtte gjøre alle innstillinger i Viste på nytt?

 

Alle svar tas imot :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ikke tenke så mye på at bootloader til Vista som du sier blir litt ristet.

Du miste bootmanager til Vista, men det er ikke stor problem å ordne. Med få taste trykk blir alt bra.

 

Det som er mest aktuelt å tenke, er hvor i all verden skal du installere windowsxp

hvis du klarer ikke å shrink for å få plass til en partition.

 

Derfor du burde da prøve å få plass med shrink, men du må prøve med:

-å starte fra Dvd plate

-velge repair min datamaskin etter du har valgt språk

-laste inn drivere ,hvis du ser ikke din raid partition slik som du burde se den, dvs som en disk

-du skal velge command prompt

-du skal entre Diskpart

-her skal du finne din partisjon og merke den som inactive

-deretter skal du prøve med shrink commando.

 

(skriver help i diskpart vil du finne mer om alt dette og hvordan det fungerer.)

 

Hvis det lykkes med det, skal du merke partisjon som active før du exit.

 

Nå kan du prøve å installere xp, med å lage en partisjon på det ledig plass.

 

 

Hvis alt dette går bra, så vil du finne ut at du boote nå direkte i xp og at du har ikke Vista.

 

Deretter skal du prøve å finne info om---bootsect.exe (den finner du dvdplata di)

 

med å utføre commando bootsect /nt60 sys /force vil du få tilbake vista bootmanager.

 

Etter det må du da legge xp i "Vistas fangeskap"

Det krever ikke mye men dog noe riktig kommandoer.

 

Men som sagt, først må du få plass til xp på disken din.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg ser at dette ender opp i et sabla arbeid der jeg kommer til å ende opp med en svært uorganisert harddisk. Jeg tror jeg sparer sinnet mitt til andre problemer og legger Vista på hyllen i en stund til. Dette er jo etter min mening fortsatt et betaprodukt :mad: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...