Gå til innhold

Nytt nikon hus og gamle objektiver?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har planer om å kjøpe meg digitalt speilrefleks, for første gang.

 

Har sett på Nikon D80, men registrerer at Nikon nå kommer med en billigere modell, D40x. Her er en sammenligning av de to: https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...ids%5B%5D=48681 - Kan noen forklare meg hva som er de store forskjellene?

 

Ellers; jeg har et bra gammelt 50 mm objektiv til Nikon. Er dette problemfritt å sette på de nye digitalhusene? Og har jeg forstått det riktig om dette objektivet vil tilsvare 75 mm når det settes på et digitalhus?

 

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til Nikon så bra, men vet at du kan bruke alle objektiver fra Nikon helt fra 70-tallet og frem til nå på digitale speilreflekskamera fra Nikon. Siden kameraet du tenker å kjøpe ikke er fullformat vil du få et bildeutsnitt som tilsvarer 50mm*1,5 (crop-faktoren), som da blir 75 som du sier.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte D70S i fjor sommer, da jeg satt på endel objektiver til et gammelt nikkormat speilrefleks jeg engang arvet. Alt dette er nok fra tidlig - eller ca midt på 70 tallet, og alle objektivene funker på min D70S.

Kameraet må settes til fullstendig manuell betjening, og alle innstillinger på objektiv og kamera må således gjøres manuellt.

Kødda litt innen det satt, men bonusen er at en faktisk lærer seg litt om å stille inn et kamera.

Jeg har også en gammel 50mm Nikkor - og den tar knallbilder!

Lenke til kommentar
Har sett på Nikon D80, men registrerer at Nikon nå kommer med en billigere modell, D40x. [...] - Kan noen forklare meg hva som er de store forskjellene?

8110620[/snapback]

Her er noen av dem:

- D40x (og D40) mangler autofokusmotor i kamerahuset, slik at det bare kan gi autofokus med objektiver av AF-S og AF-I-typene, pluss Sigmas HSM-objektiver. "Vanlige" AF-objektiver gir bare manuell fokus på D40/D40x, og det omfatter de fleste objektiver med fast brennvidde til en anstendig pris.

- D80 har bedre autofokus (raskere, flere punkter).

- D80 har noe større søkerbilde.

- D80 har et ekstra kontrollhjul, slik at eksponeringskomensasjon og manuell eksponering kan gjøres raskere.

- D80 har direkte tilgang til enkelte funksjoner via knapper der du på D40x må rote i menyene.

- D80 har flere funksjoner.

- D40x er mindre og lettere.

 

Ellers; jeg har et bra gammelt 50 mm objektiv til Nikon. Er dette problemfritt å sette på de nye digitalhusene?

Nei. Eventuell autofokus vil ikke virke på D40/D40x. Om det ikke har autofokus, vil ikke lysmåling virke hverken på D40/D40x eller på D80. (Bare D200 og D1/D2-seriene gir lysmåling med manuelle objektiver.)

 

Om det er steingammelt, dvs. fra før ca. 1977, og ikke er AI-modifisert, kan det ikke monteres på D80 og de fleste andre nyere Nikon-kameraer. Paradoksalt nok kan slike objektiver monteres på D40 og D40x, men fortsatt uten lysmåling. De gamle objektivene kommer i konflikt med en bryter/tapp som kameraet bruker til å sjekke instilling av blenderringen. På D40 og D40x er denne utformet på en annen måte.

 

Og har jeg forstått det riktig om dette objektivet vil tilsvare 75 mm når det settes på et digitalhus?

Ja.

Lenke til kommentar

Hvis det er den 50mm som er på linken du har så er det en Ai utgave som passer på alle digitale (og analoge) Nikon hus. Den har ikke autofokus og med amatør og forbrukermodellene til nikon får du ikke lysmåling. D200 og D2x serien kan bruke disse objektivene med lysmåling. Det er forresten et meget bra objektiv, har lånt et selv til min D70. En lærer seg ganske fort hvordan en må stille inn kameraet i gitte lysforhold, så lysmåling er iallefall ikke mitt største savn; en har jo også skjerm og histogram hvor en kan sjekke eksponeringen. For "capture the moment" -bilder vil nok et AF objektiv med overføring av eksponeringsinformasjon være et bedre valg, men i alle situasjoner hvor en har litt tid på seg til å stille inn er manuelle objektiver ikke noe problem.

 

Edit: Jeg har også brukt en 50mm pre AI (1977) på mitt D70 uten problemer, tror det er modellene med AI-"tapp", altså d200 og oppover (og noen analoge hus) som kan ha problemer med slik optikk da en kan ødelegge AI-"tappen".

Endret av joostein
Lenke til kommentar
[...] Er ganske sikker på at det er denne: http://www.kenrockwell.com/nikon/50f14ai.htm - kompitabel med D80?

 

Om jeg ikke kan få nytte av de gamle objektivene vil jeg vurdere canon også. [...]

8128069[/snapback]

Hvis du kjøper Canon, kan det være greit å vite at de gamle Nikon-objektivene kan brukes med en rimelig adapter - med nedblendet lysmåling. (Mer tungvint enn vanlig lysmåling, men bedre enn ingen lysmåling.) Til gjengjeld får du ikke fokusbekreftelse. På Nikon D80 (og antagelig også på D40x) får du fokusbekreftelse, men som "joostein" påpeker, ingen lysmåling. Med D200 får du begge deler, men det koster flesk.

 

Edit: Jeg har også brukt en 50mm pre AI (1977) på mitt D70 uten problemer, tror det er modellene med AI-"tapp", altså d200 og oppover (og noen analoge hus) som kan ha problemer med slik optikk da en kan ødelegge AI-"tappen".

8128904[/snapback]

Dersom du monterer et umodifisert pre-AI-objektiv fra Nikon på en D70, risikerer du å skade den lille bryteren som sitter like utenfor bajonetten i nærheten av autofokus-skruen. Denne bryteren detekterer om blenderingen på AF-objektiver er satt til minste verdi (auto-posisjon). Da den ikke brukes ved G-objektiver (uten blenderring) og manuelle objektiver, kan den være skadet uten at man legger merke til det. Enkelte pre-AI-objektiver fra andre produsenter, f.eks. Vivitar, kan mangle "kragen" på blenderringen, slik at det ikke blir noen konflikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...