Gå til innhold

Hjelp til videoredigering/bildebehanding/DAK PC

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Har lest en del poster her på forumet ang. valg av komponenter til en PC som skal brukes til videroedigering/bildebehandling, men finne ikke helt ut av dette. Derfor vil jeg gjerne ha litt hjelp:

1. Som sagt vil PC'en brukes til videoredigering (Pinnnacle Studio 10), bildebehandling (Photoshop CS2), og DAK (Revit, AutoCAD, Architectural Desktop)

2. Prisantydning ~ 8000,-

3. Jeg kommer neppe til å overklokke maskinen siden jeg vet lite om dette, men vil gjerne prøve hvis jeg får litt hjelp :dribble:

4. Jeg er interessert i en PC basert på Intel 775 CPU

5. PC'en skal være støysvak (!)

6. Jeg har følgende deler fra før:

- Kabinett: Chieftec Dragon DA-01B-D-OP

- Skjerm: Samsung SyncMaster 172T (men den skal jeg vente med å oppgradere)

- Internt harddisk: 2 x Samsung SpinPoint T166 320GB

- Ekstern harddisk: 1 x Western Digital My Book Essential Edition 500 GB

Her er noen komponenter som jeg valgte: PC for Photoshop, videoredigering

Jeg hadde egentlig tenkt å sette 2 x Samsung 320 Gb HDD som RAID 0 i den nye maskinenen som OS disker og den 500 Gb disken som ligger i handlevognen min skal brukes som lagringsdisk (jeg kommer til å kjøpe flere 500 Gb disker senere og sette dem i RAID 5, men dette er langtidsplaner)

Kom gjerne med andre forslag til komponenter! På forhånd takk for hjelpen!

Mvh Dmitri

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du forteller ikke mye om hvilken redigering du skal bruke maskinen til.

Jeg ville valgt en boot/OS disk og 2 raid0 som videodisk. Det er mest kritisk å ha bra hastighet på videofilene dine. 2 gig ram er også en bra ting når du jobber med store filer. Da slipper du unødig pagingfile bruk.

Ellers er Avid Liquid et godt alternativ til Pinnacle.

Skrevet

Takk for svaret ditt, rornes! Mener du at jeg må ha en HDD som boot + 2 HDD i RAID 0 som skal brukes som videodisk + en HDD på 500 Gb som skal være en lagringsdisk?

Maskinen skal brukes til å lage vanlige hjemmevideoer av familien og unger, ikke noe avanserte greier.

Skrevet
Takk for svaret ditt, rornes! Mener du at jeg må ha en HDD som boot + 2 HDD i RAID 0 som skal brukes som videodisk + en HDD på 500 Gb som skal være en lagringsdisk?

Maskinen skal brukes til å lage vanlige hjemmevideoer av familien og unger, ikke noe avanserte greier.

8112634[/snapback]

Jeg mente en HD som boot og 2 i raid 0 som videodisk. Du trenger ikke lagringsdisk siden dette blir videodisken din (innlastet video til redigering)

Hvis det ikke skal brukes avansert klarer du deg fint med kun 1 bootdisk så lenge du jobber med DV25 PAL

Skrevet

Hva med sikkerheten på RAID 0 oppsettet? Hvis 1 HDD ryker, mister jeg all data som er lagret på begge diskene... Er ikke det bedre å bruke 2 HDD i RAID 0 som skal brukes som OS disk samtidig som jeg skal bruke denne disken til å rendre video og en separat HDD som lagringsdisk?

Skrevet

Sikkerhet er nok viktigere enn hurtighet når det gjelder disker. Det er mulig å leve med litt hakking av og til (de fleste av dagens disker er kjappe nok til å levere videostrømmer så det burde egentlig ikke være verdens største problem med mindre du jobber i en heftig HD-oppløsning på filmene dine) men det er total krise om en videodisk dør. Med mindre man har speilet diskene sine.

Jeg jobber i en broadcastbedrift, jeg kan love deg att det er bedre med sikkerhet enn hurtighet ;P

Skrevet

Hastighet er normalt mer kritisk enn sikkerhet. Får du dropp i framerate i utspilling til tape igjen, så er de delene av matrialet ødelagt. Bruker du tapene som arkiv, kan det være forsent når du oppdager at du må spille ut igjen. Da er gjerne de mediadiskene slettet, og orginaltapene gjenbrukt.

Mister du raidsettet eller enkeldisken som videoen ligger på, så er det re-batch unna å ha matrialet tilbake på ny disk. Dette er så lenge du tar godt vare på prosjektfilen. Denne skal du ta backup av, og ikke tenke disksikkerhet på. Har du raid1 eller 5 og sletter prosjektfilen, så har du likevel lagt gullegget.

Så sikkerhet er ikke viktig av mediafilene, men backup av prosjekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...