larseman Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Hallo folkens! Da var tiden inne for å kjøpe PC igjen! jeg er under den oppfattning at flere hjerner tenker bedre enn èn, og derfor spør jeg dere her inne om råd. Maskinen skal ha et ganske vidt bruksområde. Da snakker jeg om film, musikk, kontor-arbeid og spilling På forhånd har jeg stillt noen kriterier som skal opprettholdes, de er som følger: - MAX 12.000 kr - 20" lcd skjerm(gjerne av den rimelige sorten). - 2 Gig RAM, gjerne value - Intel core 2 duo - Skjerm kort i nedre sjiktet av topp kortene, gjerne nvidia 8800gts 320mb - Min. 320 Gig HDD - DVD brenner av det rimelige slaget operativ system,mus, tastatur og høytalere er alt på plass så det er ikke noe å bekymre seg for. Kabinettet skal ikke være "glorete" med leds og katoder, trenger heller ikke være noe eksklusivt, Bare noe helt straight! PSU er jeg veldig usikket på, men prisen bør holde seg innenfor rimelighetens grenser og den trenger ikke være noe fancy. Maskinen skal klokkes noen Mhz, men trenger ikke ta høyde for ekstra kjøling. Hadde satt pris på om varene ble holdt på så få nettbutikker som mulig, helst èn. Dette med tanke på frakt. Hvis noen mener at prisen ikke står i stil med forventningene mine, så får dere dra meg ned på jorden igjen. Prisen er endelig, og jeg har ikke tenkt å bruke en krone mer . Sattser på så mye "Bang for the bucks" som mulig. Takker for den hjelpen jeg kan få
Pastafarian Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 (endret) Foreslår Dette oppsettet/handlevogn. Om du vil spare noen kroner går du for billigere C2D CPU eks E6300, E6400 evt E6600. Har satt opp et system som vil yte meget godt i utgangspunktet og i aller høyeste grad egne seg til overklokking om du skulle få lyst til å gjøre slikt. OC er da ganske enkelt og vanlig på C2D. Når det kommer til skjerm så har jeg ikke så mye peiling, men dell har da mange flotte til gode priser. (se etter tilbud) Endret 6. mars 2007 av heisann80
larseman Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Skrevet 6. mars 2007 mange gode forslag der. Har sett litt på det ASUS hk'et og den ram'en selv. Er ikke sikker på om jeg forstod valget av CPU, xeon er vel rettet mot servere. ser litt på E6400, vil den henge med skjermkortet? Angående HDD'en så holder 320Gig. litt av poenget med dette oppsette var at jeg kan spare inn noen kroner ved å sette pris-grenser på deler som ikke går utover ytelsen til maskinen.
Pastafarian Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Satt opp et system rettet mot best ytelse for ca 12000 kr totalt. Det stemmer at Xeon er rettet med servere. Muligheten for å få et OC vennlig eksemplar burde være høyere(usikkert). Ellers så er det ingen forskjell. Valgte den pga ikke rare prisforskjellen. 6400 burde ikke ha noen store problemer med å henge med skjermkortet. Når det kom til HDD så ser jeg utelukkende på pris/GB. 500GBn har et svakt overtak der. (2.1 kr/GB). Om du ikke har behov så synes jeg Denne er et flott alternativ. Det vil gå ut over ytelsen å velge en E6400 framfor en E6600 da du både har MHz forskjellen og kanskje opp mot 10% i apps pga Cache (i følge anandtech). OC kan kompensere, men neppe overgå. (forutsetter selvfølgelig at du klokker begge). Når det kommer til value anser jeg en E6400 som et bedre valg (sparer 800kr)
larseman Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Skrevet 6. mars 2007 oki, så man kan med korte ord si at xeon er et tilsvarende alternativ til C2D, som opteron var for AMD 64 en gang i tiden. fin fin info . men som budsjettet tilsier så kan jeg ikke gå for for en prosessor som ligger drøyt en tusen-lapp over det billigere alternativet, E6400. Når jeg i tillegg sak ha følgende: - en 20" skjerm i 2500+/- klassen - kabinett - en strømforsyning som klarer å drive hele systemet Angående HDD'en, så har jeg valgt å spare noen kroner her i første omgang. Pris per GB er ikke så farlig, kan heller oppgradere med en til disk etter behovet oppstår.
larseman Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Skrevet 6. mars 2007 er det noen som har noen innspill til strømforsyning?
Pastafarian Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Var litt rask og tok ikke høyde for PSU og kabinett. Vil være forsiktig med å sammenligne med Opteron, men det er da mye av det samme. Alltid greit å investere litt i en god PSU og det finnes mye å velge mellom. 500W burde dekke behovet greit om du ikke planlegger SLi(Ikke se deg blind på W avhenger mye av produsent). Seasonic, mist 500, hiper burde kunne gjøre jobben på en god måte. Mener Hiper HPU-4M580 er et godt alternativ. Kabinett blir veldig subjektivt. Har egentlig ingen å anbefale. Har selv Antec P180 og synes det er greit. Kanskje litt dyrt. Kan være litt problemer med enkelte PSUr, men fungerer med Hiper M480 så det burde fungere med 580M
larseman Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Skrevet 6. mars 2007 (endret) nå har jeg sitter her å sett litt i prisguiden, kom fram til følgede oppsett til slutt Handlevogn er det noen som har erfaringer med den PSU'en? Endret 6. mars 2007 av larseman
c-man Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Ser bra ut det der, har mange av de samme komponentene selv i min rigg. Vær obs på at hovedkortet har passiv kjøling på northbridge og ingen (!) kjøling på southbridge. Dersom du har planer om overklokking bør du ha bra ventilasjon i kabinettet. Skjermen er meget bra i forhold til prisen. Skjermkortet yter kanonbra til dagens spill. Eneste jeg kanskje ville endret på er RAM, med å gå for et sett pc6400 brikker. Disse koster en 3-4 hundrelapper mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå