lycitea Skrevet 9. mars 2007 Skrevet 9. mars 2007 Helt spesifikt tenker jeg særlig på Psychonauts, som var nominert til veldig mange priser. Og at det er siste års favoritt til et av juryformennene har vedkommende selv fortalt meg. Hvis man tenker større på det, er dette også et relativt smalt spill. Selvsagt er det ikke slik at de mest kommersielle/bestselgende/mest reklamerte for spillene nødvendigvis er det beste, og smale spill kan gjerne være veldig gode, men en utdeling skal jo kombinere faktisk kvalitet (juryens oppgave) med hva som er populært (publikums oppgave). Beklager, du tar nok feil. Psychonauts ble blant annet kåret til det aller beste spillet som kom i 2005 av f.eks. Eurogamer (det slo spill som Half-Life 2), så dette er langt fra et obskurt spill. Nå har jeg ikke selv spilt Psychonauts (har faktisk ikke engang sett det i hyllene i det landet jeg har bodd inntil for en måned siden), men det er også en pekepinn på at det kanskje ikke fortjente så mange nominasjoner når det ikke er nominert i en eneste kategori på Game Developers Choice Awards , som er en ganske prestisjetung prisutdeling for spill. (http://www.gamechoiceawards.com/winners/) 8113172[/snapback] Igjen tar du nok feil. Ettersom spillet kom i USA i 2005, var det med i GDCA i fjor, der det var nominert til fire priser, og vant to. http://www.gamechoiceawards.com/archive/gdca_6th.htm Psychonauts er et kvalitetsspill i alle ledd, som dessverre ikke har fått den oppmerksomheten det fortjener da THQ gjorde sitt beste for å begrave spillet i Europa allerede før lanseringen. Jeg anbefaler deg absolutt å sjekke ut spillet. Forøvrig med tolv (eller var vi tretten?) jurymedlemmer, der alles stemmer teller like mye, sier det seg selv at ett jurymedlem ikke kan få nominert en personlig favoritt. En overvekt av juryen var svært begeistret for Psychonauts. 8113235[/snapback] Ok - da beklager jeg det med Psychonauts - sært at det er nominert i Norge i så fall, men det dukket vel gjerne opp her på "feil" side av årsskiftet. Nå satt jo ikke jeg i juryen, så jeg kan ikke si hvordan diskusjonene foregikk, men basert på lignende "nominasjoner" i utlandet er min erfaring at man ofte lar seg overbevise om at et spill fortjener mer oppmerksomhet enn det gjør hvis enkelte er veldig begeistret for det. Særlig hvis man kun har lite til middels erfaring med produktet fra før av. Men det er uansett irrelevant, ettersom det blir jo bare spekulasjoner å diskutere metoden for nominering. Jeg håper virkelig - og ønsker å tro - at Gullstikkas jury har gjort en god og så langt som mulig objektiv jobb basert på det norske spillmarkedet. Problemet ligger egentlig i større grad i det jeg nevnte i min første post hvem som sitter i juryen ettersom Norge er et lite land og det er få spilleksperter å hente ut. Det er vanskelig å sette sammen et nytt utvalg personer hvert år som i tillegg har peiling på spill. Det blir som regel valgt blant de samme journalistene og butikkeiere hvert år, men jeg tror man i større grad kunne vurdert å trekke inn andre grupper mennesker. Det finnes blant annet spillforskere der ute som også kunne bidratt.
Thadawg Skrevet 10. mars 2007 Skrevet 10. mars 2007 Jeg synes Gullstikka var et okey show i år jeg. Men det som dro hele showet ned var mangelen på begrunnelse hvorfor de forskjellige spillene vant. Å få se noen motta en pris uten å få vite hvorfor de var bedre enn de andre er som å se en Champions League finalen bli spillt på lukket arena og vinneren blir annonsert utforbi stadion 10 minutter etter kampslutt. Utenom det så var vel programmlederen litt veik synes jeg. Burde kanskje ha lagt litt mer arbeid ned i å finne en programmleder som "gamere" kunne ha kjent seg mere igjen i, og som faktisk hadde noe morsomt å si. Just my 2 cents! Og ja jeg forstår at det ikke er mulig å dra hele verdens ledende spill designere til lille norge, men en video hilsen hadde vert gøy!
Gjest Slettet+130498 Skrevet 11. mars 2007 Skrevet 11. mars 2007 jeg så nå beste spilleøyblikk nå og ble skuffet.... tenler da på dead rising og gears of war, begge kjempe spill, men hvorfor vises ikke det blir nominert for, greit du så gressklipperen i 2 sek på dead rising traileren, men du så aldri noen bli saget i 2 på gears of war traileren og det gjør hele poenget borte, hvertfall vis man skal få flere til å spille. hva med å faktisk vise motorsaga i bruk, det er kanskje ikke alle som har sett det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå