petterg Skrevet 4. mars 2007 Skrevet 4. mars 2007 Jeg trenger en formel til excel som legger sammen annenhver kolonne, og trekker fra de resterende. Finnes det noen rask måte å gjøre dette på? =B2-C2+D2-E2+F2-G2+H2-I2+.... Hadde vært greit hvis det var få kollonner, men her har jeg FW som siste kollonne. Formelen blir vanvittig lang, og den må oppdateres manuelt om jeg setter inn/fjerner noen kolonner.
Harald Staff Skrevet 4. mars 2007 Skrevet 4. mars 2007 Hvilken Excelversjon/språkversjon bruker du ? Hvorfor er ikke A med ? Hvorfor/hvordan sette inn/fjerne kolonner ? Tror du må forklare hva dette er. Beste hilsen Harald
petterg Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Skrevet 8. mars 2007 versjon: 2000eng/XPno/2003eng/2003no A er kolonnen med "summen" av alle de andre. Sette inn kolonne: høyreklikk på kolonne header, velg insert. Vet ikke hva som trenger forklaring - formelen skal addere/subtrahere annenhver kolonne på valgt rad. Tilsvarende =sum(B2:FW2) er en enkel måte å summere alle kolloner på rad 2. En mulig løsning hadde vært å summere annenhver kolonne to ganger med en kolonne i forskyvning og deretter ta differansen mellom disse. Hvordan summerer man i såfall annenhver?
Harald Staff Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Hehe. Ja jeg skjønner hvordan man setter inn kolonner. Men det som skjer da er at kolonnen(e) til høyre switcher mellom legges til og trekkes fra, det virker ulogisk i et så strengt oppsett der kolonneplasseringen er av så stor betydning. Deg om det, sett denne inn i en norsk Excel: =SUMMERPRODUKT((B1:FW1)*(REST(KOLONNE(B1:FW1);2)=0))-SUMMERPRODUKT((B1:FW1)*(REST(KOLONNE(B1:FW1);2)=1)) HTH. Beste hilsen Harald
petterg Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Skrevet 8. mars 2007 Flott! Takk (Setter inn to og to kolonner. Ellers hadde det blitt kaos)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå