Gå til innhold

Trenger hjelp med kjøp av kondensator ca. 4 pF


Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste. Jeg vet ikke hvilken type kondensator jeg skal kjøpe, jeg er nemlig ganske fersk på dette området.

 

Den skal brukes i til en Yagi-antenne, som del av en "gamma match".

 

Har det sånn set noen ting å si om jeg bruker en polyesterkondensator, elektrolyttkondensator, keramisk kondensater osv. eller er det likegyldig.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du begynner å se deg om så trur jeg du fort vil oppdage at du bare finner keramiske kondensatorer i den størrelsen, så valget begrenser seg selv... når det gjelder hvilken type kondensator du skal bruke så er ofte ESR avgjørende (ekvivalent serie resistans), keramiske har typisk lav esr og det er nok du ute etter...

 

trur ikke 4pF finnes, men 3,9pF finnes i alle fall, og jeg trur det vil være nøyaktig nok...

Lenke til kommentar

Takk skal du ha.

 

Hvis det ikke er for mye å spørre om, det er vel ikke noen som gidder plukke ut et par til meg?

 

Jeg har vært på elfa, og funnet en del. Eneste problemet er at jeg ikke vet hvilken som passer meg. Det er mange som er på 3,9 pF, men volten og et par andre tall er forskjellige fra hverandre. Skal dette ha noe å si for meg, så lenge pFen er på 3,9?

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Det er bare å kjøpe den du synes ser fin ut. Pass på å få en som har passe avstand mellom beina hvis du da ikke vil ha overflatemontert type (gjetter at du ikke vil ha det her).

 

Bortsett fra spenning og verdi, bør du også sjekke nøyaktighet/toleranse, altså hvor mye avvik du må regne med på kapasitansen. Dette er neppe veldig viktig her, men mer enn 10% ville jeg nok ikke valgt.

 

Oppsummering:

-Keramisk type (pga. lav esr + lav pris)

-Lavest mulig toleranse (men ikke kjøp noe til over 3kr uansett -- en dyr kondensator er feil kondensator hvis du ikke har veldig spesielle behov)

-Spenning kan du vel her velge så lav som mulig, altså også billigste type.

-3,9pF skal funke fint

-Se at den fysiske størrelsen ser ok, enkelt sagt avstanden mellom beina.

Lenke til kommentar

Da er volten unødvendig å bry seg om? Jeg er rimlig sikker på at ikke det ikke er mange volt en antenne mottar. (noen som vet hvor mange)

 

Morsomt at du linket til den siden, tok nemlig utgangspunkt i den, da jeg begynte å lage antennen. Fant da også ut at det letteste for meg ville være å kjøpe en kondensator.

 

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...