Gå til innhold

skal configurere ubuntu server til router.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eh? det skjønte jeg lite av...

før noen kan forklare deg hva du må gjøre, må du kanskje si hvem porter som skal brukes? ;) har du 2nettverks inn/utganger(kabel) du har tenkt å bruke? eller 1trådløs inn/utgang og 1 kablet? eller begge trådløse?

 

litt mere info hadde vært fint ;)

Endret av ZeS
Lenke til kommentar

sorry at der er litt ufulstendig.

 

Jeg har 2nettverks inn/utganger(kabel)

Begge skal brukse.

Maskinen skal stå som dhcp,dns server då skal det væra mulig og gjøre sånt at det ene korte er inn og ut for internett. Mens det andre korte er in/ut for nettverker.

Det skal stå sånt at det ikke koliderer med dhcp og dns til win2003 servern.

 

håpper det var litt mer forstålig nå(A);)

Lenke til kommentar
før noen kan forklare deg hva du må gjøre, må du kanskje si hvem porter som skal brukes? ;)

8045163[/snapback]

 

 

Hvem porter? Du kødder?

8046010[/snapback]

Meget bra innlegg, hjeper trådstarter uendelig mye.

 

Det du hovedsaklig må gjøre, er: eth0 (ut mot internett) eth1(lokalt)

Setter opp eth0 til å ta i mot automatisk IP og kobler opp til nettet slik du vanligvis ville gjort(Kan helt sikkert også mekke slik at du hele tiden er koblet opp ved at pcen sjekker om han finner nettet, men det er et nesten et kapittel for seg). Så setter du opp eth1 til å ha statisk ip til feks 192.168.1.1 og kobler opp eth1 til switchen. Nå kan du alltid finne serveren din fra andre pcer som kobler seg opp i switchen

 

Instaler DHCP server som sender ut IP via eth1 slik at alle pcer automatisk mottar ip. For å sende nettet videre fra eth0 til eth1 og da andre pcer kjører du masqurade, jeg bruker denne kommandoen som root(ja, bare fått den så vet desverre ikke 100% hvordan den bygges opp)

 
1) echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward 
2) iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.1.0/24 -o eth0 -j MASQUERADE

eth0 her viser da såklart at du skal dele fra linjen som er koblet mot internett.

 

DNS har jeg ikke prøvd å sette opp før, så da må du bare prøve google eller ubuntuforums.

 

Men hvis du allerede har en win2003 server som gjør disse oppgavene som skal stå på samme nett trenger du ikke kjøre dhcp server eller dns. Det vil bare gi konflikter nesten uansett, da klientene vil motta ip fra to systemer.

 

Gikk litt for dette, så er det noe uklart si ifra så skal jeg rette på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...