Gå til innhold

Blits til Canon 350d


Anbefalte innlegg

Lurer på og kjøpe meg en blits til mitt Canon 350 kamera. Det jeg lurer på hva som er det mest fornuftige å kjøpe, om det absolutt må være en canon blits eller om det er noen andre merker som er like bra og kjøpe. Ser på nett at man kan få blits til halve prisen av hva en canon sine blitser koster. Er det noen som kan hjelpe meg med noen tips osv.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på disse to, det er ikke noen god ide å gå betydelig lavere ned i prisklassene fordi du da ikke vil få blitzer som fungerer optimalt med kameraet. Det er heller ikke noe behov for å gå høyere opp i pris hvis du ikke vet at du har spesielle behov.

 

Canon Speedlite 430EX

https://prisguiden.no/product.php?product_id=36178

 

Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super

https://prisguiden.no/product.php?product_id=21946

Lenke til kommentar
Kjøp Canon. Man betaler for kvalitet, orginal kvalitet. Dette gjenspeiler seg litt på blitser mener jeg. Sigmaen har mye funksjonalitet, men en Canon blits varer lengre, og tåler mer.

8031139[/snapback]

Du virker sikker i din sak - Har du prøvd dem begge?

Jeg har Sigmaen og har tatt over 10000 bilder med blitz (30000 totalt) på konserter i løpet av de siste 2 årene, og blitzen fungerer like bra ennå. At jeg nå kjøpte en til, er fordi da har jeg en til hvert 30D.

Har brukt både 430 og 580 en del og kan ikke si at de er verdt den doble prisen.

Det eneste 580 har som jeg savner på Sigmaen er muligheten for ekstra batteripakke, som kobles direkte til lampen - kortere intervall og flere blink mellom ladingene.

 

ST-2e virker like godt på sigmaene, som på canon-blitzene - bare for å ha nevnt det.

Lenke til kommentar

Er selv på jakt etter blitz.. og kommer nok til å kjøpe sigma. Den har kan man få til 1600,- og har et ledetall på 50, mens canon sin til 2300 har 43, ergo den er svakere enn Sigman. Sigma blitz'n er tross alt fult kompatibel med canon sine kamera, så tviler jeg kommer til å savne noe med den... Har også forhørt meg med eiere av begge typene.

 

mvh

Lenke til kommentar
Kjøp Canon. Man betaler for kvalitet, orginal kvalitet. Dette gjenspeiler seg litt på blitser mener jeg. Sigmaen har mye funksjonalitet, men en Canon blits varer lengre, og tåler mer.

8031139[/snapback]

Du virker sikker i din sak - Har du prøvd dem begge?

Jeg har Sigmaen og har tatt over 10000 bilder med blitz (30000 totalt) på konserter i løpet av de siste 2 årene, og blitzen fungerer like bra ennå. At jeg nå kjøpte en til, er fordi da har jeg en til hvert 30D.

Har brukt både 430 og 580 en del og kan ikke si at de er verdt den doble prisen.

Det eneste 580 har som jeg savner på Sigmaen er muligheten for ekstra batteripakke, som kobles direkte til lampen - kortere intervall og flere blink mellom ladingene.

 

ST-2e virker like godt på sigmaene, som på canon-blitzene - bare for å ha nevnt det.

8031967[/snapback]

Et kort spørsmål, er blitz så godt egnet til konsert bruk?

Har hørt om folk som har blitt kastet ut av konserter pga blitz bruk.

Eller er det vanlig at fotografer bruker blitz på konsert?

Lenke til kommentar

Blitzbruk på konserter er bare nødvendig hvis det er så mørkt at det er eneste utvei. Ulempen er at blitzen dreper det kule scenelyset som kan gi spennende bilder, så det er bedre å gå for et 1,8 eller 1,4-objektiv og høy ISO hvis man vil ha gode bilder, mener jeg.

I tillegg er det grusomt irriterende å få en kraftig blitz i trynet når man står på scenen, det kan jeg skrive under på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...