Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Restart ved spilling


Anbefalte innlegg

Jeg har ganske nylig kjøpt meg en ny pc.

 

Problemet: Når jeg spiller Oblivion eller Call of Duty 2 vil maskinen plutselig restarte seg selv.

Virker som det er spesielle steder i spillene som får dette til å skje, i Oblivion er det blant annet en butikk som alltid restarter maskinen (skjer også diverse andre steder).

I Call of Duty 2 er det første brettet som Amerikaner som alltid restarter etter noen få sekunders spilling.

Det samme har skjedd noen få ganger i andre spill også, en gang i Battlefield 2142 demo og en gang i Starcraft!

Synes det er rart at det skjedde i starcraft siden det ikke krever så mye av maskinen, men det kan ha vært noe annet også...

 

Ting jeg har prøvet:

 

Sette ned grafikken: Hjelper ikke, restarter like fort.

 

Skru av automatisk restart på Min maskin->egenskaper osv. : Får ikke BSoD, restarter akkurat som før.

 

Ha åpent kabinett med vifter både her og der: Hjelper ikke.

 

Kjøpe ny strømforsyning: Hjalp ikke.

 

Kjøre memory test: Fant ingen feil.

 

Formatere og legge inn alt på nytt: Restarter på samme måte uansett.

 

Legge inn annet OS(XP 64bit): Får BSoD som det står forskjellig på for hver gang, mange sier at man får den ved overoppheting.

 

Har alle de nyeste driverne, BIOS osv...

 

Specs:

MSI P965 Neo-F

Intel Core 2 duo E6300 1,86GHz

Powercolor Radeon x1650 pro

Twinmos DDR2 PC5300 1GB

Hiper type-R 580Watt

Gammel dvd-rom

Western Digital Caviar SE16

 

Er dårlig med penger så vil gjerne høre forslag om hva som er galt, må være sikker på at det hjelper før jeg kjøper noe nytt.

Hvis det trengs mer info så bare spør! Jeg har sikkert glemt noe nå.

Endret av Faltus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har alle de nyeste driverne (8.342.0.0 og Catalyst 7.2) Har jo også prøvet med mange andre drivere til skjermkort, lyd osv... Da jeg har hatt problemet noen måneder.

 

Skjermkortet har ikke temperaturmåler, så jeg får ikke målt det, eller er det noen annen måte?

 

CPU temp. ligger på rundt 40 grader celsius når jeg har åpent kabinett + 2 ekstra vifter.

System temp. ligger på rundt 30 grader celsius.

 

Edit: Har tenkt på å investere i et nytt skjermkort, men siden ingen vifter eller noe hjelper synes jeg det er rart om overoppheting skal være problemet.

Endret av Faltus
Lenke til kommentar

Du kan jo gjøre som vi måtte da... sende det inn til butikken du kjøpte det av. selv måtte vi faktisk sende det inn 2 ganger siden amentio hevdet første gangen at det ikke var noe galt med det...... lolled. Men vi fikk nytt da.

 

Til å måle tempen brukte vi brutterens egne kab. temp... slik ekstern med display du setter i en av 5.25 brønnene. Det viste seg at vifta stoppa og temperaturen steg til himmels

Lenke til kommentar

Har ikke noe utstyr til å måle temperaturen, men spraya med en spray som kjøler ned.

 

Hjalp ikke i det hele tatt, maskinen restarta fordet.

 

Vil finne finne ut om skjermkortet er årsaken, hvis det er det så kjøper jeg nok et x1950 pro som ikke er fra powercolor....

Lenke til kommentar

Høres veldig ut som prosessoren din blir for varm. blir prossesoren for varm restarter den automatisk. Blir sjermkortet for varmt. vil du først se "artifacts" på sjermen som regel. Se i bios. du kan sannsynligvis se hvor varm prossesoren din er der. sjekk rett etter den har restartet. For å se om det er det som faktisk er problemet kan du klokke ned prossesoren litt midlertidig. hvis den ikke restarter seg ved spilling da er det bare å skaffe seg ny kjøler:) Dette samme skjedde akkurat for 2 uker siden med broren min sin pc. restartet når han spillte etter 30 sec. Ny kjøler fikset "biffen".

 

sorry hvis det er skrive feil. skjer ikke at jeg leser gjennom:)

 

Edit: Så akkurat at cpu lå på 40C. Da er det nok noe annet ja, håper du finner ut av det.

Endret av dolemite
Lenke til kommentar

Satte i skjermkortet og minne og fyrte opp Call of Duty 2.

 

Hadde store forhåpninger, men nei så restartet maskinen seg som vanlig.

 

Har svidd av masse penger på dette nå, men er hvertfall ganske sikker på at det er hovedkortet eller CPU nå.

 

Får se om noen år om jeg får råd til å kjøpe nytt hovedkort...

Endret av Faltus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Redigerte inn dette for noen dager siden:

 

Sendte inn hovedkort og prossesor til komplett, de fant ut at hovedkortet var defekt. Får tilsendt nytt! jippi!

 

Men nå har jeg fått det nye hovedkortet av samme type og akkurat det samme skjedde igjen.

 

Får nok gi opp nå, dette problemet er visst uløselig. Får bare leve med at noen av de beste spillene ikke funker av en eller annen grunn.

 

Fikk et nytt problem da havertfall, så kom det noe ut av det. Har aktivert windowsen min for mange ganger, så nå må jeg ringe microsoft og si opp en laaaaang kode for å få aktivert igjen.

Endret av Faltus
Lenke til kommentar

Får sende ny mail til komplett, er det sannsynlig at begge disse hovedkortene er defekte?

 

Kan det være en av de andre komponentene som gjør at hovedkortet blir defekt?

 

Prøvde vista, der fikk jeg bluescreen som sa "Uncorrectable hardware error".

Begynner å bli ganske lei nå.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sendte ny mail til komplett, fikk beskjed om å sende inn hovedkortet og prossesoren igjen.

 

Jeg sendte begge inn igjen og fikk nå mail om at begge to var testet OK.

Får dem snart tilbake nå.

 

Hva gjør jeg nå?

Jeg har kjøpt ny harddisk, kjøpt nytt skjermkort, kjøpt nytt minne og prøvd alle kombinasjoner med de 2 brikkene, fått komplett til å teste hovedkort og prossesor.

 

Kan det være noe feil med begge minnebrikkene uten at memory check ikke finner noe feil?

 

Kan ingen hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...