Gå til innhold

Ferie og tre bryllup, kompaktkamera til alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg skal på ferie til de vestindiske øyer iløpet av høsten som kommer, samt at jeg skal i 3 bryllup iløpet av vår og sommer (skal på ingen måte stå for "offisielle" bilder fra disse). Jeg er ingen "racer" på å ta bilder og har kun et eldre Canon powershot kamera liggende. Samboer har et Olympus E-300 som jeg fikler med innimellom. Jeg liker å prøve meg litt frem med kameraet, og å ha gode muligheter for å endre innstillinger. Jeg er lærevillig, og vil derfor ha et godt kamera som jeg kan utvikle med videre med. Det må også være et lite og mobilt kamera, optisk søker er en fordel.

Jeg har sett litt på denne nyheten fra Canon:

http://www.dpreview.com/news/0702/07022203canontx1.asp

Tidligere har jeg sett på Canon Ixus 850 IS, Fuji F30 (muligens vente på Fuji F40fd?), Panasonic LX2, Canon G7, Canon S3. Er det verdt å vente på TX1 eller F40fd, eller er det noen av dagens kamera som duger i massevis? Hva mener dere? Pris er ikke av betydning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Canon Norge lanserte på torsdag en rekke nye kamera. TX1 (eller noen lignende) var ikke blant disse, så det er mye mulig at dette er en modell som ikke blir lansert i Norge.

Hvis du venter på en ny modell, så blir du bare sittende og vente. Hvorfor ikke kjøpe et av de eksisterende kamera (som er mer enn gode nok) og få tatt mange bilder du mister muligheten til å ta om du venter på neste kamera (som uansett ikke blir mye bedre).

Ixus 850IS hadde jeg personlig gått for av de du nevner om det er viktig at kameraet er lite og mobilt. G7, S3IS og LX2 er alle bedre kamera på hver sin måte, men de er større. F30 var jeg veldig begeistret for i begynnelsen jeg prøvde det ut, men har funnet en del irriterende ulemper som gjør at jeg nå heller anbefaler Ixus'en. Blant annet har F30 ganske utvaskede bilder, noe som gjør at Ixus'en totalt sett er bedre til og med ISO 400 og kan ofte ta bilder på ISO 400 der F30 må bruke ISO 800 pga. at Ixus'en har optisk bildestabilisator. F30 har også en latterlig dårlig skjerm i forhold.

Skrevet

Takk for godt svar Afseth,

Det nye Ixus 75 som Canon nylig har lansert, er denne å foretrekke fremfor Ixus 850 IS? Nå er det jo ikke blitt testet, men med tanke på spesifikasjoner?

Ser at Fuji har F31fd, får jo raskt fatt på dette via ebay. Kan dette være en god match?

Er det ellers noen Powershot kameraer som kan være verdt å se nærmere på? Jeg er åpen for forslag :)

Skrevet
Takk for godt svar Afseth,

Det nye Ixus 75 som Canon nylig har lansert, er denne å foretrekke fremfor Ixus 850 IS? Nå er det jo ikke blitt testet, men med tanke på spesifikasjoner?

Ser at Fuji har F31fd, får jo raskt fatt på dette via ebay. Kan dette være en god match?

Er det ellers noen Powershot kameraer som kan være verdt å se nærmere på? Jeg er åpen for forslag :)

8019247[/snapback]

Ixus 75 har verken optisk bildestabilisator eller vidvinkel. Hvis den optisk sett er det samme kameraet som Ixus 60/65, så er også objektivet noe dårligere.

Ixus 850IS er fortsatt et mye bedre kamera enn Ixus xx serien. Det er to forskjellige serier, med hver sine fordeler. Ixus xx-serien har den fordelen at det er lite, men ikke så mye mer.

Fuji F31fd er i bunn og grunn samme kamera som F30, men med "face detection". Bildekvaliteten er den samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...