Gå til innhold

Problemer med Ubuntu: Skjermkort?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte jeg skulle slenge meg på Linux, ettersom jeg er litt lei av Windows :p

Derfor lastet jeg ned Ubuntu 6.10 32bit, og smashet det inn på maskinen...

 

Da oppsto det noen problemer.. For å gjøre en kjapp historie kort, jeg har ett skjermkort som noen ganger gir ut artifices i oppstarten av maskinen, det som jeg da gjør er en kjapp restart, så pleier alt å fungere i Windows...

Men, i Ubuntu fryser alt sammen like før boot screenen.. Jeg har lagt det inn, og oppdatert via internett til norsk, men når jeg skal fyre opp dette fra harddisken, vises det bare ett "artificsert" boot bilde :p

 

Noen som har noen anelse om det kan være skjermkortet?

 

Jeg kan jo slenge til at maskinen kjører BF2 i flere timer stabilt, det som er litt rart :p

 

Spec. i signaturen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Tenkte jeg skulle slenge meg på Linux, ettersom jeg er litt lei av Windows :p

Derfor lastet jeg ned Ubuntu 6.10 32bit, og smashet det inn på maskinen...

 

Da oppsto det noen problemer.. For å gjøre en kjapp historie kort, jeg har ett skjermkort som noen ganger gir ut artifices i oppstarten av maskinen, det som jeg da gjør er en kjapp restart, så pleier alt å fungere i Windows...

Men, i Ubuntu fryser alt sammen like før boot screenen.. Jeg har lagt det inn, og oppdatert via internett til norsk, men når jeg skal fyre opp dette fra harddisken, vises det bare ett "artificsert" boot bilde :p

 

Noen som har noen anelse om det kan være skjermkortet?

 

Jeg kan jo slenge til at maskinen kjører BF2 i flere timer stabilt, det som er litt rart :p

 

Spec. i signaturen...

8009743[/snapback]

 

ATI og Linux er bare dritt, så sats på nVidia i stedet. Jeg har ATI X800XL på den stasjonære maskina (WinXP), og Knoppix/Ubuntu har jeg aldri fått dreisen på der i gården.

 

Har derfor Ubuntu linux på laptop'en, som har i915GM chipsett, og har aldri hatt problemer der. Jeg vurderer å kjøpe et nVidia 7600 GS og hive ut X800XL på den stasjonære.

 

Fint om noen kan bekrefte mine antagelser om ATI/nVidia, og anbefale et kort som funker rett ut av boksen.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Tenkte jeg skulle slenge meg på Linux, ettersom jeg er litt lei av Windows :p

Derfor lastet jeg ned Ubuntu 6.10 32bit, og smashet det inn på maskinen...

 

Da oppsto det noen problemer.. For å gjøre en kjapp historie kort, jeg har ett skjermkort som noen ganger gir ut artifices i oppstarten av maskinen, det som jeg da gjør er en kjapp restart, så pleier alt å fungere i Windows...

Men, i Ubuntu fryser alt sammen like før boot screenen.. Jeg har lagt det inn, og oppdatert via internett til norsk, men når jeg skal fyre opp dette fra harddisken, vises det bare ett "artificsert" boot bilde :p

 

Noen som har noen anelse om det kan være skjermkortet?

 

Jeg kan jo slenge til at maskinen kjører BF2 i flere timer stabilt, det som er litt rart :p

 

Spec. i signaturen...

8009743[/snapback]

 

ATI og Linux er bare dritt, så sats på nVidia i stedet. Jeg har ATI X800XL på den stasjonære maskina (WinXP), og Knoppix/Ubuntu har jeg aldri fått dreisen på der i gården.

 

Har derfor Ubuntu linux på laptop'en, som har i915GM chipsett, og har aldri hatt problemer der. Jeg vurderer å kjøpe et nVidia 7600 GS og hive ut X800XL på den stasjonære.

 

Fint om noen kan bekrefte mine antagelser om ATI/nVidia, og anbefale et kort som funker rett ut av boksen.

8010808[/snapback]

 

Dine antakelser er nok rett i stor grad. Så og si alle Nvidia kort og selvsagt integrert intel kan du forvente fungerer "out of the box".

 

Akkurat nå er jeg på et ATI kort, og det fungerer smerkefritt. Men må si at ATI har virkelig skjerpet seg på drivere siste tiden på linux, men de har lang vei å gå for å måle seg med nvidia i ytelse og støtte.

 

Skal du leke deg med "fancy" eyecandy som beryl kan det være greit å holde seg unna ati for nå. :)

 

Men til trådstarter, jeg har vanskelig for å tro at skjermkortet har noe med at maskinen fryser seg i oppstarten. Det har jeg aldri opplevd. Da er det som regel ved login, og har skjelden maskinen låst seg helt. Dvs. ting fungerer (caps lock test) :)

 

Det skal også nevnes at jeg kan for lite om Ubuntu til å uttale meg om det. Men om du mistenker at du har noe ustabil hardware eller overklokket ram eller cpu? -Det er noe linux ikke er like glad i. Både dårlig ram eller overklokket hardware kan ofte være en dårlig kombo i linux sammenheng. Beklager jeg ikke kan gi deg et godt svar på det du lurer på, håper andre kan hjelpe deg mer.

Lenke til kommentar

Har aldri overklokket systemet, nei, men skjermkortet viser som sagt noen ganger artifices under skjermkort.. Kjøpte skjermkortet (X800) brukt for en tid tilbake, men det har alltid vært sånn...

Men, men, ettersom ATI + Linux ikke ser ut til å være noe bra kobinasjon, så får jeg vel bare spare opp til ett nVidia kort :p

 

EDIT:

Prøvde 64bit versjonen nå for litt siden, og der får jeg bare opp feilmelding om at ikke "X- designet" kan lastes inn... Så, noe er tydeligvis galt her...

Endret av Trussl
Lenke til kommentar
Har aldri overklokket systemet, nei, men skjermkortet viser som sagt noen ganger artifices under skjermkort.. Kjøpte skjermkortet (X800) brukt for en tid tilbake, men det har alltid vært sånn...

Men, men, ettersom ATI + Linux ikke ser ut til å være noe bra kobinasjon, så får jeg vel bare spare opp til ett nVidia kort :p

 

EDIT:

Prøvde 64bit versjonen nå for litt siden, og der får jeg bare opp feilmelding om at ikke "X- designet" kan lastes inn... Så, noe er tydeligvis galt her...

8011307[/snapback]

 

Du bør i utgangspunktet holde deg til i386 versjoner av Linux, da 64bits versjoner kan lage trøbbel for en del drivere og annen programvare. Tror heller ikke det er så stor forskjell i hastighet mellom 32bit og 64bit.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har akkurat samme problem med mitt ATI x850 XT og jeg kan si med 100% sikkerhet at dette er et skjemkort problem. Min pc har aldri blitt overklokket eller klusset med på noen måte...

 

Ved tidligere versjoner av Ubuntu (dvs. før Edgy) har jeg klart meg etter mye styr, men når Edgy kom, ble det også en ny boot med mer grafikk og det er her det skjærer seg for skjermkortet.. Etter min erfaring så henger ikke pcen seg, men det er ingen mulighet til å navigere da alt ser helt ødelagt ut og alle menyvalgene samler seg til en liten strek i midten.

 

Jeg har ikke funnet noe løsning på dette problemet annet enn å kjøpe nytt kort..

Hvis noen andre klarer å kjøre Ubuntu fint på et skjermkort av typen x800 eller x850 ville jeg gjerne ha oppskriften :)

Lenke til kommentar

Når det henger seg ved oppstart, kan du da f.eks. bytte til et terminalvindu (tty) ved å trykke f.eks. ctrl+alt+F2 (som regel er alle fra F1 til F6 teksterminaler, mens F7 er grafisk terminal (X)) og logge inn, for så å kunne prøve "dmesg" eller "less /var/log/Xorg.0.log" for å se om du finner årsaken til feilen, evt mekke litt (bytte skjermkortdriver til "vesa" ?) på /etc/X11/xorg.conf -fila di?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...